بازار آریا
چرا قطعات چینی گران و کمیاب است؟
سه شنبه 14 اسفند 1403 - 00:13:04
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - دنیای‌اقتصاد: داستان کمبود و گرانی قطعات و لوازم یدکی خودروهای مونتاژی چینی در ایران همچنان ادامه دارد، چه آنکه به گفته بسیاری از مشتریان و البته مسوولان، خواب خودروهای موردنظر در تعمیرگاه‌ها کماکان طولانی است و مصرف‌کنندگان باید هزینه گزافی بابت تعمیر و تعویض قطعات پرداخت کنند.
این موضوع دلایل مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها، بی‌میلی چینی‌ها به داخلی‌سازی قطعات در ایران است. گفته می‌شود هزینه تولید قطعات خودرو در چین، در مجموع کمتر از هزینه ساخت و تامین همان قطعات در ایران است. از همین رو چینی‌ها داخلی‌سازی قطعات خودروهای مونتاژی‌شان در ایران را جدی نمی‌گیرند و دنبال نمی‌کنند. آنها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات موردنیاز در ایران را چه برای خط تولید، چه بازار لوازم یدکی، از کشور خود تامین کنند و شرکای ایرانی آنها نیز به هر حال این موضوع را پذیرفته‌اند. در حال حاضر خودروهای چینی زیادی در ایران مونتاژ می‌شوند که هیچ‌کدام از آنها از داخلی‌سازی بالایی برخوردار نیستند و حتی شاید به 40‌درصد ساخت داخل نیز نرسند.
نکته دیگر اینجاست که چینی‌ها ترجیح می‌دهند تا حد امکان قطعات تامین شده از چین را وارد خط مونتاژ کنند، از همین رو سهم اندکی را به لوازم یدکی اختصاص می‌دهند. به هر حال این رویکرد خودروسازان چینی، دردسرهای خاص خود را برای مشتریان ایرانی داشته و بارها نیز سبب اعتراض آنها شده است. سال‌هاست خودروسازان چینی تحت مشارکت با بخش خصوصی خودروسازی ایران مشغول مونتاژ انواع محصولات‌شان در کشور هستند. با وجود تنوع بالای خودروهای چینی و همچنین امکانات و آپشن‌های فراوان آنها در مقایسه با خودروهای داخلی، خودروهای موردنظر با نقطه ضعف بزرگی به نام خدمات پس از فروش مواجه هستند.نه اینکه خدمات موردنظر ارائه نشود، مساله اصلی، کمبود و قیمت بالای قطعات خودروهای چینی است که علاوه بر تحمیل هزینه‌های گزاف به مشتریان، خواب طولانی خودروها در تعمیرگاه‌ها را دنبال داشته و دارد.
به عبارت بهتر، معمولا خرابی خودروهای چینی یا نیازشان به تعویض قطعات، مترادف پرداخت هزینه هنگفت و پارک آنها در تعمیرگاه‌ها تا وقتی که قطعات موردنیاز برسند، است.
این موضوع به‌خصوص طی یکی، دو سال گذشته که تعداد مصرف‌کنندگان خودروهای چینی در کشور رشد شدیدی کرده، بیشتر به چشم می‌آید. در واقع با بالا رفتن مصرف‌کنندگان خودروهای چینی در ایران، چالش خدمات پس از فروش گران و ضعیف آنها نیز بیش از پیش خود را نشان داده است. در حال حاضر سهم خودروهای چینی از بازار سالانه خودرو به بالای 20‌درصد رسیده –چیزی حدود 250‌هزار دستگاه- که این موضوع بر ضرورت تقویت خدمات پس از فروش تاکید دارد.در واقع مصرف‌کنندگان خودروهای چینی دیگر در حاشیه نیستند که ضعف خدمات پس از فروش این خودروها به نوعی پنهان بماند. از همین رو به نظر می‌رسد ارتقای خدمات پس از فروش، یک الزام برای خودروسازان خصوصی کشور است و می‌تواند حتی به یکی از برگ برنده‌های آنها در عرصه رقابت تبدیل شود.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1274910/چرا-قطعات-چینی-گران-و-کمیاب-است؟
بستن   چاپ