بازار آریا

آخرين مطالب

ماجرای رسوب کالاهای اساسی روی کشتی و سهمیه بندی واردات تولید و تجارت

ماجرای رسوب کالاهای اساسی روی کشتی و سهمیه بندی واردات
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تسنیم /در حالی شاهد معطلی کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در دریا و پرداخت دموراژ سنگین هستیم که به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی این حوزه عدم مدیریت صحیح سهمیه ارزی و واردات نامتناسب کالاها است.
به‌ نظر می‌رسد یکی از عوامل مؤثر در تأخیر پهلوگیری و تخلیه کالاهای اساسی در بنادر، مدیریت نامناسب سهمیه واردات است. از سال 1402 و با مطرح شدن مسئله تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، تصمیمی در مجلس شورای اسلامی گرفته شد که بر اساس آن، هر وزارتخانه مرتبط با واردات (شامل وزارت صمت، جهاد کشاورزی و بهداشت) مسئولیت مدیریت سهمیه ارزی خود را بر عهده داشته باشد. بانک مرکزی میزان سهمیه ارزی هر وزارتخانه را مشخص می‌کند و آن وزارتخانه موظف است که تا پایان سال این سهمیه را مدیریت کند.
نکته حائز اهمیت این است که در برخی موارد مشاهده شده است برخی کالاهای اساسی، مانند سویا، بیش از نیاز کشور وارد می‌شوند، که این امر فشار بر سهمیه ارزی سایر کالاها را تشدید می‌کند. برای مثال، اگر قرار باشد ماهانه یک میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شود، باید به نحوی مدیریت شود که هیچ کالایی بیش از مقدار مورد نیاز وارد نشود.
در غیر این‌صورت، وزارتخانه مربوطه مجبور به اعمال محدودیت‌هایی در واردات سایر کالاهای اساسی خواهد شد. نمونه‌ای از این وضعیت را می‌توان در وزارت صمت مشاهده کرد که به دلیل اتمام سهمیه ارزی خود در ماه‌های پایانی سال گذشته، نتوانست ارز مورد نیاز برای واردات تلفن‌های همراه را تأمین کند و این موضوع به ایجاد بحران در بازار انجامید.

کشتی‌های معطل و هزینه‌های سرسام‌آور دموراژ برای اقتصاد ایران
یکی از نشانه‌های بارز موانع و مشکلاتی که در مسیر واردات کالاهای اساسی به کشور قرار دارند، تأخیر در تخلیه این کالاها در بنادر است. هنگامی که یک کشتی حامل کالاهای اساسی وارد مرزهای آبی کشور می‌شود، اما به دلایل گوناگون امکان تخلیه آن وجود ندارد، صاحب کالا ناگزیر است تا فراهم آمدن شرایط مناسب، مبلغی را تحت عنوان دموراژ پرداخت کند.
در شرایط کنونی، تعداد قابل‌توجهی از کشتی‌های حامل کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور متوقف مانده‌اند و به همین دلیل، هزینه‌های دموراژ سنگینی بر دوش صاحبان آنها تحمیل می‌شود. بخشی از این کشتی‌ها به دلیل مشکلات اسنادی در انتظار تخلیه‌اند، در حالی که برخی دیگر به علت نبود آمادگی‌های لازم در بنادر به تعویق افتاده‌اند.
تأخیر 7 ماهه در تخلیه کالاهای اساسی؛ دموراژ میلیون‌دلاری در بنادر جنوبی
حدود سه سال پیش، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی اعلام کرد که روزانه یک میلیون دلار به عنوان دموراژ به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود. با توجه به این‌که 80 درصد از کشتی‌های معطل‌شده به شرکت‌های دولتی تعلق دارند، این هزینه‌ها از بودجه دولت پرداخت می‌شود. در همان زمان نیز گزارش شده بود که به طور میانگین 25 کشتی ناچار به پرداخت دموراژ هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکنون نیز نزدیک به همین تعداد در یکی از بنادر جنوبی معطل مانده‌اند.
برای نمونه، یک کشتی متعلق به یک شرکت تعاونی که در زمینه واردات کالاهای اساسی فعالیت می‌کند، به دلیل مشکلات اسنادی، به‌ویژه عدم تخصیص ارز، 7 ماه است که در آب‌های کشور متوقف شده است. مورد دیگری از تأخیر، مربوط به کشتی یک شرکت دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که به دلایلی مشابه، 7 ماه در لنگرگاه معطل مانده و محموله‌اش تخلیه نشده است. هر دو این کشتی‌ها حامل ذرت بوده و وزن مجموع بار آنها حدود 100 هزار تن است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1202538/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست صمیمی رئیس جمهور با فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان

وزیر صنعت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد

انتظارات مهم فعالان اقتصادی بو‌شهر از دولت چهاردهم

حفظ سرمایه‌های کلان در بازار کار اصلی ترین سیاست اشتغالی

همتی: چاره‌ای جز توسعه دریا محور نداریم

پزشکیان: باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم

بیت کوین گران شد

همتی: چاره‌ای جز توسعه دریامحور نداریم

وابستگی ایران به واردات نهاده‌ها 2.4 برابر شده

وزیر رفاه: یارانه کسی را حذف نکرده‌ایم

قیمت طلا، سکه و ارز اول آذر 1403؛ تغییر قیمت سکه، عجیب شد

تفویض اختیار به سطوح استانی، مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان از رئیس‌جمهور

کارگر با کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چه کند؟

اقتصاد دریا محور؛ ضرورت تدوین برنامه های توسعه ای با نگاهی وسیع اما طراحی واقعی

امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا امروز پنجشنبه 1 آذر

همتی: دولت معتقد به توسعه دریا محور است/ کیش را به روزهای اوج باز می‌گردانیم

وزیر صمت: مسائل کولبران و ته‌لنجی‌ها با پشتیبانی رئیس جمهور حل شد

ایجاد 30 هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی

جان کارگران معدن های سنتی در خطر است

وزیر کار: ما تا می‌خواهیم یک کاری بکنیم می‌گویند برو جلوی دزدی را بگیر!

فراهم بودن ظرفیت‌های توسعه دریا محور در منطقه آزاد کیش

تبدیل کیش به پیشران اقتصادی با توسعه دیپلماسی اقتصادی

رهاورد اقتصادی نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان

ورود سرمربی فرانسوی سپاهان به ایران

نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان / امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی به ارزش 70 همت

سکه امامی از نیمه 52 میلیون تومان عبور کرد؛ تثبیت دلار در کانال 69 هزار تومان

خرید سهام اُپال، الگوسازی برای ادغام‌های استراتژیک در صنایع است/ درآمدزایی فولاد مبارکه برای کل ایران است

پزشکیان: دغدغه‌های فعالان اقتصادی را رفع خواهیم کرد

امضای تفاهم‌نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

درخواست بیجار از رئیس جمهور درباره تفویض اختیار به مدیران استانی

تاکید سفیر جدید ازبکستان در کابل بر تقویت روابط با طالبان

وعده رفع دغدغه‌های بانکی فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

تکلیف کارگر در قبال کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چیست؟

کیهان در واکنش به تغییرات: از لابستر تا نگرانی‌های اقتصادی با واردات آیفون

رئیس‌جمهور: باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

امضای 39 تفاهم نامه سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان

پزشکیان : باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

یارانه‌های آبان ماه همچنان واریز نشد

پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی: باید در منطقه الهام بخش باشیم

تفویض اختیار سطوح استانی مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان

توضیح سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پرداخت نشدن یارانه برخی دهک ها: یارانه هیچ‌کس حذف نشده است

جزئیات تازه از دلایل عدم واریز یارانه نقدی آبان؛ بدهی 700میلیون دلاری وزارت نفت به هدفمندی

60 لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها ضروری است

تجلیل از تنها خبرنگار حوزه کتاب شیراز

مشکلات فعالان اقتصادی توسط بسیج اصناف پیگیری می‌شود

آغاز فاز 4 سونگون، گامی بلند در مسیر《معدن به جای نفت》

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی