بازار آریا

آخرين مطالب

نقشه‌راه خودروسازان برای هزینه‌کرد درآمدها؛

چرا دو خودروساز تصمیم گرفتند بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند؟ اقتصاد ایران

چرا دو خودروساز تصمیم گرفتند بدهی خود به قطعه‌سازان را بپردازند؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - همراه با رشد میانگین 30 درصدی قیمت خودرو در هفته گذشته، حالا قطعه‌سازان هم خواستار پرداخت مطالبات خود از سوی دو شرکت خودروساز شده‌اند؛ هر چند که مدیران عامل خودروسازی‌ها نیز تلویحا به این خواسته پاسخ مثبت داده‌اند که دلیل آن، بر جبران کسری تولید متمرکز است.
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، مهمترین خبر هفته‌ای که گذشت در حوزه خودرو را شاید بتوان اعلام سودآوری از سوی دو خودروساز دانست؛ موضوعی که اما و اگرهای بسیاری را در پی دارد؛ اما داستان هر چه که باشد، حالا همراه با رشد میانگین 30درصدی قیمت خودرو در هفته گذشته، قطعه سازان نیز خواستار پرداخت مطالبات خود از سوی دو شرکت خودروساز شده‌اند.
در گزارشی که به تازگی از سوی انجمن قطعه سازان همگن کشور منتشر شده، بدهی جاری دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به زنجیره تامین ساخت خودرو به 450 همت رسیده است؛ به خصوص اینکه عنوان می‌شود که کاهش تولید در مهرماه سال جاری، به دلیل عدم تامین قطعات مورد نیاز در خطوط تولید بوده است.
حالا اما مدیران دو شرکت خودروساز در جلسه‌ای با قطعه‌سازان کشور وعده داده‌اند که منابع حاصل از افزایش قیمت خودرو را صرف پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان خواهند کرد.
در این زمینه مدیرعامل ایران خودرو به درآمد 5 هزار میلیارد تومانی از طریق افزایش قیمت خودرو و تامین از بانک‌ها در 20 روز آینده اشاره و اظهار کرده که از این میزان، 3 همت از افزایش قیمت و 2 همت از بانک‌ها تامین شده و یک ریال از این افزایش، در هیچ جا به جز زنجیره تامین هزینه نخواهد شد.
اظهارات وی در شرایطی است که به گفته برخی از قطعه‌سازان، به دلیل رشد بدهی تولیدکنندگان خودرو به زنجیره تامین ساخت خودرو، عرضه قطعه به خط تولید با کاهش چشمگیری مواجه بوده و ترجیح قطعه‌سازان به فروش قطعات به بازار آزاد است و البته دلایل آن نیز دستیابی سریعتر به نقدینگی، قیمت بالاتر، ریسک کمتر و همچنین انعطاف پذیری بیشتر عنوان می‌شود.
یک فعال صنعت قطعه در این زمینه به خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد می‌گوید: خودروسازان به دلیل قراردادهای بلندمدت و فشارهای دولتی، قطعات را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری می‌کنند، در حالی که قطعه‌ساز می‌تواند همان قطعات را با سود بالاتری در بازار به فروش برساند.
تولید خودرو در هشت ماهه گذشته چندان تعریفی نداشته و حتی در شهریورماه ایران‌خودرو با افت 9 درصدی در تولید سواری و سایپا نیز با کاهش 11 درصدی مواجه شدند و البته در آبان ماه نیز تولید روند کاهشی داشته است.
حالا به نظر می‌رسد خودروسازان برای جبران کسری تولید به همراهی قطعه‌سازان نیاز دارند و این در شرایطی است که بدهی سنگین تولیدکنندگان خودرو به واحدهای قطعه‌سازی، مانع اصلی در این زمینه است.
بر این اساس مدیران عامل دو شرکت، خواستار عرضه قطعات مورد نیاز خطوط تولید از سوی قطعه‌سازان شدند و به آنها وعده پرداخت بدهی‌ها را نیز داده‌اند.
--> اخبار مرتبط پیش‌بینی رشد‌ تیراژ خودروسازان به 4500 دستگاه در روز تا پایان آبان واکاوی محرک‏‏‌های نزولی قطعه‏‏‌سازان تولید و تیراژ دستوری نیست سه آسیب مطالبات معوقه قطعه‌سازان به خودروسازی پیشنهاد آزادسازی شش ماهه قیمت خودرو

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1218925/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سواری اقتصادی ایران خودرو 725 میلیون تومان شد! + جدول

خط فقر در ایران؛ دولت‌مردان به داد مردم برسید!

تغییر پارادایم صنعتی جهان به استراتژی جدید نیاز دارد

تاکید بر تقویت روابط ایران و الجزایر در حوزه‌های اقتصادی و تجاری

اعلام آمادگی یک شرکت ایرانی برای سرمایه گذاری در پروژه راه آهن رشت آستارا

زریباف: نوسانات بازار ارز موقتی است

هشدار مهم عباس عراقچی به اروپا و آمریکا

افشای علت مرگ بروس‌لی بعد از 50 سال

اعلام زمان واریز معوقات بازنشستگان تأمین اجتماعی+ جزئیات مهم

دیدار مقامات ایرانی با مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا + جزئیات

زمان پرداخت معوقات متناسب سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی اعلام شد

زمان برگزاری چهل و یکمین حراج سکه طلا اعلام شد

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا امروز پنجشنبه 8 آذر/ اتفاق جدید در بازار خودرو

افشاگری درباره علت افزایش قیمت ها از سوی سخنگوی دولت /افزایش نرخ پله ای بنزین در دولت اصلاحات عقلانی بود

قالیباف ریشه گرانی و تورم را معرفی کرد!

این کشور 9 کودک را مبادله کرد + عکس

مرگ تلخ نیروی تعمیراتی در حادثه این پالایشگاه بندرعباس + جزئیات

بازگشت صلح سرد به شمال

قیمت یک دانه پسته معادل 7 لیتر گازوئیل!

کاهش 24 درصدی ارزش روبل روسیه در مقابل دلار آمریکا و یوان چین

افزایش ذخیره‌سازی بنزین آمریکا قیمت نفت را کاهش داد

از صلح سرد تا اتحاد راهبردی ایران و عربستان

قیمت مرغ و گوشت قرمز امروز 8 آذر 1403+ جدول

اظهارنظر عجیب میرسلیم درباره ناوگان حمل و نقل عمومی + فیلم

جزئیاتی از سرنوشت فیلترینگ و لزوم استفاده از ظرفیت‌های هوش مصنوعی

رونمایی از سه مدل خودرو جدید با حضور استاندار کرمان در بم

رئیس جمهور یکشنبه به مجلس می‌رود

شهر اصفهان، در آستانه بازگشت به دوران طلایی

تهدید جدی روسیه علیه ژاپن

جهش قیمت خوراکی‌ها در اثر جراحی اقتصادی

ماجرای“ سهمیه کارت آزاد جایگاه‌ تمام شده است” چیست؟

مشخصات فنی دیزل ژنراتور ولوو؛ از تکنولوژی پیشرفته تا عملکرد اقتصادی

تمدید مصوبه ترخیص درصدی کالاها

استاندار کرمان: خودروسازان فرصت اشتغال برای زنان را فراهم کنند

افزایش خشونت در جامعه، هشداری است که نباید نادیده گرفته شود

لاریجانی عضو هیات امنای صندوق اعتباری هنر شد

تورم پیش‌رو؛ از 16 تا 32 درصد

تعلیم رانندگی در این خیابان‌ها ممنوع شد

ماجرای “ سهمیه کارت آزاد جایگاه‌ تمام شده است” چیست؟

سرما در استان تهران

قیمت نفت ساز کاهشی زد

ثبت 58 هزار گزارش تخلف فرار مالیاتی در سامانه سوت‌زنی

فرمانده جنگ اقتصادی ترامپ کیست؟

برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان 78 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم!

سلاح‌ورزی: بازگشت ترامپ زنگ خطر جدی برای اقتصاد ایران است!

ظرفیت‌های مغفول مانده کردستان در مسیر توسعه اقتصادی و اشتغال احیا شود

دولت آماده کمک به کردستان است

علت اتمام سهمیه سوخت برخی از کارت‌های جایگاه‌های سوخت چیست؟

مهم‌ترین دلیل موفقیت دولت پزشکیان از زبان ابطحی

روز نسبتا آرام در بازار سکه و طلا؛ دلار در آستانه فتح کانال بالاتر قرار گرفت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی