بازار آریا

آخرين مطالب

کشف راز‌هایی کهن از دلِ گورستان اقتصاد ايران

کشف راز‌هایی کهن از دلِ گورستان
  بزرگنمايي:

بازار آریا -

بازار آریا

عصر آهن آخرین دوره از سه عصر تاریخی فلز پس از عصر برنز است. آغاز عصر آهن به‌طور محلی در سراسر جهان با قرارداد‌های باستان‌شناسی تعریف می‌شود که تولید آهن ذوب‌شده (به‌ویژه ابزار و سلاح‌های فولادی) جایگزین معادل‌های برنزی آنها در استفاده رایج شود.
این پژوهش با تمرکز بر وِدِرات بِلجینوم (Wederath-Belginum)، تنها گورستان سلتیک رومی شناخته‌شده، اطلاعات جدیدی درباره پیچیدگی مرگ‌ومیر انسان‌ها و حیواناتی که قربانی می‌شدند ارائه کرده است.
گورستان وِدِرات بِلجینوم برای اولین‌بار در سال 1954 میلادی حفاری شد و از آن زمان تاکنون، کاوش‌های گوناگونی در آن صورت گرفته که به کشف بیش از 2 هزار و 500 مورد خاکستر اجساد سوزانده شده و 15 مورد بقایای اجساد دفن‌شده منجر شده است. با این حال، با در نظر گرفتن این احتمال که تعداد چشمگیری از آرامگاه‌ها قبل از حفاری 1954 میلادی تخریب شده بودند، این گورستان، قبر بیش از 4 هزار و 800 نفر را در خود جای داده بود.
چه اطلاعاتی از بقایای اجساد به‌دست آمد؟
در مجموع هزار و 689 مورد خاکستر اجساد سوزانده‌شده تاریخ‌گذاری و مطالعه و نتیجه گرفته شد که آنها به یکی از سه دوره زمانی لاتِن (یکی از تمدن‌های عصر آهن) و روم باستان و امپراتوری روم تعلق دارند.
به طور متوسط، افراد در طول دوره روم باستان و امپراتوری روم طولانی‌تر از عصر آهن زندگی می‌کردند و تعداد بسیار بیشتری از افراد به سن 60 سال و بالاتر می‌رسیدند.
با این حال، در همه این دوره‌ها احتمال مرگ زنان در جوانی در مقایسه با مردان هم‌سالشان بیشتر بود؛ به طوری که بیش از نیمی از خاکستر‌های یافت‌شده مربوط به اجساد زنان زیر 40 سال بود.
همچنین کشف شد که فقط در بقایای اجساد افرادی که در عصر آهن می‌زیستند نشانه‌هایی از خشونت وجود دارد که احتمالاً نتیجه نزاع و درگیری است و نشان می‌دهد در زمان رومیان، درگیری کمتر رایج بوده است.
این پژوهش نشان داد تغییرات در ستون فقرات در مردان سه برابر بیشتر از زنان رخ می‌داد که احتمالاً ناشی از کار فیزیکی سخت بوده است.
بر اساس این پژوهش افراد زیادی دچار سینوزیت می‌شدند؛ این مشکل احتمالاً به دلیل سرمای زمستان و تنفس مداوم دود اجاق رو باز، که به مشکلات تنفسی منجر می‌شود، در میان زنان و کودکانی که زمان بیشتری را در آشپزخانه می‌گذرانند در مقایسه با مردان شایع‌تر بود.
اطلاعات جمع‌آوری‌شده نشان داد افراد دارای موقعیت اجتماعی بالاتر، غذای بیشتری می‌خوردند و وسایلی که در قبر آنها گذاشته شده بیشتر است. همچنین، صنعتگران سلتیک قد بلندتری و در مقایسه با هم‌عصران خود تغذیه بهتری داشتند. در مقابل، رومی‌ها به جنگاورانی که عموماً قدبلندتر بودند و کالا‌های بیشتری در قبر خود داشتند، بیشتر توجه می‌کردند.

بازار آریا

بازار آریا

بازار آریا

اولین بار است که دو انسان در خواب با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. این دستاورد مهم که محققان استارتاپ REMspace مدعی آن هستند، نشان می‌دهد رؤیای شفاف (Lucid Dream) می‌تواند ابعاد جدیدی از ارتباطات و پتانسیل را معرفی کند. در این آزمایش جدید، شرکت‌کنندگان در خانه‌های خود خوابیده بودند سپس دستگاهی امواج مغزی و داده‌های پلی‌سومنوگرافی آن‌ها را از راه دور ردیابی کرد. زمانی که سرور دستگاه تشخیص داد اولین شرکت‌کننده وارد وضعیت رؤیای شفاف شده، کلمه تصادفی تولید‌شده با زبان مخصوص Remmyo را از طریق ایرباد برای او در وضعیت خواب ارسال کرد. 7 راز مهم در مورد مصرف میوه خشک که نمیدانستید!

بازار آریا

هادی چوپان نتوانست عنوان قهرمانی‌اش در مستر المپیا که دو سال پیش به دست آمد را تکرار کند. فیگور‌های هادی چوپان در مقدماتی مسترالمپیای 2024

بازار آریا

رافائل نادال اعلام کرد که رسما بازنشسته شده و تنیس برای او به اتمام رسیده است. کشف 7 میلیارد تومان لباس قاچاق در تهران

بازار آریا

لفاظی‌ها در تل‌آویو علیه ایران در شرایطی طی روزهای اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته است که مقام‌های این رژیم علاوه بر متحمل شدن ضربات سنگین ازسوی ایران در جریان عملیات «وعده صادق 2»، در پیشبرد رویکردهای مدنظرشان در عرصه عملیات روانی نیز شکست خورده‌اند. برگزیده بخشنامه عارف معاون اول رئیس‌جمهور درباره اطلاع‌رسانی در دولت

بازار آریا

نیرو‌های امنیتی بسیار زیادی در اطراف محل برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک 2024 پاریس حضور دارند المپیکی 15 ساله ایران با اسلحه 20 هزار یورویی در جستجوی طلا

بازار آریا

جستجو پیوندها خبرنامه نظرسنجی Rss درباره ما تماس باما اوقات شرعی آب و هوا آرشیو اقتصادی اقتصادی مناطق آزاد بازار صنعت مواد غذایی کشاورزی آرایشی و بهداشتی بورس بانک و بیمه طلا و ارز بازار مسکن بازار خودرو لوازم خانگی لوازم دیجیتال ارزهای دیجیتال اجتماعی اجتماعی وضعیت راه ها مذهبی اخبار فرهنگیان سلامت علم و فناوری اطلاعات محیط زیست حقوقی و قضایی حوادث اخبار کرونا هواشناسی سیاسی سیاسی انتخابات بین‌الملل امنیتی و دفاعی احزاب ورزشی عمومی فوتبال المپیک والیبال کشتی فرهنگی فرهنگی سینما و تئاتر موسیقی چهره‌ها گردشگری گردشگری جاذبه های گردشگری سیاسی اقتصادی اجتماعی ورزشی فرهنگی گردشگری صفحه نخست اخبار تبلیغات عمومی سرگرمی صفحه نخست اخبار تبلیغات عمومی سرگرمی درباره ما تماس باما آب و هوا اوقات شرعی نظرسنجی پیوندها جستجو خبرنامه Rss آرشیو اقتصادی اقتصادی مناطق آزاد بازار صنعت مواد غذایی کشاورزی آرایشی و بهداشتی بورس بانک و بیمه طلا و ارز بازار مسکن بازار خودرو لوازم خانگی لوازم دیجیتال ارزهای دیجیتال اجتماعی اجتماعی وضعیت راه ها مذهبی اخبار فرهنگیان سلامت علم و فناوری اطلاعات محیط زیست حقوقی و قضایی حوادث اخبار کرونا هواشناسی سیاسی سیاسی انتخابات بین‌الملل امنیتی و دفاعی احزاب ورزشی عمومی فوتبال المپیک والیبال کشتی فرهنگی فرهنگی سینما و تئاتر موسیقی چهره‌ها گردشگری گردشگری جاذبه های گردشگری سیاسی اقتصادی اجتماعی ورزشی فرهنگی گردشگری
شبکه های اجتماعی فیس بوک لینکداین واتساپ اینستاگرام تلگرام صفحه نخست اخبار تبلیغات عمومی سرگرمی صفحه نخست اخبار تبلیغات عمومی سرگرمی کلیه حقوق محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. طراحی و تولید: "ایران سامانه"

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1201325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بذرافشان: حباب سکه 11 میلیون تومان شد

رشادت شهدای دوران دفاع مقدس سبب اقتدار نظام اسلامی شد

پانزدهمین اجلاسیه شهدای وحدت در مشهد مقدس برگزار شد

شهدا مایه غرور و الگوی نسل جوان ما هستند

برای جبران کسری بودجه نباید تنها به سمت انتشار اوراق بدهی و خزانه برویم

ثبات اقتصادی بستر ساز  ورود پول جدید

امام جمعه اراک: راهی جز مقاومت مقابل اسرائیل وجود ندارد

قطع سهمیه آرد 11 نانوایی در تهران به دلیل گرانفروشی

سوپرایز گاریدو برای هواداران پرسپولیس مقابل السد چیست؟

ظریف: در معاونت راهبردی باید حلقه وصل بین دولت و جامعه مدنی باشیم

ایران و پاکستان در آستانه نهایی‌سازی قرارداد تجارت آزاد

افزایش قیمت انرژی قیمت بیت کوین را بالا خواهد برد

تاخیر در پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری

جریان حلیم سحر دولتشاهی و میلاد کی مرام چیست؟

سنگین‌ترین و سبک‌ترین نوزاد ایران که امروز به دنیا آمدند چندکیلو هستند؟

خبر خوش برای کارمندان: تاریخ افزایش حقوق مشخص شد

واریز حقوق برخی از بازنشستگان

هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام شد

جنجال طلافروشان برای فرار از مالیات و شفاف سازی درآمدها

رکوردشکنی طلای جهانی و عبور از مرز 2700 دلار

ساخت هتل 5 ستاره زمینه ساز جذب گردشگر و رونق اقتصادی منطقه

کسری بودجه 1402 چه قدر بود؟

معادن و کشاورزی همدان را متمایز کرده است

سرمایه‌گذاری اصلی‌ترین عامل توسعه و پیشرفت است

آقای بازیگر ایرانی با بافت مو‌های آفریقایی!

عقب‌ماندگی رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان

50 ایستگاه بهگر در لرستان فعالیت می‌کنند

علائم جدیدی از سویه جدید کرونا چیست؟

زلنسکی: شاید تنها گزینه برای ما مسلح شدن به سلاح هسته‌ای باشد!

تغییر و تحول مهم اقتصادی در روسیه در میانه جنگ اوکراین

انتقاد یک نماینده مجلس از حذف معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت

استاندار: تمام شاخص‌های اقتصادی زنجان طی سه سال گذشته مثبت شد

خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه

ارتباط موثر با سرمایه‌گذاران از اهداف اصلی تشکیل انجمن سرمایه‌گذاران در سرخس

تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی در ایران؛ واقعیت یا سراب؟

فرآیند ثبت‌نام وام 30 میلیون تومانی بازنشستگان غیرحضوری است

جریمه‌های دوبرابری بخشیده نمی‌شود

مبارزه با دانه‌درشت‌ها و فراریان مالیاتی در دستور کار دولت چهاردهم

3 توله شیر سفید در باغ وحش اصفهان

ایران به دنبال جنگ نیست | تحریم‌های اقتصادی 10 ساله شدید علیه ایران نشان از طمع دشمن است

طلای جهانی مرز 2700 دلار را هم شکست

قیمت طلا، سکه و ارز 27 مهرماه 1403؛ سقف مقاومتی سکه شکست

چین و روسیه هرطور خواسته‌اند از ایران باج‌گیری کرده‌اند

دولت در پی تحقق عدالت با جلوگیری از فرار مالیاتی است

طراحی نخستین پردیس دانش‌آموزی دانشگاه آزاد زنجان ذیل پارک علم و فناوری

کشف هزار خودروی خارجی احتکار شده در ورامین | ایران‌خودرو دیزل در مظان اتهام؟

نرخ بهره ابزاری برای کنترل تورم و ایجاد تعادل در بازارهای پولی

ماجرای یک احتکار عجیب در تهران

کشف هزار خودروی خارجی احتکار شده در ورامین

کاهش 50 درصدی تعرفه حمل ریلی بار از امیرآباد تا بندرعباس

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی