بازار آریا
بلاتکلیفی بیش از 4 هزار کشنده در مرز بازرگان
يکشنبه 24 فروردين 1404 - 14:40:46
بازار آریا - به گزارش خبرنگار تابناک، از دیرباز حمل و نقل یکی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تاثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادی کشور دارد؛ و همچنین در دنیای امروز نیز، حمل و نقل از بخش‌های زیربنایی اقتصاد به شمار آمده و با تحت تاثیر قرار دادن فرآیند توسعه اقتصادی راه مبادلات بازرگانی را فراهم آورده و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی شده است.
حمل و نقل جاده‌ای، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل ترکیبی از انواع حمل و نقل می‌باشند که هر کدام در خدمات دهی و انجام حمل و نقل نقش پویایی را ایفا می‌کنند.
حمل و نقل جاده‌ای از مهمترین نوع حمل و نقل است. در این نوع حمل ونقل، کالا از طریق جاده‌ها و با استفاده از ماشین‌های سنگین مانند کامیون، کامیونت جا به جا می‌شود و تقریبا هر نوع کالایی را می‌توان از راه جاده‌ای جا به جا کرد و محدودیتی از این لحاظ وجود.
حمل و نقل جاده‌ای در مقایسه با سایر روش‌ها کم هزینه است وبا توجه به قوانین بین المللی، روشی نسبتاً امن به شمار می‌رود، تحویل ایمن و شخص به شخص، امکان برنامه ریزی حمل و نقل و ردیابی محل کالا‌ها از مزایای عمده حمل و نقل جاده‌ای می‌باشد.
کشنده‌ها نیز یکی از چندین نوع ماشین سنگین می‌باشند که در کشور ما جهت جابجایی بار و حمل و نقل از آن استفاده می‌شود.
لازم به ذکر است این ماشین‌ها به تنهایی کاربردی ندارند و نمی‌توانند مفید باشند و برای استفاده به تریلی یا کانتینر متصل می‌شوند و موجبات جابجایی آنها را فراهم می‌کنند.
کشنده‌ها با توجه به ابعاد یا تعداد محورهایشان به چند دسته، کشنده تک محور، دو محور، فوق سنگین تقسیم می‌شوند که براساس تحقیقات بعمل آمده میتوان گفت.
بیش از 80 درصد کشنده‌های مورد استفاده در صنعت حمل و نقل جاده‌ای وارداتی می‌باشند.
بلاتکلیفی بیش از 4 هزار کشنده در پشت گمرک بازرگان
نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی گفت:. حدود 4000 دستگاه کشنده در مرز بازرگان به دلیل نداشتن مجوز ثبت سفارش یا نداشتن قبض انبار، سفارش بدون تخصیص ارز، متوقف شده‌اند.
عمر علی پوراقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار تابناک در ارومیه، اظهار داشت: جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای این کشنده‌ها با قیمت بیش از 50هزار دلار سفارش و خریداری شده است.
وی افزود: جهت رهاسازی کشنده‌ها و تحویل آنها به سفارش دهندگان متأسفانه با مشکل و عدم همکاری بازرسی کشور برخورد کرده‌ایم.
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: طی تصمیمات انجام گرفته در جلساتی که با وزیر صمت و رئیس کمیسیون صنایع برگزار شد، مقرر شد در قبال اسقاط یک ماشین سنگین، یک کشنده به شخص مورد نظر تحویل داده شود.
علی پور با اشاره به اینکه، از 4000 کشنده، 1800 کشنده در اختیار گمرک بازرگان می‌باشد و سرنوشت بقیه مشخص نیست، گفت: جهت جبران بخشی از زیان وارد شده و رفع سردرگمی رانندگان و سفارش دهندگان هر چه سریعتر باید فکر اساسی اندیشیده شود.
وی افزود: دولت ترکیه بدون کسب مجوز، اقدام به فروش 150 کشنده از طریق مناقصه را کرده است که ادامه این روند باعث آسیب جدی به بخش اقتصاد استان خواهد شد.
علی پور تصریح کرد: نبودهماهنگی وعدم ابلاغ به موقع قانون مصوب در خصوص واردات کشنده‌ها از جمله دلایل مشکل بوجود آمده می‌باشد.
بیش از 7ماه از تلاش‌های مسؤلین استان آذربایجان غربی جهت تعیین سرنوشت کشنده‌های سفارش شده می‌گذرد و متاسفانه، نتیجه‌ای حاصل نشده است.
لازم به یادآوری است این کشنده‌ها دست دوم بوده و از عمرشان 5 سال می‌گذرد و باتوجه به نیاز مبرم رانندگان جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل و جبران بخشی از زیان ریالی و ارز هزینه شده و پیشگیری از هدر رفت زمان و فرصت پیش آمده اقدامات جدی جهت رهاسازی و تحویل آنها به سفارش دهندگان انجام گیرد.
واردات هر نوع جنس و کالا علی الخصوص ماشین آلات وکشنده‌ها یک کار تخصصی است که نیاز به تجربه و دانش کافی دارد و بدون بررسی وضعیت موجود امکان پذیر نمی‌باشد.
نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای یکی از موضوعات حیاتی در ارتقای ایمنی جاده‌ها و کاهش هزینه‌های اقتصادی می‌باشد که بدون حذف ناوگان کهنه و فرسوده میسر نخواهد شد.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1292026/بلاتکلیفی-بیش-از-4-هزار-کشنده-در-مرز-بازرگان
بستن   چاپ