بازار آریا

آخرين مطالب

پیشنهاد نرخ سوم برای بنزین نفت و گاز

پیشنهاد نرخ سوم برای بنزین
  بزرگنمايي:

بازار آریا - عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی، گفت: بهترین راهکار برای سر و سامان دادن به وضعیت سوخت، تعیین نرخ سوم برای بنزین است.

رضا نیکزاد اظهار داشت: رقم کنونی سهمیه برای 70 تا 80 درصد جامعه کافی است و اگر بیش از این مصرف کند باید با نرخ آزاد خریداری کند و درواقع با اجرای واقعی‌سازی نرخ سوخت به نحوی مصرف مدیریت می‌شود.
وی درباره لزوم تغییر نرخ بنزین و تاثیر آن بر رونق سی‌ان‌جی در کشور گفت: ما در حال حاضر روزانه حدود 6 میلیون بنزین وارد می‌کنیم این در حالی است که دقیقا حدود 4 تا 5 میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی که معادل همین 4، 5 میلیون لیتر بنزین بوده طی این سه-چهار سال اخیر از سبد سوخت خارج شده است یعنی مردم سی‌ان‌جی را رها و سراغ بنزین رفته‌اند به این معنا که اگر به روند مصرف سوخت در دولت دوازدهم برگردیم روزانه چهار- پنج میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود. بخشی از علت شیوه مصرف کنونی به موضوع قیمت بنزین برمی‌گردد بعبارت دیگر با نرخ 3 هزار تومانی بنزین استفاده از سی‌ان‌جی جذابیت ندارد.
نیکزاد دیگر علت عدم استقبال زیاد از سی‌ان‌جی را کم شدن خودرو‌های دوگانه‌سوز دانست و افزود: متاسفانه تولید این خودرو‌ها کاهش چشمگیری داشته است ضمن اینکه مخزن خودرو‌های برخی مشتریان نیز ریجکت و درواقع خودرو‌ها فرسوده شده‌اند، اواخر دولت قبل مصوباتی مبنی بر اینکه مخزن‌های وانت‌بار، نیسان‌ها و تاکسی‌ها که حدود 80 درصد مشتری سی‌ان‌جی ارا تشکیل می‌دهند، رایگان شود، اما تاکنون عملیاتی نشده است، تعمیرات این خودرو‌ها 12_ 13 میلیون تومان هزینه دارد که دارنده خودرو توان پرداخت آن را ندارد در نتیجه به سمت سی‌ان‌جی نمی‌رود.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت: ما ظرفیت حدود 45 میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی داریم، بار‌ها اعلام کردیم صنعت سی‌ان‌جی نیاز به سرمایه‌گذاری جدید ندارد صرفاً فقط باید مشتری و خوراک ایجاد شود هر یک متر مکعب معادل یک لیتر بنزین است، طرح‌هایی مثل سی‌ان‌جی‌سوز کردن کردن کامیونت‌ها و ماشین‌های سنگین در اواخر دولت دوازدهم در دستور کار بود، اما کلا 200 هزار خودرو محقق شد و دلیل توقف این بود که در فرایند نصب از کیت‌های قدیمی استفاده کردند بنابراین به هیچ نتیجه نرسیدند و با وجود اینکه مصوبه هیئت وزیران را داشته و بودجه آن تامین بود کسی از آن استقبال نکرد و صنعت سی‌ان‌جی افول پیدا کرد.
چگونه جلوی واردات را بگیریم؟
وی با بیان اینکه بهترین جایگزین برای حل مشکل ناترازی سی‌ان‌جی است، گفت: اگر طرح تشویقی ارائه و یا شرایطی ایجاد شود که مردم به سمت سوخت سی‌ان‌جی بروند به طوری که ما 10 میلیون متر مکعب گاز از دولت دریافت و معادل آن 10 میلیون سی‌ان‌جی به مردم بدهیم؛ 10 میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود و درواقع جلوی واردات 10 میلیون لیتر بنزین گرفته می‌شود مثلا اکنون کلنگ احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی زده شده، اما اقدامی صورت نگرفته قرار است ما از این مسیر 6 میلیون لیتر بنزین داشته باشیم که با جایگزین کردن سی‌ان‌جی می‌توان این میزان تولید را ذخیره و صادر کرد.
نیکزاد گفت: ما در سال 1399 حدود 24 میلیون متر مکعب فروش سی‌ان‌جی داشتیم که اکنون این رقم به 18 تا 19 میلیون متر مکعب رسیده یعنی به راحتی این سرمایه را از بین بردیم و در این شرایط تحریم روی ساخت پالایشگاه سرمایه‌گذاری می‌کنیم.
نرخ سوم؛ بهترین راهکار کنترل مصرف بنزین
وی بهترین راهکار برای سر و سامان دادن به وضعیت سوخت را تعیین نرخ سوم برای بنزین عنوان کرد و افزود: این اقدام جامعه را نیز دچار التهاب و به اصطلاح مشکلات جو روانی نمی‌کند به این جهت که کسانی که واقعا پرمصرف هستند بنزین با نرخ جدید را خریداری می‌کنند و قیمت برای کسی که سهمیه‌اش کفاف مصرف را دارد با نرخ دولتی پوشش داده می‌شود، گروه دیگر پرمصرف نیز که به لحاظ مالی توان خرید بنزین با نرخ آزاد را ندارند؛ نیز می‌توانند مازاد نیاز را از سوخت سی‌ان‌جی استفاده کنند. ما این پیشنهاد را در شورای سیاست‌گذاری وزارت نفت جدید نیز مطرح کردیم.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی بیان داشت: تقریبا از یک تا دو سال پیش مردم انتظار نرخ سوم و کارت آزاد با قیمت به اصطلاح بالا را دارند، بنابراین مشکلی ایجاد نمی‌شود و اگر این طرح اجرایی شود در کنترل مصرف بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
به گفته وی؛ رقم کنونی سهمیه برای 70 تا 80 درصد جامعه کافی است و اگر بیش از این مصرف کند باید با نرخ آزاد خریداری کند و در واقع با اجرای واقعی‌سازی نرخ سوخت به نحوی مصرف مدیریت می‌شود، از تعداد تردد خودرو‌های تک‌سرنشین کاسته خواهد شد و ترافیک نیز به نحوی کاهش می‌یابد، بعبارت دیگر اگر کالایی گران و درواقع با نرخ واقعی فروخته شود مردم مجبور به قناعت شده و درست مصرف می‌کنند و در صورت نیاز به سمت سی‌ان‌جی می‌روند.
نیکزاد افزود: اکنون اسنپ به راحتی می‌تواند از طرح دوگانه‌سوز کردن خودرو به صورت رایگان استفاده کنند و این قانون هم وجود دارد، اما این کار را نمی‌کند، زیرا با بنزین 3 هزار تومانی سوخت خود را تامین می‌کند.
وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر ما بحث رایگان کردن سی‌ان‌جی بوده است به این ترتیب که اگر بنا بر این است قیمت بنزین تغییر نکند سوخت سی‌ان‌جی را رایگان توزیع کنند تا مصرف بنزین کم شود، طرح دیگر اینکه یارانه سرپرست‌های خانوار دو برابر شود به شرط اینکه از سی‌ان‌جی استفاده کنند. ما این پیشنهادات را به دولت قبل ارائه دادیم، ولی توجهی نشد.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی‌ان‌جی با اشاره به اوضاع نامساعد جایگاهداران خاطرنشان کرد: اکنون جایگاهداران همچنان به نرخ پارسال کارمزد دریافت می‌کنند، جایگاه‌دار توانایی مالی انجام ساده‌ترین تعمیرات را ندارد، هزینه اورهال که سه سال پیش 100 تا 150 میلیون بوده به 700 تا 800 میلیون رسیده است. یعنی وضعیت جایگاه‌های سی‌ان‌جی به شدت بحرانی است و اگر به این موضوع رسیدگی نشود شاید با شروع فصل تحصیلی روی وضعیت مصرف سوخت تاثیر گذاشته و جایگاه‌داران دچار مشکل شدیدی می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1185275/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت طلا، سکه و ارز اول آذر 1403؛ تغییر قیمت سکه، عجیب شد

تفویض اختیار به سطوح استانی، مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان از رئیس‌جمهور

کارگر با کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چه کند؟

اقتصاد دریا محور؛ ضرورت تدوین برنامه های توسعه ای با نگاهی وسیع اما طراحی واقعی

امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا امروز پنجشنبه 1 آذر

وزیر صمت: مسائل کولبران و ته‌لنجی‌ها با پشتیبانی رئیس جمهور حل شد

ایجاد 30 هزار فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی

جان کارگران معدن های سنتی در خطر است

وزیر کار: ما تا می‌خواهیم یک کاری بکنیم می‌گویند برو جلوی دزدی را بگیر!

تبدیل کیش به پیشران اقتصادی با توسعه دیپلماسی اقتصادی

رهاورد اقتصادی نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان

ورود سرمربی فرانسوی سپاهان به ایران

نخستین سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان / امضای تفاهم نامه 39 طرح اقتصادی به ارزش 70 همت

سکه امامی از نیمه 52 میلیون تومان عبور کرد؛ تثبیت دلار در کانال 69 هزار تومان

خرید سهام اُپال، الگوسازی برای ادغام‌های استراتژیک در صنایع است/ درآمدزایی فولاد مبارکه برای کل ایران است

پزشکیان: دغدغه‌های فعالان اقتصادی را رفع خواهیم کرد

امضای تفاهم‌نامه 39 طرح اقتصادی در سیستان و بلوچستان

درخواست بیجار از رئیس جمهور درباره تفویض اختیار به مدیران استانی

تاکید سفیر جدید ازبکستان در کابل بر تقویت روابط با طالبان

وعده رفع دغدغه‌های بانکی فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان

پیش‌بینی مهم صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

تکلیف کارگر در قبال کارفرمایی که مرخصی نمی‌دهد، چیست؟

کیهان در واکنش به تغییرات: از لابستر تا نگرانی‌های اقتصادی با واردات آیفون

رئیس‌جمهور: باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

امضای 39 تفاهم نامه سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان

پزشکیان : باید به جایگاه شایسته ایران در منطقه دست پیدا کنیم + فیلم

یارانه‌های آبان ماه همچنان واریز نشد

پزشکیان در جمع فعالان اقتصادی: باید در منطقه الهام بخش باشیم

تفویض اختیار سطوح استانی مطالبه استاندار سیستان و بلوچستان

توضیح سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها درباره پرداخت نشدن یارانه برخی دهک ها: یارانه هیچ‌کس حذف نشده است

جزئیات تازه از دلایل عدم واریز یارانه نقدی آبان؛ بدهی 700میلیون دلاری وزارت نفت به هدفمندی

60 لیتر سهمیه بنزین آذر شارژ شد

بدهی 700 میلیون دلاری وزارت نفت، دلیل عدم واریز یارانه؟

متنوع‌سازی سبد سوخت نیروگاه‌ها ضروری است

تجلیل از تنها خبرنگار حوزه کتاب شیراز

مشکلات فعالان اقتصادی توسط بسیج اصناف پیگیری می‌شود

آغاز فاز 4 سونگون، گامی بلند در مسیر《معدن به جای نفت》

آخرین سهمیه سوخت پاییز شارژ شد

تامین 45.5 میلیارد دلار ارز واردات

وزیر اقتصاد وارد جزیره کیش شد

کارشناس خودرو: 29 نهاد در خودروسازی کشور دخالت می‌کنند

سخنگوی سازمان هدفمندی: منابع یارانه هنوز تامین نشد

فروش سکه‌های حراجی به مرز 500 هزار سکه رسید

عدم واریز یارانه آبان/ سازمان هدفمندی: منابع یارانه دهک های 4 تا 9 تامین نشد

مدیرعامل راه‌آهن ایران: جا به جایی ریلی مسافر در کشور پنج درصد کاهش یافته است

مردمی‌سازی اقتصاد؛ در تجارت خارجی کشور نیز مؤثر است

مدیر عامل شرکت ملی نفت: تولید روزانه نفت 60 هزار بشکه افزایش یافت

یارانه آبان واریز نشد/زمان واریز فعلاً مشخص نیست

برخورد جدی با مدیران دستگاه‌هایی که در مسیر سرمایه‌گذاری مانع ایجاد می‌کنند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی