بازار آریا
تعامل و آگاهی، کلید ارتقا کیفیت بهره‌برداری در صنعت گاز
جمعه 29 فروردين 1404 - 14:08:36
بازار آریا - معاون وزیر نفت در امور گاز، تعامل و آگاهی متقابل را دو عامل کلیدی در ارتقای کیفیت بهره‌برداری و توسعه صنعت گاز دانست و بر اهمیت حفظ نیروی انسانی متخصص و رفع موانع پیش رو برای تأمین امنیت انرژی کشور تأکید کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی در نخستین رویداد فنی و تخصصی بهره‌برداران پالایش گاز کشور اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران را می‌توان بزرگ‌ترین، انقلابی‌ترین، پیشروترین، دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین شبکه و صنعت در کشور دانست که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و تخصص بالای نیروی انسانی، نقش کلیدی در تأمین انرژی پایدار و ایمن برای کشور ایفا می‌کند و با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و تلاش مستمر کارکنان، زمینه‌ساز توسعه پایدار و امنیت انرژی در کشور شده است.
وی با اشاره به عملکرد این شرکت در زمستان پارسال، افزود: با وجود سرمای شدید زمستان سال گذشته و افزایش چشمگیر مصرف گاز، هر یک از شما افتخار آفریدید و خود، نمی‌دانید چه کار بزرگی انجام دادید. اگر پارسال توانستیم زمستان را پشت سر بگذاریم، به خاطر یک تیم خوب، همراه و همیار بود؛ همه دوستان در شرکت ملی گاز و پالایشگاه‌های مختلف پای کار بودند و مطمئنم شرکت ملی گاز ایران، شرکتی با اصالت است که افق‌های روشن و بزرگی در پیش رو دارد. 
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه شرکت ملی گاز، تأمین‌کننده 75 درصد سبد انرژی کشور و 80 درصد انرژی نیروگاه‌هاست و 95 درصد جمعیت کشور به این صنعت حیاتی وابسته‌اند، تصریح کرد: این شرکت پیشران و محور توسعه کشور است. این صنعت از یک صنعت صرفاً فنی، به حوزه‌ای اقتصادی، اجتماعی و امنیتی تبدیل شده؛ از این رو از مجلس تقاضا دارم برای ایجاد انگیزه و رفع موانع پیش‌رو منابع انسانی و مشکلات مشابه، ورود جدی کنند؛ زیرا حفظ نیروی انسانی متخصص و با انگیزه در این شرایط دشوار، امری بسیار حیاتی است.
بهره‌برداران؛ خلبانان تأسیسات
توکلی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به نخستین رویداد فنی و تخصصی بهره‌برداران پالایش گاز کشور اظهار کرد: بهره‌برداران در تأسیسات مانند خلبانان عمل می‌کنند، بنابراین باید ارتباطی معنادار و مستمر با تجهیزات خود برقرار سازند. این ارتباط زمانی برقرار می‌شود که بهره‌بردار نسبت به تجهیز خود آگاهی کامل داشته و از وضعیت فعلی آن مطلع باشد. 
وی ادامه داد: برای درک صحیح وضعیت تجهیزات، بهره‌بردار باید از نظر جسمی و روانی در شرایط خوبی باشد تا بتواند به درستی عملکرد دستگاه را ارزیابی کند. همچنین، بهره‌برداران باید از حال یکدیگر نیز مطلع باشند تا هماهنگی و همکاری لازم برای افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد در سطح کشور فراهم شود. این تعامل و آگاهی متقابل، نقش مهمی در ارتقا کیفیت بهره‌برداری و توسعه صنعت ایفا می‌کند.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: انشاءالله به یاری خدا و با همیاری و همکاری همه دست‌اندرکاران به ویژه شما بهره‌برداران، زمستان امسال را نیز با موفقیت پشت سرخواهیم گذاشت.
نخستین رویداد فنی و تخصصی بهره‌برداران پالایش گاز کشور که با هدف ارتقا سطح دانش و مهارت متخصصان این حوزه طراحی شده، از 26 فروردین آغاز و تا 31 فروردین ادامه دارد. این مسابقات به میزبانی پالایشگاه گاز سرخون و قشم و مشارکت 18 تیم برگزیده از پالایشگاه‌های سراسر کشور در حال برگزاری است.
نخستین المپیاد بهره‌برداران شرکت انتقال گاز در مرداد 1395 از سوی مدیرعامل وقت شرکت انتقال گاز مطرح و در فروردین 96 به جمعی از جوانان خوش فکر، خلاق و ایده‌پرداز شرکت انتقال سپرده شد تا مقدمات اولیه این کار در قالب شناسایی 10 بهره‌بردار برجسته مناطق پیگیری شود. سرانجام پس از تلاش و پیگیری‌های بسیار در اردیبهشت سال 97، طرح عملیاتی المپیاد، تدوین و برای اجرا به مناطق، 3، 10 و 4 عملیات انتقال گاز ابلاغ و برای نخستین بار اجرا شد.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1295743/تعامل-و-آگاهی،-کلید-ارتقا-کیفیت-بهره‌برداری-در-صنعت-گاز
بستن   چاپ