بازار آریا
تغییر استراتژی خودروسازان برای کسب سود بیشتر
خودروهای بنزینی همچنان نفس می‏‏‌کشند
پنجشنبه 9 اسفند 1403 - 00:18:13
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - دنیای اقتصاد - گروه اقتصاد بین‏‏‌الملل : خودروسازان جهـــانی به منظور افزایش سود و در مواجهه با هزینه‌‌‌های سنگین تبدیل خودروهای برقی به جریان اصلی، تمرکز خود را بر تولید خودروهای هیبریدی جدید و خودروهای بنزینی ارتقا یافته افزایش داده‌‌‌اند.
بر اساس گزارش فایننشال‌‌‌تایمز، جنرال موتورز، پورشه، بی‌‌‌ام‌‌‌و و مرسدس بنز در هفته‌‌‌های اخیر، ضمن افزایش عرضه خودروهای برقی برای انطباق با مقررات سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تر آلایندگی در اروپا و سایر مناطق، متعهد به سرمایه‌‌‌گذاری در مدل‌‌‌های جدید یا ارتقا یافته موتورهای احتراق داخلی و هیبریدی شده‌‌‌اند.
براساس گزارش اس‌‌‌اندپی گلوبال، انتظار می‌‌‌رود عرضه جهانی مدل‌‌‌های جدید خودروهای بنزینی و هیبریدی در سال جاری نسبت به 2024 حدود 9درصد افزایش یابد. پیش‌‌‌بینی‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد خودروسازان 205 مدل بنزینی روانه بازار خواهند کرد که نسبت به سال 2024 کاهش 4درصدی دارد، در حالی که عرضه مدل‌‌‌های هیبریدی با رشد چشمگیر 43 درصدی به 116 مدل خواهد رسید.
مرسدس بنز هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد بین سال‌‌‌های 2025 تا 2027 در حدود 19 خودروی بنزینی در مقابل 17 خودروی برقی باتری‌‌‌دار عرضه کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که فروش و حاشیه سود این شرکت به دلیل کاهش رشد تقاضا برای خودروهای برقی، دچار افت شد.
اولا کالنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز، در جمع سرمایه‌‌‌گذاران گفت: «اگر باور ندارید که بازار در سال 2030 عمدتا برقی خواهد بود، از نظر اقتصادی منطقی نیست که کسب‌‌‌وکار بسیار سالم و سودآور موتورهای احتراق داخلی خود را کنار بگذارید.»
براساس این گزارش پورشه، که سال گذشته با کاهش 49درصدی فروش سدان برقی تایکان خود روبه‌‌‌رو شد، در حال تجدید‌نظر در استراتژی خودروهای برقی است.
این خودروساز لوکس در ماه جاری اعلام کرد که خط تولید آینده خود را بازسازی و 800 میلیون یورو در توسعه موتورهای احتراق داخلی جدید و خودروهای هیبریدی سرمایه‌‌‌گذاری خواهد کرد. خودروسازان سنتی با چالش هزینه‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری در خودروهای برقی و هیبریدی آینده و در عین حال، حفظ فناوری موتورهای احتراق داخلی برای مدت طولانی‌‌‌تر از حد انتظار، مواجه هستند.
خودروهای هیبریدی، که با ترکیب باتری‌‌‌ها و موتور احتراق داخلی ساخته می‌‌‌شوند، به دلیل افزایش تقاضای مصرف‌‌‌کنندگان و ضرورت کاهش آلایندگی، برای خودروسازان بسیار سودآور و جذاب هستند. طبق قوانین اتحادیه اروپا، خودروسازان موظفند تا انتهای سال 2025، آلایندگی کلی خود را نسبت به سطح سال 2021در حدود 15درصد کاهش دهند. همچنین، بروکسل قصد دارد فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را از سال 2035 ممنوع کند. در این میان، خودروسازان خواستار انعطاف‌‌‌پذیری در قوانین آلایندگی و لغو ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در سال 2035 هستند، به طوری که بی‌‌‌ام‌‌‌و به طور مشخص خواستار لغو این ممنوعیت شده است.
سفر 20 ساله
در هفته‌‌‌های اخیر، ولوو، مرسدس بنز و رنو، به دلیل خطرات ناشی از جنگ تعرفه‌‌‌ای جهانی و همچنین هزینه‌‌‌های رعایت استانداردهای سخت‌‌‌گیرانه‌‌‌تر آلایندگی، همگی سود کمتری را برای سال جاری پیش‌‌‌بینی کرده‌‌‌اند. این عوامل، کنار گذاشتن سود بالاتر حاصل از خودروهای بنزینی و هیبریدی را دشوارتر می‌‌‌سازد. لوکا دی میو، مدیرعامل رنو، در این باره گفت: «در بخش خودروهای برقی با سرعت پیش می‌‌‌رویم، اما در بخش موتورهای احتراق داخلی نیز سرعت خود را کاهش نمی‌‌‌دهیم. تبدیل خودروهای برقی به یک فناوری غالب در اروپا، سفری 20 ساله خواهد بود.»
در حالی که رشد فروش خودروهای برقی در اروپا کاهش یافته، تقاضا در چین افزایش داشته است. بر اساس گزارش اوتو موبیلیتی مستقر در شانگهای، خودروهای برقی و هیبریدی در سال گذشته 47 درصد از کل فروش خودرو در چین را به خود اختصاص دادند، در حالی که این رقم 5سال پیش تنها 6 درصد بود.
تولید خودروهای برقی به دلیل هزینه بالای باتری‌‌‌ها، گران‌‌‌تر از خودروهای بنزینی است. این موضوع به این معناست که شرکت‌‌‌های خودروسازی همچنان حاشیه سود کمتری از فروش خودروهای برقی کسب می‌‌‌کنند. هارالد ویلهلم، مدیر ارشد مالی مرسدس بنز، اعلام کرد که این گروه در تلاش است هزینه تولید خودروهای برقی را بیش از 15 درصد کاهش دهد. این اقدام، تفاوت هزینه تولید خودروهای برقی و خودروهای با موتور احتراق داخلی را کمتر می‌‌‌کند. با این حال، ویلهلم تاکید کرد که در مورد از بین بردن کامل این شکاف، «نمی‌‌‌خواهیم وعده‌‌‌هایی بدهیم که قادر به انجام آنها نیستیم.»
بزرگ‌ترین خودروساز اروپا، فولکس واگن، طبق گفته یک فرد آگاه ، دیگر نسبت به برنامه خود برای توقف فروش خودروهای بنزینی در اروپا تا سال 2033 اطمینان ندارد. این فرد در این باره گفت: «اگر مشتریان ما همچنان خواهان خودروهای موتور احتراق داخلی باشند، توقف فروش آنها اقدامی غیرمنطقی خواهد بود.»
در ایالات‌متحده، جنرال موتورز نیز به بازسازی مدل‌‌‌های موتور احتراق داخلی خود ادامه می‌‌‌دهد.
در حالی که سهم فروش خودروهای برقی جنرال موتورز در ایالات متحده به دلیل تقاضا برای مدل تمام برقی شورولت اکینوکس، در سال گذشته از 6 به 9 درصد افزایش یافت، مدیران اجرایی این شرکت هشدار داده‌‌‌اند که رشد کلی بازار خودروهای برقی پس از اعلام دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، مبنی بر پایان دادن به یارانه‌‌‌های دولتی برای مصرف‌‌‌کنندگان، احتمالا کند خواهد شد. پل جیکوبسون، مدیر ارشد مالی جنرال موتورز، هفته گذشته در کنفرانس بارکلیز گفت: «به اعتقاد من، سناریویی وجود دارد که در آن سودآوری و جریان‌‌‌های نقدی حاصل از خودروهای موتور احتراق داخلی، طولانی‌‌‌تر از پیش‌‌‌بینی‌‌‌ها ادامه یابد.»

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1273090/خودروهای-بنزینی-همچنان-نفس-می‏‏‌کشند
بستن   چاپ