بازار آریا
اظهارنظر دو‌پهلو در مورد «ایران‌‌‌خودروی خصوصی»
يکشنبه 12 اسفند 1403 - 00:12:17
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - دنیای‌اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت بالاخره موضع رسمی خود را درباره واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی اعلام کرد، موضعی که نشان می‌دهد وی تنها با اصل واگذاری موافق است.
حدود یک ماه از انتقال مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز ایران از دولت به بخش خصوصی می‌گذرد، اتفاقی که با حمایت سفت و سخت وزارت اقتصاد رخ داد، اما وزارت صمت به نوعی سعی کرد کنار بایستد و واکنشی رسمی به آن نشان ندهد. اتفاقا یکی از علامت سوال‌های اصلی در ماجرای واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، موضع نامشخص وزارت صمت به‌خصوص شخص محمد اتابک -سکاندار این وزارتخانه- بود. گفته می‌شد وزیر صمت چندان مایل به این «واگذاری» نیست، هرچند البته رسما نیز مخالفتی با آن نداشت.
حالا پس از گذشت حدود یک ماه از واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، وزیر صمت موضع رسمی اما دوپهلوی خود را در این مورد اعلام کرده است. اتابک در پاسخ به این پرسش که نظر وی در مورد واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی چیست، گفت: موضع وزارت صمت در رابطه با خودرو، خصوصی‌‌‌سازی در این صنعت است. وی تاکید کرد: باید خودروسازی را از سمت دولت خارج کنیم و تصدی انجام ندهیم و [فقط] سیاستگذاری کنیم.
اتابک با بیان اینکه تولید گردن دولت است، افزود: باید قسمتی [از فرآیند تولید] به بخش خصوصی واگذار شود و [وزارت صمت] این [روند] را ادامه می‌دهد. وزیر صمت در نهایت تاکید کرده که دو خودروساز بزرگ در اولویت [این هدف] هستند. وی اما در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی که مدیریت ایران‌خودرو را در دست گرفته، اهلیت دارد، گفت: این موضوعی است که باید از وزارت اقتصاد پرسید؛ وزارت صمت رسما اعلام کرد که صرفا با خصوصی‌‌‌سازی موافق است.
اظهارات وزیر صمت از دو جنبه قابل بررسی است. نخست اینکه وی اصل واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی را قبول دارد و موافق آن است، اما روی اهلیت مدیریت فعلی ایران خودرو بی‌نظر است و این در حالی است که مشخص نکرده از نظر وی چه کسی یا چه گروهی برای در اختیار گرفتن مدیریت خودروسازان بزرگ کشور دارای اهلیت هستند. نکته دیگر اینجاست که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اتفاقی که 17 بهمن در مجمع ایران‌خودرو رخ داد (واگذاری مدیریت به بخش خصوصی) باید سال‌ها پیش رخ می‌داد چون بخش خصوصی مدت‌هاست سهام غالب را در ایران خودرو دارد اما دولت با وجود سهام بسیار کمتر، اعمال قدرت می‌کرد و اجازه مدیریت خصوصی را نمی‌داد. در واقع خصوصی‌سازی در ایران‌خودرو پیش‌تر رخ داده بود، اما بخش خصوصی اجازه مدیریت در این شرکت نداشت و سرانجام سیاستگذار قانع شد که مدیریت از دولتی به‌خصوصی تغییر کند. نکته دیگری که از دل اظهارات وزیر صمت بیرون می‌آید، سرایت «مدیریت خصوصی» به سایپاست. اتابک تاکید کرده که روند [به اصطلاح] خصوصی‌سازی در خودروسازی کشور ادامه می‌یابد، بنابراین مدیریت سایپا نیز در آینده دست بخش خصوصی خواهد افتاد. اتفاقا سایپا متقاضیان زیادی دارد که باید منتظر ماند و دید مدیریت این شرکت در نهایت در اختیار کدام گروه قرار خواهد گرفت.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1274071/اظهارنظر-دو‌پهلو-در-مورد-«ایران‌‌‌خودروی-خصوصی»
بستن   چاپ