بازار آریا - ایلنا : به گفته دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی
ایران و ترکیه ترکیه برای بازرگانان ایرانی یک کریدور به شمار میآید و بندر مرسین ترکیه پل عبور کالاهای ایرانی به بازارهای
اروپا و افریقاست.
مهدی موسایی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی
ایران و ترکیه ایجاد منطقه آزاد
ایران و ترکیه را مشروط به توافق دو کشور در مذاکرات آینده دانست و توضیح داد: موضوع ایجاد منطقه آزاد
ایران ترکیه بین طرفین مطرح شده و ایرانیها بازخورد مثبتی در این زمینه از ترکها دریافت کردهاند اما جریان پیشرفت کار مبهم است، پیش از این بازارچههای مشترک در مرز
ایران و ترکیه فعال بودهاند اما نشست مربوط به بررسی منطقه آزاد به تیر ماه موکول شده است.
خبر مرتبط

کدام کشورها محصولات نانویی
ایران را میخرند؟ کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و آذربایجان مقاصد مهم صادراتی محصولات نانویی ایرانی هستند.
وی درباره بررسی کمیت
تجارت ایران و ترکیه گفت:
ایران در ارائه آمار
تجارت غیرنفتی با ترکیه صادرات
گاز از
ایران به این کشور را نیز محاسبه میکند اما ترکها
گاز را به عنوان کالای تجاری غیرنفتی به حساب نمیآورند و بنابراین آمارهای تجاری دو کشور با هم مطابقت ندارد ضمن اینکه ترکیه برای بازرگانان ایرانی یک کریدور به شمار میآید و از آن برای عبور به کشورهای هدف صادرات کالاهای ایرانی استفاده میکنند و در واقع بندر مرسین ترکیه پل عبور کالاهای ایرانی به بازارهای
اروپا و افریقاست و در همین حال ترکها برخلاف ایرانیها کالاهای ایرانی که به واسطه این کشور به مقاصد دیگر صادر میشود را در آمار گمرکی خود به عنوان صادرات
ایران به ترکیه به حساب نمیآورند.
موسایی اظهار کرد: با این حال ارزیابی کلی حاکی از آن است
تجارت ایران و ترکیه رو به رشد است اما توجه داشته باشید ارزش واردات
کالا از سراسر جهان به ترکیه در سال 2024 به 300 میلیارد
دلار رسید و
ایران در این بین سهمی 5 میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده در حالی که در سالهای پیش از شیوع کرونا ارزش
تجارت دو کشور تا 15 میلیارد
دلار نیز رسیده بود.
وی افزود: کالاهای پتروشیمی اصلیترین گروه کالایی است که ترکها از ایرانیها میخرند و مواد معدنی، خشکبار، خرما، پسته و زعفران ایرانی هم بازار خوبی در ترکیه دارند.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی
ایران و ترکیه دلیل کاهش
تجارت دو کشور را تحریم
ایران و دسترسی نداشتن بازرگانان ایرانی به مبادلات بانکی بینالمللی دانست و خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته رقبای
ایران موفق به تقویت حضور خود در بازار ترکیه شدند و
ایران به دلایل یادشده عرصه را به رقبا واگذار کرد زیرا این چالش ریسک معامله با ایرانیها را برای ترکها بالا میبرد و مانع بهرهمندی بازرگانان از امتیازاتی میشود که در
تجارت با ترکیه برای ایرانیها وجود دارد، ترکیه مرز خاکی گستردهای با
ایران دارد و علاوه بر آن مردم این کشور از نظر زبان، فرهنگ و دین با شهرهای مرزی
ایران اشتراکات قابلتوجهی دارند.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.
https://www.bazarearya.ir/fa/News/1296057/جزئیاتی-از-منظقه-آزاد-تجاری-مشترک-بین-ایران-و-ترکیه--آنکارا-چطور-به-پل-ارتباطی-ایران-و-اروپا-تبدیل-میشود؟