بازار آریا

آخرين مطالب

نقش صنعت نمایشگاهی در توسعه صادرات تولید و تجارت

نقش صنعت نمایشگاهی در توسعه صادرات
  بزرگنمايي:

بازار آریا - گسترش روابط اقتصادی با جهان خارج
در جهان معاصر بیشترین فضاهای نمایشگاهی به کشورهای ایالات‌متحده، آلمان و چین تعلق دارند که مهم‌ترین قطب‌های تجاری دنیا به‌شمار می‌روند و سهم آنها در صادرات جهانی بالغ بر 30 درصد است.
بازاریابانی که از طرف شرکت‌ها، همزمان با برپایی نمایشگاه‌ها به بازار هدف اعزام می‌شوند، به اطلاعات ذی‌قیمتی دسترسی پیدا می‌کنند که هرگز از طریق تحقیقات پشت میز (Desk Research) قابل دسترسی نیست.
این اطلاعات شرکت‌ها را در تدوین برنامه‌های صادراتی برای موفقیت در عقد قراردادهای تجاری و تولید کالاهایی که از هر جهت با ذوق و سلیقه مشتریان بازار هدف مطابقت دارد، یاری می‌کند.
اهمیت نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات و به‌طور کلی گسترش روابط اقتصادی با جهان خارج، حتی از سده نوزدهم در کشور ما شناخته شده است و حضور فعال ایران در عهد قاجاریه در نمایشگاه‌های جهانی (اکسپوهای) لندن، پاریس و وین و برپایی نخستین نمایشگاه به سبک امروز در شهر تبریز به فرمان عباس‌میرزا نایب‌السلطنه ایران در زمان فتحعلی‌شاه این موضوع را به اثبات می‌رساند.
تا اواسط دهه 1370 هر سال تنها یک نمایشگاه بازرگانی بین‌المللی در تهران برگزار می‌شد که کشورهای معدودی در آن شرکت می‌کردند؛ اما به مرور زمان بازرگانان، صاحبان صنایع و به‌طور کلی فعالان اقتصادی به اهمیت نمایشگاه‌ها در بسط روابط تجاری با کشورها، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، دستیابی به فناوری‌های نوین و توسعه صادرات پی بردند.
بنابراین در همه استان‌های کشور به ایجاد مراکز نمایشگاهی اقدام کردند. امروزه ایران از لحاظ صنعت نمایشگاهی پس از امارات متحده عربی، دومین مقام را در خاورمیانه دارد و هرساله بالغ بر 600 نمایشگاه در کشور برپا می‌شود.
تجربه نشان داده است که دستاوردهای یک نمایشگاه خوب سازماندهی شده در بخش صادرات، منحصر به عقد قرارداد تجاری با بازرگانان یا شبکه‌های توزیع کشوری نیست که نمایشگاه بین‌المللی در آنجا برگزاری شده است، بلکه در اغلب موارد شاهد بوده‌ایم که فرضا یک صادرکننده خشکبار هنگام شرکت در نمایشگاه صنایع‌غذایی آنوگا (در آلمان) موفق به عقد قراردادهای متعدد برای صدور محصولات خود با شرکت‌های مقیم سنگاپور، هنگ‌کنگ یا کشورهای امریکای لاتین شده است. اگر درنظر بگیریم که در یک نمایشگاه جهانی (مانند اکسپو 2020 دبی) حداقل 192 کشور شرکت می‌کنند و بالغ بر 25 میلیون نفر بازدیدکننده از پاویون‌های کشور ما دیدن خواهند کرد، به خوبی می‌توانیم به اهمیت اقتصادی چنین رویدادی در معرفی کالاهای صادراتی کشور پی ببریم.
مطالعات نشان می‌دهد که برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی، موجبات توسعه صادرات
غیر نفتی در کشور را فراهم می‌کند. صنعت نمایشگاهی در کشور ما برای آنکه بتواند نقش ارزنده‌تری در توسعه صادرات، به‌ویژه در دوره تحریم‌ها، ایفا کند، به حمایت قاطع دولت و قوه مقننه نیازمند است. به رسمیت شناختن فعالیت‌های نمایشگاهی به‌عنوان فعالیت‌های صنعتی، ارائه تسهیلات اعتباری با شرایط مناسب به مراکز نمایشگاهی کشور برای نوسازی سالن‌ها و مجهز شدن به تجهیزات جدید، حمایت از غرفه‌سازان و بالاخره فرهنگ‌سازی برای معرفی اهمیت نمایشگاه‌ها در گسترش مناسبات تجاری با کشورها و تعامل با جهان خارج می‌تواند ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور از طریق توسعه صادرات، جایگاه ایران را در صنعت نمایشگاهی منطقه ارتقا بخشد.
به هر حال، شرکت‌هایی که با برنامه‌ریزی دقیق در نمایشگاه‌های بازرگانی بین‌المللی شرکت می‌کنند و کالاهای آنها از کیفیت بالاتر و قیمت‌های مناسب‌تری در مقایسه با رقبای تجاری آنها برخوردار است، شانس بیشتری برای عقد قراردادهای صادراتی دارند. انجام تحقیقات میدانی درباره بازار هدف و انتخاب تیم بازاریابی فعال و کارآمد برای حضور در نمایشگاه‌ها دستاوردهای صادراتی ارزنده‌تری را برای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها به ارمغان خواهد آورد.
اهمیت نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی احمدرضا طحانیان / فعال صنعت نمایشگاهی:
مهم‌ترین رکن برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی مرتبط با توسعه صادرات است. حضور صاحبان کسب‌وکار در نمایشگاه‌های تخصصی، بین‌المللی و خارجی نیز یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری در دنیای امروز است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب‌وکار در کنار هم قرار می‌گیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری و شبکه‌سازی‌های اقتصادی را محقق کنند. نمایشگاه حقیقت ارتباطات تجاری را به‌صورت کامل به نمایش می‌گذارد. نمایشگاه رسانه، تبلیغات، چیدمان مهندسی غرفه‌ها، شرایط ایده آل رفاهی و خدماتی و در کل فضایی را خلق می‌کند که با استانداردهای تجاری دنیای امروز هماهنگ است؛ آنچه با عبارت ارتباطات تجاری از سوی کارشناسان تکرار می‌گردد به معنای واقعی کلمه در هنگام برگزاری نمایشگاه‌ها به بهترین شکل ممکن برای فعالان اقتصادی نمایان می‌شود.
در جهان امروز، برگزاری هرکدام از نمایشگاه‌ها باهدف معرفی محصولات جدید، دانش‌بنیان، ارائه توانمندی‌های صنایع و
به نمایش گذاشتن رویکردهای نوین در مدیریت صنعت تحقق می‌یابد. کنار هم قرار گرفتن این مورد می‌تواند به توسعه صادرات و کشف بازارهای هدف منجر گردد. بنابراین توسعه اقتصادی و تجاری در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و برگزاری رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست.
برای برگزاری رویدادهای تخصصی و بین‌المللی نیازمند شناخت ظرفیت‌های اقتصادی کشورمان هستیم. بدون تردید هرکدام از ظرفیت‌ها امکان به نمایش گذاشتن و عرضه خود به مشتریان را می‌توانند در نمایشگاه محقق کند.
نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی را می‌توان به‌عنوان یکی از بهترین پیوست‌های تجاری برای شرکت‌ها در نظر داشت. پیوستی که به مانایی و حضور پرقدرت شرکت‌ها جلوه‌ای متفاوت از سایر رقبا ارائه می‌کند. چند مورد از کارکردهای اصلی نمایشگاه در ادامه می‌آید.
بازاریابی برای کالاهای شرکت‌کنندگان در نمایشگاه؛ فروش مستقیم کالا به خریداران عمده یا مصرف‌کنندگان؛ معرفی کالاها و تکنولوژی‌های نوین که درنتیجه تجاری‌سازی یافته‌های تحقیقاتی تولیدشده‌اند، برقرار ساختن کانال‌های جدید توزیع کالا در کشورهایی که نمایشگاه در آن برگزارشده است؛ شناسایی رقبای تجاری و آگاهی از ویژگی‌های کالاها و خدمات آن‌ها، شرایط صدور، قیمت‌های پیشنهادی، مقایسه با سایر کالاها، مقایسه تکنولوژی‌ها، آگاهی از دیدگاه‌های مشتریان بالقوه در مورد نقاط ضعف کالاهای عرضه‌شده و اقداماتی که برای برطرف کردن آنها باید انجام گیرد.
بنابراین مقایسه دستاوردهایی که در نمایشگاه برای سایر فعالان اقتصادی به همراه آورده می‌گردد، با هیچ‌کدام از فعالیت‌های تجاری‌سازی قابل‌مقایسه نیست. چراکه نمایشگاه مکانی است که تبلیغات، رسانه، ارتباطات تجاری، گفت‌وگو، تبادل دیدگاه‌های اقتصادی و تمام اهرم‌های مرتبط با دنیای تجارت را زیر یک مکان گرد هم می‌آورد.
سخن پایانی در دنیای امروز، موسسات تولیدی، صنعتی و شرکت‌های تجاری هزینه مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی را نوعی سرمایه‌گذاری تلقی می‌کنند که میزان بازده آن به مراتب بیشتر از همه ابزارهای بازاریابی دیگری است که برای معرفی کالاهای صادراتی به مخاطبان و خریداران بالقوه به‌کار می‌رود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1201673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با جانبازان بصیر

آخرین جزئیات حراج چای دبش؛ حراج در دو استان برگزار می‌شود

افزایش 39 درصدی ارزش صادرات خاویار در 6 ماهه امسال

تکریم مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران از سه ایثارگر

لزوم فراهم شدن زیرساخت های لازم برای پرداخت 48 ساعته هزینه های درمانی جامعه ایثارگران استان ایلام

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ با جانبازان بصیر

برپایی میز خدمت بنیاد شهید و امور ایثارگران استان سمنان در حاشیه نماز جمعه

مشاغل معاف از مالیات کارتخوان مشخص شد

برقراری امنیت کامل در شاهرگ اقتصادی ایران در شمال اقیانوس هند

توانمندسازی و تقویت بنیه اقتصادی کشور، یکی از مهمترین راهبرد‌های دستگاه قضایی

برقراری امنیت در شاهرگ اقتصادی ایران در شمال اقیانوس هند

کشف 181 میلیارد تومان جرایم مالی و اقتصادی درلرستان

جدیدترین نسخه «همتی» برای اقتصاد ایران/ اصلاحات جدی در پیش است؟

استانداری البرز برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کند

حمایت جمعی از شوراها، امامان جمعه پارسیان از سرپرست سازمان ایمیدرو

ابعاد منفی بالا رفتن سن ازدواج در جامعه

رفع تعهد ارزی تا پایان سال تمدید شد

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از سه ایثارگر

8 دستور کار اقتصادی دولت/ شکاف نرخ ارز نیما و بازار کاهش می یابد

آذربایجان شرقی محور توسعه با کشورهای همسایه می شود

تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم مجذوب منطقه ویژه لامرد

لزوم احیای نقش تاثیرگذار بانوان در تربیت خانواده اقتصاد محور

دانشگاه حل مسئله باید در مرجعیت علمی کشور نقش‌آفرین باشد

راهکارهای همتی برای نجات اقتصاد ایران؛ 8 دستورکار ضروری

پروژه پل خلیج فارس به حال خود رها شده است

پالس عجیب وزیر اقتصاد به دشمن

برداشت 3 میلیون تن مرکبات از باغات مازندران

توصیه کارشناس حقوقی برای ضامن شدن

زمان برگزاری حراج جدید سکه طلا اعلام شد

جانبازان بصیر به مقامی رسیدند که خداوند به آنها چشم بصیر و بصیرت دل عنایت کرد

جبهه مقاومت کمترین توقفی نخواهد داشت/ باذن‌الله حماس زنده است و زنده خواهد ماند

کامالا هریس سن خود را به رخ ترام‍پ کشید!

قیمت طلا و سکه نجومی شد

رفع مشکلات منطقه ویژه اقتصادی سرو پیگیری شود

انجم شعاع باز هم از صادق پست گرفت

آخرین وضعیت مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می شود

30 درصد از مفاخر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور مربوط به اراک است

181 میلیارد تومان جرایم مالی و اقتصادی در لرستان کشف شد

مزایا و معایب تک نرخی شدن ارز؛ چرا برخی مخالف ارز تک نرخی هستند؟

لزوم احیای نقش تاثیرگذار بانوان در تربیت خانواده اقتصادمحور

گرای خطرناک به دشمن توسط وزیر اشتباهی اقتصاد

دستور مهم همتی درباره بازار سرمایه

واکنش سخنگوی هدفمندی به توقف کالابرگ: فعلاً دستوری نیامده!

فروش حضوری بلیت قطارهای مسافری برای آبان ماه آغاز شد

تورم بخش خدمات اعلام شد

سرپرست امور مجامع شرکت ملی گاز ایران منصوب شد

کمک هزینه حق پرستاری طی سال جاری برای 340 ایثارگر استان کرمان برقرار شده است

بازدید مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از مناطق عملیاتی غرب کشور

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران منصوب شد

«عصر برق» با اوج تقاضای سوخت‌های فسیلی در حال ظهور است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی