آیا معجزه در راه است؟
اذعان خودروسازان به سوددهی خودرو/دوران زیان دهی خودروسازان به پایان رسیده است؟
اقتصاد ایران
بزرگنمايي:
بازار آریا - به اذعان مدیران عامل دو گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا، دو شرکت تولیدکننده نه تنها از زیان خارج شدند؛ بلکه به سوددهی نیز رسیدهاند و این یعنی چیزی شبیه معجزه در صنعت خودروسازی ایران!
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، مدیران عامل دو گروه خودروسازی ایرانخودرو و سایپا اعلام کردهاند که دو شرکت تحت مدیریت آنها، نه تنها از زیان خارج شدهاند؛ بلکه به سوددهی نیز رسیدهاند؛ موضوعی عجیب که به نظر میرسد معجزهای در این صنعت رخ داده است.
عیلمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو و جواد توسلیمهر، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، روز گذشته در جلسهای با قطعهسازان، اعلام کردهاند که محصولات این دو شرکت دیگر زیانده نیستند و حتی به سود هم رسیدهاند.
اظهارات مدیران دو خودروساز در شرایطی است که طبق صورتهای مالی دو خودروساز بزرگ کشور که به سازمان بورس ارائه شده و در سامانه کدال نیز منتشر شده است، به رغم آنکه روند زیاندهی کند شده؛ اما تا انتهای مهرماه، همچنان این خودروسازان زیانده بودهاند.
صورتهای مالی میاندورهای ایران خودرو، سایپا و پارسخودرو (زیرمجموعه سایپا) که به بورس ارائه شده است، از روند کند کاهش زیاندهی در شرکتهای مذکور حکایت دارد؛ به نحوی که زیاندهی خودروسازان نسبت به 6 ماه سال گذشته 65 درصد کاهش یافته است.
در واقع، خودروسازان نیمهدولتی از ابتدای امسال تا انتهای مهرماه 11 همت زیان داشتهاند و این در شرایطی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 31 همت بوده است؛ اما خودروسازان در گزارش میاندورهای، برآورد خود از شش ماه دوم سال را نیز اعلام کردهاند.
بر این اساس، خودروسازان پیشبینی کردهاند در نیمه دوم امسال، «مبلغ فروش» محصولات آنها از «مبلغ بهای تمامشده» تولید پیشی خواهد گرفت. به عبارت بهتر، در شش ماه دوم سال جاری، خودروسازان از محل فروش محصولاتشان با در نظر گرفتن قیمت خام خودروها، دیگر زیان نخواهند داد و سود نیز خواهند کرد.
آن طور که مدیرعامل ایرانخودرو میگوید، سوددهی خودروسازان از همین حالا آغاز شده و دوران سخت زیاندهی شرکتهای خودروساز پشت سر گذاشته شده است. روند زیاندهی خودروسازان که از ابتدای دهه 90 با دخالتهای سنگین دولتی در این صنعت و تشدید قیمتگذاری دستوری آغاز شد، روزهای سختی را برای صنعت خودروی کشور کلید زد تا جایی که طبق آخرین صورتهای مالی منتشر شده توسط این شرکتها، زیان انباشته غیرتلفیقی آنها از مرز 208 هزار میلیارد تومان گذشته است، صورت مالی غیرتلفیقی تنها شرکتهای مادر را در نظر میگیرد؛ اما اگر زیرمجموعهها نیز مدنظر قرار گرفته شود، این زیان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا میکند.
اما حالا هم که به گفته مدیرعامل ایران خودرو دوره زیاندهی تمام شده، نمیتوان گفت که قطعا این مسیر پایدار خواهد بود چراکه روشهای اتخاذ شده ریشهای نبودند.
به عبارت دیگر ریشه زیاندهی خودروسازان در قیمتگذاری دستوری است که همچنان پابرجاست. فعلا با اعلام قیمتهای جدید، خروج برخی محصولات ابرزیانده مانند پژو پارس از خط تولید، واردات خودرو و تولید محصولات جدید تولیدکنندگان خودرو توانستهاند به زیاندهی پایان دهند؛ اما اگر اتفاقی مانند فریز قیمتی 18 ماهه که تا دوشنبه هفته گذشته ادامه داشت، دوباره تکرار شود، تضمینی نیست که خودروسازان دوباره وارد ورطه زیاندهی نشوند.
--> اخبار مرتبط پیام انصراف بزرگ خودرویی عبور زیان خودروسازی از 80 همت 152 هزار خودرو در پارکینگ تولید بحران تقاضا در کمین خودروسازان؟ ریزش تقاضا با کاهش رانت
-
چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵:۵۸
-
۱۱ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1218267/