بازار آریا - دنیای
اقتصاد : میدانیم که این روزها هر نوع انتقاد از خود یا ستایش از پیشرفتهای دیگران ممکن است با برچسب «خود تحقیری» سرکوب شود و گوینده و نویسنده را متهم به خود باختگی و این قبیل چیزها کنند. با این حال، گاهی نشانهها آنقدر آشکار هستند که حتی هراس از این نوع برخوردها هم اجازه نمیدهد آدمی خاموش بماند. مثال میخواهید؟ به دو پوستر اخیر ی توجه کنید که تیم رسانهای باشگاه النصر عربستان برای رویاروییهایش با
پرسپولیس و
استقلال طراحی کرد.
در پوستر مربوط به بازی مرحله گروهی با پرسپولیس، شاهد ارجاع دادن طراح به برخی از فیلمهای سینمایی ساخته شده به دست عباس کیارستمی بودیم؛ کارگردان فقید ایرانی که شاید در داخل کشور به اندازه کافی قدر ندید. آن پوستر با موجی از تحسین و توجه مواجه شد، اما سفر دوباره النصر به تهران برای بازی با
استقلال در مسابقه رفت مرحله یکهشتم نهایی لیگ نخبگان آسیا، غافلگیری دیگری به همراه داشت. آنها اینبار سراغ پوستر «درباره الی»، یکی از مشهورترین آثار تاریخ سینمای
ایران رفتند و پیراهن النصر را هم بر تن بعضی از کاراکترها پوشاندند؛ یعنی در عین حال که به یکی دیگر از جلوههای فرهنگی بینالمللی و افتخارآفرین ایرانی اشاره کردند، کری فوتبالی خودشان را هم خواندند. الان اگر ما این رویکرد را، آن هم از سوی تیم فوتبال کشوری که زمانی بیشترین تنشها را با
ایران داشته، با رفتار تیمهای خودمان مقایسه کنیم، دچار خودتحقیری شدهایم؟
عربستانیها
پول زیادی در فوتبال هزینه میکنند و پای ستارگان گرانقیمتی را هم به آن کشور باز کردهاند. تعمق در همین موضوع هم نشان داده هدف آنها فراتر از ورزش است و دنبال بازسازی برندشان، جلبتوجه جهانی و دستیابی به دستاوردهای موفق تجاری، از جمله جذب مضاعف گردشگر خارجی هستند. حالا اما این قبیل رفتارهای ظریف و آشتیجویانه عربستانیها نشان میدهد آنها غیر از
پول داشتن، به سمت توسعه مثبت دیدگاههایشان هم رفتهاند و میکوشند با پرستیژ مناسب، رفتارهای سطح بالاتری را هم به نمایش بگذارند. اینطور به نظر میرسد که این یک رشد گروهی در تمامی مولفههاست.
در این مطلب کوتاه قصد نداریم دست به قیاسهای کلی و همهجانبه بزنیم، اما فقط در همین فقره اخیر نیمنگاهی به پوسترهای طراحی شده اغلب باشگاههای ایرانی پیش از مسابقات بیندازید و تفاوتها را ببینید. غیر از اینکه بیشتر آنها خیلی سطحی و سرسری طراحی شدهاند، اغلب واجد خود برتربینی آزاردهنده و تلاش برای تحقیر تیم حریف هستند؛ از اینکه اسم باشگاه مقابل اشتباه نوشته شود تا اینکه ستارههای لوگوی آن حذف شود و حتی نمادهای معروف آن مورد تمسخر قرار بگیرد. میخواهید فقط 10 موردش را در همین سال رو به پایان خورشیدی برایتان مثال بزنیم؟ تقریبا همه باشگاههای ریز و درشتمان هم از این کارها کردهاند. حتی در سطح بینالمللی هم در یک نوبت پست اینستاگرامی باشگاه
پرسپولیس پیش از بازی با یک تیم هندی، با اشاره به حمله تاریخی نادرشاه به هند، کلی برای این تیم تبعات به همراه آورد و باعث شد هواداران
پرسپولیس در تنها حضور کریستیانو رونالدو در ورزشگاه آزادی، از حضور روی سکوها محروم شوند. به جای گارد گرفتن، خوب است پیشرفت همهجانبه دیگران را ببینیم و به فکر فرو برویم...