بازار آریا

آخرين مطالب

پایان هیاهوی خودروی برقی در ایران؟ اقتصاد ایران

پایان هیاهوی خودروی برقی در ایران؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : وزیر صنعت، معدن و تجارت رفته‌رفته در حال مشخص کردن مواضع خودرویی خود است، با‌این‌حال هنوز نظر صریح و شفافی درباره خودروهای برقی (چه تولید داخل چه وارداتی) نداده است.
سال گذشته پس از کارت قرمز مجلس شورای اسلامی به رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت نخست دولت سیزدهم، عباس علی‌آبادی با کسب رای اعتماد مجلسی‌ها جایگزین وی شد. پیش از این علی‌آبادی مدیرعامل شرکت مپنا بود.
علی‌آبادی از همان روزهای ابتدایی حضور در وزارت صمت، بر ضرورت حرکت به سمت خودروهای برقی - چه از مسیر تولید داخل و چه از راه واردات - تاکید کرد. کمتر سخنرانی و مصاحبه‌ای از علی‌آبادی بود که وی در آنها از خودروهای برقی نگوید. علاقه وی به خودروهای برقی به حدی بود که واردات این مدل خودروها را در اولویت قرار داد و خودروسازان را ملزم به ارائه طرح‌های ویژه تولید مدل‌های برقی کرد. اصرار علی‌آبادی به حدی بود که خودروسازان ملزم شده بودند، هر چند وقت یک بار از یک محصول برقی - چه به عنوان طرح تولید، چه مونتاژ، چه وارداتی - رونمایی کنند. یا مثلا در بخش واردات، هم سامانه و هم فروشی ویژه برای خودروهای برقی در نظر گرفته شد و چند ماه پیش نیز نخستین مرحله فروش برقی‌های وارداتی به اجرا درآمد.
علی‌آبادی تاکید می‌کرد که آینده صنعت و بازار خودرو، تولید محصولات برقی است، ضمن آنکه از این مسیر می‌توان مساله ناترازی و مصرف بالای بنزین در کشور را حل کرد. تا روزی که علی‌آبادی در وزارت صمت بود، اصرار بر خودروهای برقی حس می‌شد، این در حالی است که با رفتن وی [به وزارت نیرو] و آمدن محمد اتابک به وزارت صمت، فعلا دیگر خبری از هیجان و هیاهوی خودروهای برقی نیست. ازآنجاکه محمد اتابک هنوز اظهارنظر رسمی درباره خودروهای برقی نداشته، مشخص نیست وی درباره برقی‌ها چه فکر می‌کند و چه برنامه‌ای برای آنها دارد. از همین رو می‌توان دو سناریو را برای آینده خودروهای برقی در کشور - در دولت چهاردهم - متصور شد. یک سناریو این است که اتابک نیز مانند علی‌آبادی بر ورود خودروهای برقی تاکید کند و تولید و واردات آنها را در اولویت قرار دهد.
در این صورت، مسیری که علی‌آبادی در وزارت صمت دولت سیزدهم آغاز کرد، در دولت فعلی نیز ادامه پیدا می‌کند. بنابراین، خودروهای برقی همچنان در اولویت قرار می‌گیرد و خودروسازان باید در مسیر طراحی و تولید مدل‌های برقی حرکت کنند. احتمال وقوع این سناریو البته کم است، چون سیاستگذار خودرو تا به امروز اظهارنظری در مورد خودروهای برقی نکرده و به نظر می‌رسد اگر وی نیز مانند علی‌آبادی به برقی‌ها معتقد بود، در این مورد صحبت می‌کرد.
از همین رو، سناریوی دیگر که محتمل‌تر به نظر می‌رسد، خروج خودروهای برقی از اولویت وزارت صمت است. به عبارت بهتر، این سناریو می‌گوید وزارت صمت اتابک اولویت خاصی برای تولید و واردات خودروهای برقی قائل نیست، هرچند این به معنای توقف عرضه این خودروها نخواهد بود.
--> اخبار مرتبط وزیر صمت: تغییر کیفیت خودرو تدریجی است ضرورت اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو کاهش ارزبری 80 میلیون یورویی در خودرو توسعه صنعت خودرو نیازمند همراهی همه بخش‌ها اعتراف خودرویی وزیر صنعت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1209431/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محاکمه متهمان پرونده کثیرالشاکی خودرویی طراوت نوین

همکاری اقتصادی جدید بین مسکو و پیونگ‌یانگ در راه است

بخش صنعت 40 درصد اشتغال استان زنجان را پوشش داده است

یزد در بسیاری از زمینه‌ها استان مولد کشور است

عضو کمیسیون قضائی مجلس: خودروسازان مسئولین را بازی می‌دهند

مجوز واردات خودرو برای جانبازان بالای 50 درصد/ ویدئو

پنیر ایرانی راهی ژاپن می‌شود

تأثیر مثبت اقدامات دولت پزشکیان بر بازار سرمایه/ روند صعودی بورس تا پایان سال حفظ می‌شود؟

اعتراض تجار و تولیدکنندگان به قطعی‌های مکرر سامانه جامع تجارت

دولت و نظام بانکی شرکای خوبی برای فعالان اقتصادی نیستند

نشست ترکمنستان و چین برای تقویت همکاری‌ها درباره افغانستان

بورس با رشد 24 هزار واحدی هفته را شروع کرد

حمل روزانه 9 میلیون لیتر فرآورده به نیروگاه‌های منطقه چابهار

ثبت نام طرح رایگان چکاپ سلامت در منزل آغاز شد!

تأمین سوخت نیروگاهی و خانگی مهم‌ترین اولویت منطقه زاهدان

نظارت منطقه خوزستان بر اجرای طرح‌های ملی صنعت انتقال نفت و گاز

نقدی بر ایده خطرناک آزادسازی

بازار صادراتی ایران در عراق ساماندهی می شود

35 تا 40 درصد اشتغال استان زنجان در حوزه صنعت است

بهره‌برداری 2779 طرح عمرانی و اقتصادی بسیج در خراسان رضوی

فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی با جدیت پیگیری می‌شود

قیمت میوه‌های پاییز 25 درصد افزایش یافت

پیگیری افزایش مبادلات اقتصادی آبادان با عراق

ارمنستان در تنگنای اقتصادی و نظامی برای توازن قوا

اثر مستقیم مولدسازی روی رشد اقتصادی و کاهش تورم

ترامپ وزیر خزانه‌داری خود را انتخاب کرد؛ اسکات بسنت کیست؟

ایده‌های نوآورانه موتور محرک توسعه اقتصادی

اظهارنظر خودرویی‌ها درباره نرخ‌های جدید؛ تولید درست شود، قیمت بازار کاهش می‌یابد

چرا خودروهای وارداتی به ایران از لحاظ قیمت و امکانات با نسخه جهانی متفاوت است؟

بیمه تکمیلی بازنشستگان 70 درصد گران می‌شود!

گلدمن ساکس: قیمت نفت 80 دلار خواهد بود

جزئیات افزایش 38درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز 1403

هفته تغییر کانال دلار؛ خواب موقت بازار‌ها برهم خورد

وزارت ورزش بدهی به باشگاه پرسپولیس ندارد

ترامپ وزیر خزانه‌داری خود را انتخاب کرد

گرانی خودرو و آینده قیمت بازار

نگاه به شرق|اهمیت راهبردی رابطه ایران و چین با تحولات جهانی

تاکنون ذخایر اقتصادی لیتیوم شناسایی نشده است/ مطالعات برای جانمایی دفع زباله در استان گیلان

مجتبی جباری گزینه باشگاه استقلال شد

مدل عملیاتی اشتغال دانش‌آموختگان استان یزد تدوین می‌شود

سقوط یورو رکورد زد

چشم‌انداز بودجه 1404؛ هدفگذاری رشد اقتصادی حدود 4درصد و تورم30درصد

صعود میلیونی نرخ سکه در بازار؛ دلار وارد کانال 70 هزار تومان شد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: بنزین هواپیما از 600 تومان به 7 هزار تومان افزایش می‌یابد

اقلام صادراتی برگشتی مشمول مالیات ارزش افزوده شد

سفر سخت گاز؛ از اعماق خلیج‌فارس تا خانه‌ها

رسیدگی به پرونده« شرکت رضایت خودروی طراوت نوین» در قزوین آغاز شد

کنسرت شماعی زاده به دلایل نامشخص نیمه‌کاره لغو شد

چهارمین «گزارش پایداری» ایرانسل منتشر شد

تندیس «پیشرانان صنعت» به مدیرعامل توسعه نیشکر رسید/ توسعه نیشکر، پیشرو در تولید و توسعه اقتصادی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی