بازار آریا
«دنیای اقتصاد»، طبق آمارهای راهور و پزشک قانونی بررسی کرد؛
عابران پیاده در صدر آمار مرگبار تصادفات
چهارشنبه 15 اسفند 1403 - 15:16:28
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - گزارش‌های مربوط به میزان مرگ و میر در تصادفات و ترکیب جمعیتی قربانیان که توسط راهور و پزشک قانونی منتشر شده، حکایت از آن دارد که بیش از نیمی از تلفات تصادفات رانندگی در ایران (51 درصد ) مربوط به عابران پیاده و راکبین و سرنشینان موتور سیکلت بوده و 49 درصد نیز مربوط به کشته شدگان داخل خودرو است.
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، گزارش‌های مربوط به میزان مرگ و میر تصادفات و ترکیب جمعیتی قربانیان که توسط راهور و پزشک قانونی منتشر شده، حکایت از آن دارد که بیش از نیمی از تلفات تصادفات رانندگی در ایران (51 درصد ) مربوط به عابران پیاده وراکبین و سرنشینان موتور سیکلت بوده و 49 درصد نیز مربوط به کشته شدگان داخل خودرو است.
در این میان همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی، اقدامات پیشگیرانه پلیس راهور برای جلوگیری از بروز تخلفات رانندگی در جاده‌ها و کاهش مرگ و میر جاده‌ای اعمال شده است؛ اقداماتی همچون افزایش جریمه و همچنین ضبط گواهینامه.
طبق آمارهای ارائه شده از مراکز مربوطه، خطای انسانی دلیل اصلی تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ و میر، شناخته شده است، به نحوی که گزارشی که از سوی پلیس راهور منتشر شده حکایت از آن دارد که با وجود افزایش قابل توجه تعداد وسایل نقلیه موتوری (شامل انواع خودرو و موتورسیکلت) از حدود 3 میلیون دستگاه در دهه 70 به حدود 39 میلیون دستگاه در حال حاضر، اما تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای به ازای هر یک میلیون وسیله نقلیه موتوری، از 4536 کشته در اواخر دهه 70 به 510 کشته در سال 1402 کاهش یافته است. 
بنابراین گزارش یاد شده بیانگر این موضوع است که عواملی غیر از وسایل نقلیه، در آمار مربوط به مرگ و میر در تصادفات جاده‌ای نقش دارند.
بر اساس یک دسته‌بندی کلی، عوامل اصلی بروز تصادفات عبارت از خطای انسانی، وسیله نقلیه و جاده بوده و این در شرایطی است که هم در جهان و هم در ایران، خطای انسانی مهمترین عامل حوادث جاده‌ای شناخته می‌شود؛ با این حال اما نمی‌توان نقش خودرو در تصادفات رخ داده در کشورمان را نادیده گرفت؛ به خصوص طی پنج ساله تشدید تحریم‌ها و خروج شرکای خارجی که تولید را معطوف به ساخت خودرو بر پلتفرم‌های قدیمی کرده، کیفیت محصولات تولیدی نه بر اساس گزارش‌های کیفی که انتشار آن‌ها ممنوع شده، بلکه به اذعان بسیاری از مالکان خودرو، افت محسوسی داشته است .
در این میان، هر چند خروج برخی از محصولات قدیمی همچون پراید و 405 توانسته تا حدودی از نقش خودرو در تصادفات جاده‌ای بکاهد؛ اما به‌دلیل عدم اسقاط خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و غیر ایمن (فرسودگی حدود 35 درصدی ناوگان وسایل نقلیه کشور)، عدم اجرای دقیق معاینه فنی و نیز افزایش تردد وسایل نقلیه در سالهای اخیر (در سال گذشته 35 میلیارد تردد در شهرها و 7 میلیارد تردد در جاده‌ها داشتیم که میزان افزایش تردد در جاده‌های کشور، حدود 6 درصد بوده است)، شاهد افزایش تعداد تلفات جاده‌ای در دو سال اخیر بوده‌ایم.
با این حال از نقش عوامل محیطی و جاده‌ای نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. در این میان،‌ وجود بیش از 100 هزار نقطه کور، 30 هزار نقطه حادثه‌خیز، نبود خط‌کشی وسط جاده و لاین‌های جداکننده، آسفالت نامناسب، آبگرفتگی، ریزش سنگ، تابلوهای هشداردهنده کمرنگ و قدیمی، سرقت آیینه‌های سر پیچ، نبود عرض کافی در پیچ‌های سنگی و بهمن‌گیرها جزو بیشترین عوامل جاده‌ای هستند که تصادفات منجر به مرگ و میر را رقم می‌زنند.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1275592/عابران-پیاده-در-صدر-آمار-مرگبار-تصادفات
بستن   چاپ