بازار آریا - دنیای
اقتصاد : جنرال موتورز موفق شده سهم خود را از بازار خودروهای برقی
آمریکا در سال 2024 به 12درصد افزایش دهد و آن را دوبرابر کند. این پیشرفت در حالی رخ داده که تقاضا برای خودروهای برقی کاهش یافته، اما مشتریان جنرال موتورز به طور فزایندهای خودروهای برقی را به جای مدلهای بنزینی این شرکت انتخاب میکنند.
به گزارش رویترز، تحلیلگران
صنعت دلیل این موفقیت را تنوع گسترده محصولات برقی جنرال موتورز میدانند که از مدلهای ارزانقیمت تا لوکس را پوشش میدهد و به مشتریان گزینههای متنوعی ارائه میکند. فروش کادیلاک لیریک برقی در سال گذشته سهبرابر شد و به 28هزار و 402 دستگاه رسید که از شاسیبلندهای بنزینی مشابه این شرکت پیشی گرفت. با این حال، خودروهای برقی همچنان تنها حدود 6درصد از کل فروش جنرال موتورز را تشکیل میدهند و این شرکت همچنان به سوددهی از طریق کامیونها و شاسیبلندهای بزرگ بنزینی وابسته است. جنرال موتورز با چالشهای مهمی در مسیر تحقق هدف مدیرعامل خود، مری بارا، برای داشتن ناوگان کاملا برقی تا سال 2035 روبهروست.
یکی از عوامل مهم در افزایش فروش خودروهای برقی جنرال موتورز، قیمتگذاری تهاجمی و اجارههای با پرداخت پایین بوده که به لطف یارانه 7هزار و 500 دلاری دولت
آمریکا ممکن شده است. اما طرح دونالد
ترامپ برای حذف این یارانهها و سیاستهای حمایتی از خودروهای برقی، میتواند روند رو به رشد این شرکت را با خطر جدی مواجه کند.
برخلاف رقبایی مانند فورد و تویوتا که بر خودروهای هیبریدی متمرکز شدهاند، جنرال موتورز همچنان بر استراتژی تمام برقی تاکید دارد. تویوتا با فروش بیش از 40درصد هیبریدی از 2.3 میلیون
خودرو در
آمریکا و فورد با افزایش 40درصدی فروش هیبریدی به حدود 187 هزار دستگاه، از این استراتژی سود بردهاند. چالش بزرگ دیگر، برقیسازی وانتهای پرفروش جنرال موتورز است. این شرکت در سال گذشته تنها 9هزار وانت برقی سیلورادو و سیرا از مجموع حدود 900هزار دستگاه فروخت. مشکلات اصلی وانتهای برقی شامل کاهش چشمگیر برد حرکتی هنگام حمل بارهای سنگین و
قیمت بالا به دلیل باتریهای بزرگتر است.
سال 2025 آزمونی سخت برای جنرال موتورز خواهد بود تا مشخص شود آیا میتواند روند رو به رشد خود را حفظ کند. عرضه نسل بعدی بولت با
قیمت حدود 30هزار
دلار در اواخر امسال، میتواند موقعیت سرنوشتسازی در مسیر برقیسازی این شرکت باشد.