بازار آریا - طرفداری | در حالی که برخی از ناشران نگرانند که انتشار بازی GTA 6 در پاییز امسال، فروش سایر بازیها را تحتالشعاع قرار دهد یا عملاً موفقیت آنها را غیرممکن سازد، رئیس بخش بازیهای مستقل پلیاستیشن با این نظر مخالف است.
بدون شک، عرضه GTA 6 بزرگترین رویداد
صنعت بازی در چند سال اخیر خواهد بود. حتی فراتر از آن، میتوان گفت که این بازی بزرگترین رویداد سرگرمی در کل سال 2025 است.
در واقع، احتمالاً شاهد بزرگترین عرضه یک محصول سرگرمی در تاریخ بشر خواهیم بود. بنابراین، کاملاً قابل درک است که سایر ناشران و توسعهدهندگان از عرضه بازیهای خود در نزدیکی تاریخ انتشار GTA 6 واهمه داشته باشند، چرا که میترسند بازیهایشان نادیده گرفته شوند. حتی به نظر میرسد که نینتندو سوییچ 2 نیز در تلاش است تا از این موج عظیم کنار بکشد.
این نگرانی به ویژه برای استودیوهای مستقل، که فاقد قدرت بازاریابی عظیم راکستار هستند، بیشتر است. با این حال، رئیس بخش بازیهای مستقل سونی، گرگ رایس، خوشبین است که عرضه GTA 6 میتواند برای بازیهای کوچکتر مفید باشد.
این اظهارات از سوی گرگ رایس، رئیس بخش «خالقین پلیاستیشن»، که مسئولیت حفظ ارتباط این شرکت با توسعهدهندگان مستقل و همچنین مدیریت «روز توسعهدهندگان» به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی برای افزایش آگاهی از بازیهای مستقل را بر عهده دارد، مطرح شده است.
تریلر بازی GTA 6
رایس در کنفرانس توسعهدهندگان بازی در سانفرانسیسکو، به GamesRadar گفت که شنیده است برخی توسعهدهندگان اعتراف میکنند که نگرانند GTA 6 تمام فضا را اشغال کند و ادامه داد:
جای تعجب نیست که آنها نگران عرضه بازیهای خود حتی در ماه انتشار GTA 6 هستند، چرا که همه فقط به آن بازی مشغول خواهند شد. این نگرانی زمانی بیشتر میشود که بدانیم راکستار و شرکت مادرش، تیکتو، هنوز تاریخ دقیق عرضه GTA 6 را اعلام نکردهاند و فقط به عرضه آن در پاییز امسال اشاره کردهاند.
رایس موافق است که GTA 6 فروش فوقالعادهای خواهد داشت و میلیونها نسخه خواهد فروخت، اما معتقد نیست که سایر بازیها، حتی اگر در همان بازه زمانی عرضه شوند، محکوم به شکست هستند. رایس در این مورد گفت:
فکر میکنم
صنعت بازی به اندازهای بالغ شده است که هم برای GTA 6 و هم برای بازیهای دیگر فضای کافی وجود داشته باشد. ترکیبی از دو حالت اتفاق خواهد افتاد: برخی بازیها همزمان با GTA 6 موفق خواهند شد، زیرا کاملاً متفاوت هستند، و از سوی دیگر، این بازی افراد زیادی را دوباره به این اکوسیستم بازخواهد گرداند.
رایس همچنین باور دارد که بازیکنان GTA 6 در نهایت به تجربهی سایر بازیها نیز ترغیب خواهند شد و این بازی را فرصتی برای ورود به نسل جدید کنسولها و کشف سایر عناوین توصیف میکند. او ادامه داد:
بازی GTA 6 قطعاً یک جهش
اقتصادی بزرگ برای
صنعت بازی خواهد بود و عنوانی چند میلیارد دلاری محسوب میشود، اما فکر نمیکنم که این بازی رقیب مستقیمی برای عناوین مستقل باشد.
رایس تنها فردی نیست که انتظار دارد GTA 6 تأثیر مثبتی بر کل
صنعت بازی بگذارد. در حالی که اخباری مداوم دربارهی تعدیل نیرو و تعطیلی استودیوها به گوش میرسد،
صنعت بازیهای ویدیویی پس از دوران همهگیری کرونا، با چالشهایی روبهرو شده و همچنان در تلاش است تا راههایی برای افزایش سودآوری بیابد.
علاوه بر سود هنگفتی که انتشار GTA 6 برای راکستار و تیکتو به همراه خواهد داشت، این بازی احتمالاً باعث افزایش فروش کنسولها خواهد شد که به نفع شرکتهایی مانند سونی و مایکروسافت خواهد بود و افزایش کلی علاقهمندی به بازیها، هم در میان مصرفکنندگان و هم سرمایهگذاران، خواهد شد.
اهمیت این موضوع بهویژه در جلب توجه سرمایهگذاران نمایان میشود، و یکی از دلایلی است که شرکتهای بازیسازی به دنبال مفاهیمی مانند بازیهای سرویسمحور (Live Service) و هوش مصنوعی هستند، حتی اگر احتمال موفقیت بازیهای مبتنی بر این مفاهیم پایین باشد.
انتظار میرود که GTA 6 نه تنها دارای یک حالت چندنفره آنلاین جداگانه باشد، بلکه از محتوای تولیدشده توسط کاربران، مشابه بازیهایی مانند Fortnite و Roblox نیز پشتیبانی کند. راکستار به وضوح امیدوار است که بازیکنان در GTA 6 همیشه سرگرم باشند و اگر این بازی به اندازه GTA 5 موفق باشد، احتمالاً طرفداران آن تا یک دهه یا حتی بیشتر به تجربهی این بازی ادامه خواهند داد.
https://www.bazarearya.ir/fa/News/1282491/رئیس-بخش-بازیهای-مستقل-پلی-استیشن--GTA-6-محرک-اقتصادی-برای-کل-صنعت-بازی-خواهد-بود