بازار آریا

آخرين مطالب

قیمت خودرو در 7سال گذشته از تورم سبقت گرفته خودرو

قیمت خودرو در 7سال گذشته از تورم سبقت گرفته
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بررسی قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی از سال96 تا سال جاری نشان از آن دارد که گرچه نرخ دلار در هفت سال گذشته 1452درصد رشد کرده، اما قیمت خودرو در این بازه زمانی به‌طور میانگین رشد 1848درصدی داشته است.

بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو از سال 96 تا مرداد 1403 نشانگر آن است که قیمت خودرو جلوتر از نرخ تورم عمومی حرکت کرده است. به عبارت دیگر قیمت خودرو طی سال‌های یادشده دچار اضافه‌پرش بوده است.
بررسی‌ها حکایت از آن دارد که نرخ دلار در هفت سال گذشته یک‌هزار و 452درصد رشده کرده، حال آنکه قیمت خودرو در این بازه زمانی به‌ طور میانگین رشد یک‌هزار و 848درصدی داشته است. بنابراین رشد قیمت خودرو بیشتر از نرخ دلار بوده است. می‌توان به‌سادگی به این نتیجه رسید که سیاستگذار خودرو در این سال‌ها مسیر پرخطایی را طی کرده، به‌طوری‌که اضافه‌پرش رخ‌داده در بازار خودرو، مستقیما تحت‌تاثیر این خطاها بوده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس در بخشی از گزارشی که روز گذشته در مورد نحوه اجرای قانون ساماندهی صنعت خودرو منتشر کرده، به تغییرات قیمتی برخی خودروهای وارداتی، مونتاژی و داخلی از شهریور سال 96 تا مردادماه سال جاری پرداخته است. بر این اساس قیمت خودروهای وارداتی در این مدت‌زمان به طور میانگین 2340درصد، بهای خودروهای مونتاژی 1627درصد و قیمت محصولات داخلی 1577درصد رشد را تجربه کرده است. این درحالی است که در همین مدت‌زمان قیمت دلار افزایش 1452درصدی داشته است. همان‌طور که مشخص است بهای هر سه گروه خودرویی بیش از قیمت دلار افزایش یافته است.

بازار آریا


به عبارت دیگر می‌توان گفت تورم موجود در بازار خودرو جلوتر از تورم عمومی پیش رفته و این بازار دچار حباب است. این موضوع را می‌توان متاثر از سیاست‌هایی دانست که دسترسی شهروندان به خرید خودرو را محدودتر کرده است.
این موضوع در مورد خودروهای وارداتی شدیدتر بوده و محصولات داخلی کمی کمتر تحت‌تاثیر این پرش قرار گرفته‌اند. بی‌شک دلیل اصلی اضافه‌پرش قیمتی خودروهای خارجی ممنوعیت چهارساله واردات و اهمال سیاستگذاران و مجریان بعد از رفع ممنوعیت مذکور است. آن‌طور که بازوی پژوهشی مجلس هم تاکید دارد: «واردات خودرو طی سالیان گذشته و قبل از سال 1397 در کشور بخشی از نیاز و تقاضای بازار را برطرف می‌کرد و با اعمال محدودیت‌ها در حوزه واردات، بخش‌هایی از بازار داخلی دچار آشفتگی و ناتوانی در تامین نیاز مصرف‌کنندگان شده است. در وضعیت فعلی و با محدودیت واردات خودروهای نو در کشور، برخی از خودروهای خارجی و مونتاژی موجود در بازار با افزایش قیمت چندبرابری و به قیمت‌های گزاف مبادله می‌شوند و با نمونه‌های بین‌المللی موجود در بازارهای منطقه، اختلاف قیمت معناداری دارند.»
در واقع ممنوعیت واردات خودرو که بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام و شروع تحریم‌های ثانویه، با هدف صرفه‌جویی‌های ارزی آغاز شد، بعد از اتمام دوره تعیین‌شده نیز همچنان سایه خود را بر بازار خودروی کشور انداخته است. گرچه از دو سال پیش واردات خودرو از نظر قانونی آزاد شد، ولی همچنان خودروهای خارجی با روند کاملا قطره‌چکانی و لاک‌پشتی وارد ایران می‌شوند. گویا دولت چهاردهم هم هنوز به اهمیت واردات خودرو در ساماندهی بازار نرسیده است. نتیجه چنین برخوردی با واردات خودرو کاملا در اعداد و ارقامی که ارائه کردیم مشخص است. نه‌تنها محصولات وارداتی به طور مستقیم و بسیار شدید دچار اضافه‌پرش قیمتی شده‌اند، بلکه شاهد هستیم که حتی خودروهای مونتاژی تحت‌تاثیر همین عامل قرار داشته‌اند. در نبود محصولات وارداتی، راس هرم تقاضا تماما به سمت تولیدات مونتاژکاران چرخید. بازاری انحصاری برای آنها ایجاد شد که با صرف ارزهای کلان قطعات را به صورت CKD وارد کنند و با قیمت بالایی به فروش برسانند. درحالی‌که پیش از آن مجبور به رقابت با وارداتی‌ها بودند، حالا شرایط را به نفع خود می‌دیدند و تقاضایی که تا آن زمان برای بازار خودروهای وارداتی بود را هم به دست گرفتند. بنابراین شاهد هستیم که اضافه‌پرش قیمتی محصولات خودروسازان مونتاژی در رده دوم قرار دارد.
در مورد خودروهای داخلی اما وضعیت متفاوت است. شاید دلیل اصلی پیشی گرفتن قیمت این خودروها نسبت به تورم عمومی را بتوان قیمت‌گذاری دستوری دانست. قیمت‌گذاری دستوری، آن هم با این شیوه اجرا، عملا صنعت خودروی کشور را فلج کرده است.
البته قیمت‌گذاری دستوری پیش از سال 96 نیز وجود داشت، اما فاصله چندانی بین قیمت کارخانه و بازار دیده نمی‌شد و گهگاه کاملا بر هم منطبق می‌شدند، چراکه سیاستگذار در آن دوره رشد قیمت را متناسب با تورم اعمال می‌کرد. بنابراین می‌توان گفت اتفاقی که بعد از سال 96 رخ داد، سرکوب قیمتی طولانی‌مدت بود؛ به طوری که تنها در یک مورد از آذر سال 1400 تا اردیبهشت سال 1402 هیچ رشد رسمی برای قیمت خودرو اعلام نشد. نتیجه چنین سیاستی این بود که اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار رو به افزایش رفت، تا حدی که در برخی موارد شاهد اختلاف 100درصدی بین آنها بودیم؛ بستری بسیار مهیا و پرسود که سیاستگذار با دستان خود برای دلالان و واسطه‌گران ایجاد کرد. تنها خرید و فروش یک خودرو بین کارخانه و بازار می‌توانست سودی بسیار هنگفت عاید دلالان کند، بنابراین تقاضا رو افزایش گذشت؛ تقاضای کاذبی که به‌خودی‌خود می‌تواند در هر بازاری حباب قیمتی تولید کند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1194109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا خودروهای وارداتی به ایران از لحاظ قیمت و امکانات با نسخه جهانی متفاوت است؟

بیمه تکمیلی بازنشستگان 70 درصد گران می‌شود!

جزئیات افزایش 38درصدی تعرفه برق خانگی از ابتدای پاییز 1403

هفته تغییر کانال دلار؛ خواب موقت بازار‌ها برهم خورد

وزارت ورزش بدهی به باشگاه پرسپولیس ندارد

ترامپ وزیر خزانه‌داری خود را انتخاب کرد

گرانی خودرو و آینده قیمت بازار

نگاه به شرق|اهمیت راهبردی رابطه ایران و چین با تحولات جهانی

تاکنون ذخایر اقتصادی لیتیوم شناسایی نشده است/ مطالعات برای جانمایی دفع زباله در استان گیلان

مجتبی جباری گزینه باشگاه استقلال شد

مدل عملیاتی اشتغال دانش‌آموختگان استان یزد تدوین می‌شود

سقوط یورو رکورد زد

چشم‌انداز بودجه 1404؛ هدفگذاری رشد اقتصادی حدود 4درصد و تورم30درصد

صعود میلیونی نرخ سکه در بازار؛ دلار وارد کانال 70 هزار تومان شد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی: بنزین هواپیما از 600 تومان به 7 هزار تومان افزایش می‌یابد

اقلام صادراتی برگشتی مشمول مالیات ارزش افزوده شد

سفر سخت گاز؛ از اعماق خلیج‌فارس تا خانه‌ها

رسیدگی به پرونده« شرکت رضایت خودروی طراوت نوین» در قزوین آغاز شد

کنسرت شماعی زاده به دلایل نامشخص نیمه‌کاره لغو شد

چهارمین «گزارش پایداری» ایرانسل منتشر شد

تندیس «پیشرانان صنعت» به مدیرعامل توسعه نیشکر رسید/ توسعه نیشکر، پیشرو در تولید و توسعه اقتصادی

بندرخشک پیشگامان ظرفیت تبدیل شدن به منطقه ویژه اقتصادی دارد

پنجمین فراخوان نیاز پژوهشی شرکت ملی حفاری منتشر شد

برنامه منسجم برای رفع ناترازی نیازمند توجه یکپارچه به انرژی است

آغاز ترخیص برنج‌های وارداتی از گمرک

افزایش وام مسکن روستایی به 400 میلیون تومان روی میز دولت

حمله به اقتصاد از چند جهت

توسعه روابط مالزی با ایران در سرمایه‌گذاری‌ها نمایان می‌شود

سقوط آزاد یور به کف 2022

یزد در بسیاری از زمینه ها استان مولد کشور است

چشم انداز کریدور میانی و ظرفیت های لجستیکی-ترانزیتی مناطق آزاد و ویژه تجاری-اقتصادی نوار شمالی ایران

برگزاری نشست مشترک شورای هماهنگی بانک‌ها با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد + جدول

ماجرا افزایش 60 درصدی حقوق کارگران به کجا رسید؟

سایپا لیست جدید قیمت محصولاتش را اعلام کرد

واردات نفت خام چین افزایش می‌یابد

این شغل ممنوعه در ایران، رسما مجاز شد

ترامپ وزیر خزانه‌داری خود را معرفی کرد

وزیر خزانه داری ترامپ معرفی شد

هنرستان‌ها با تربیت نیروی ماهر، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و فرهنگی ایفا می‌کنند

قصاص برای همسر معاون شهردار و همدستش

فدرال رزرو: بدهی ملی و تجارت جهانی، تهدیدی اصلی برای ثبات مالی آمریکا است

پیشنهاد افزایش وام مسکن روستایی به 400 میلیون

اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید بورس کالا

آغاز به کار سامانه جدید برای مشاغل سخت و زیان آور

الان وقت خرید طلا و سکه هست یا نه؟

ترامپ یک وزیر دیگر خود را معرفی کرد | اسکات بسنت کیست؟

ترامپ وزیر خزانه داری (وزارت تحریم) خود را معرفی کرد: اسکات بسنت کیست!؟

تلاش‌ کارکنان امور مالیاتی در شرایط جنگ اقتصادی، خدمتی ارزشمند و مقدس تلقی می‌شود

چگونه ترامپ را به توافق هسته‌ای بازگردانیم؟ /سه نکته کلیدی که باید توجه کرد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی