بازار آریا
بار دلاری در متروی تهران
دوشنبه 6 اسفند 1403 - 00:14:30
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - دنیای اقتصاد - راضیه احقاقی : بهای سفر با مترو و اتوبوس در سال آینده 25 تا 36.8‌درصد افزایش خواهد یافت، اعضای شورای شهر تهران در خلال بررسی بودجه سال آینده شهرداری با این رشد قیمت‌ها موافقت کردند. اقشارکم درآمد تا متوسط بخش قابل‌توجهی از استفاده‌‌‌کنندگان از مترو و اتوبوس را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین هر ساله میزان رشد بهای بلیت برای این وسایل حمل‌ونقل عمومی مورد بحث است.
اگرچه افزایش درنظر گرفته شده در نرخ حمل‌ونقل عمومی بیش از تحمل بخشی از اقشار جامعه است؛ اما به گفته اعضای شورای شهر در شرایط کنونی هر شهروند تهرانی کمتر از 20‌درصد هزینه سفر با مترو را می‌‌‌پردازد و در عین حال جهش نرخ ارز، تعمیر و تجهیز خطوط مترو را دشوار کرده است. در چنین شرایطی افزایش قیمت در این بخش لاجرم خواهد بود.
شهروندان تهران در هر سفر با متروی شهری حدود 16‌درصد هزینه تمام شده سفر را به صورت شخصی پرداخت کرده و مابه‌التفاوت قیمت تمام شده هر سفر برعهده شهرداری و دولت است. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر و در خلال بررسی بودجه شهرداری برای سال 1404 بهای تمام شده هر سفر با مترو را برای شهروندان برابر 25‌هزار تومان اعلام و تاکید کرد این هزینه مربوط به امور جاری هر سفر و بدون درنظر گرفتن هزینه سرمایه اولیه تخمین زده شده است.
تشکری هاشمی تاکید کرد: اگرچه اعضای شورای شهر به دنبال افزایش حداقلی در نرخ بلیت مترو هستند به ‌‌‌نحوی که حداقل فشار مالی بر شهروندان تهرانی و به خصوص گروه‌‌‌های کم‌درآمد وارد شود؛ اما باید این موضوع را نیز درنظر گرفت که هزینه‌‌‌‌‌‌های جاری مترو نیز باید تامین شود؛ اگرچه دولت و شهرداری بخشی از این هزینه را به شکل یارانه پرداخت می‌کنند؛ اما بخشی از آن باید از طریق شهروندان تامین شود.
وی افزود: تورم افسارگسیخته در کشور قیمت تمام شده تمامی کالاها را افزایش داده است؛ این روند شامل حال هزینه سفرهای درون‌‌‌شهری با حمل‌ونقل عمومی نیز می‌شود. در عین حال از ابتدای امسال نرخ ارز از محدوده 50‌هزار تومان با ثبت رشد نرخ حدود 90 درصدی به 92‌هزار تومان در ابتدای اسفند رسیده است. بخشی از قطعات و تجهیزات مترو وارداتی هستند؛ در این شرایط صعود نرخ ارز باعث جهش هزینه‌‌‌های حمل‌ونقل مترویی می‌شود و دولت و شهرداری باید برای جبران این جهش هزینه چاره‌‌‌اندیشی کنند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر در ادامه گفت: پس از بررسی‌‌‌های انجام شده در کمیسیون حمل‌ونقل و عمران تصمیم گرفته شد تا نرخ بلیت مترو در خطوط داخل شهری برای دارندگان کارت بلیت مبلغ‌‌‌دار در سال آینده نسبت به امسال رشد 25 درصدی داشته باشد. به این ترتیب هزینه ورود به مترو با طی مسیر 2کیلومتری اولیه 4‌هزار و 125‌ تومان خواهد بود.
همچنین دارندگان همین کارت‌‌‌های مترو مبلغ‌‌‌دار برای استفاده از خط5 یعنی کرج به تهران باید مبلغ 5‌هزار و 950 تومان بپردازند که نسبت به هزینه بلیت امسال رشدی 25درصدی خواهد داشت. همچنین هزینه بلیت مبلغ‌دار در خط هشتگرد نیز با رشد 25درصدی نسبت به بلیت امسال به 13‌هزار و 325 تومان خواهد رسید. این در حالی است که هزینه بلیت خط پرندکه در سال‌جاری به مراتب بالاتر بود؛ برای همسان‌‌‌سازی قیمت در سال آینده کاهشی 11درصدی خواهد یافت و برابر 13‌هزار و 325 تومان معادل هزینه مترو هشتگرد خواهد شد.
تشکری هاشمی در ادامه از طرح کمیسیون عمران و شهرداری برای افزایش 50درصدی قیمت بلیت تک سفره با هدف افزایش استفاده از بلیت‌‌‌های مبلغ‌‌‌دار و مدیریت نظم در خطوط مترو خبر داد؛ اما این پیشنهاد با مخالفت قریب به اتفاق اعضای شورای شهر تهران رد شد. اعضای شورای شهر با درنظر گرفتن وضعیت تورم عمومی و فشار مالی بر شهروندان تاکید کردند که حداکثر رشد نرخ بلیت برای مسافرانی که از بلیت تک‌سفره استفاده می‌کنند معادل سقف تورم 36.8 درصدی تعیین شود. این پیشنهادها با موافقت حداکثر اعضا به تصویب رسید.در عین حال اعضای شورای شهر در این جلسه تخفیفات ویژه‌‌‌ای برای گروه‌‌‌های خاص نظیر افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سالمندان، دانش‌‌‌آموزان و دانشجویان تصویب کردند.
چرخ مترو از جیب مسافران می‌‌‌چرخد؟
درحالی که اعضای شورای شهر با افزایش 50درصدی نرخ بلیت تک‌سفره با هدف عدم تحمیل فشار به اقشار کم‌‌‌درآمد مخالفت کردند؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌‌‌ونقل شورای شهر تهران در این جلسه تاکید کرد که نمی‌توان رشد هزینه‌‌‌های شرکت مترو تهران را نادیده گرفت. درواقع افزایش قیمت بلیت برای استمرار فعالیت و خدمت‌‌‌رسانی در مترو ضروری است. اداره ناوگان حمل‌‌‌ونقل عمومی ضروری است؛ تورم هزینه این نگهداری را افزایش می‌دهد و چاره‌‌‌ای جز رشد نرخ کرایه‌‌‌ها نداریم. وی تاکید کرد در حال حاضر حدود 35‌درصد هزینه سفر با مترو از سوی دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.
رشد 25 تا 36.8 درصدی بهای اتوبوس
همچنین اعضای شورای شهر تهران میزان رشد قیمت بهای بلیت اتوبوس را نیز تصویب کردند. بهای بلیت اتوبوس‌‌‌های پایتخت برای سال آینده در جلسه دیروز شورای شهر تهران مشخص شد. سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در سیصد و هفتمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی لایحه نرخ کرایه خطوط اتوبوس و مینی‌‌‌بوسرانی شهر تهران و انواع سرویس‌‌‌های مربوطه در سال 1404 گفت: نرخ بلیت اتوبوس در سال 1404 نسبت به سال 1403 به میزان 25‌درصد در اتوبوس BRT و در اتوبوس عادی 36.8درصدافزایش قیمت خواهد داشت. وی ادامه داد: بهای بلیت اتوبوس‌‌‌های تندرو (BRT) در سال آینده به مبلغ 2‌هزار و 750 تومان و بهای بلیت اتوبوس‌‌‌های معمولی 3‌هزار تومان است. تشکری هاشمی درباره زمان اجرای این مصوبه و افزایش بهای بلیت اتوبوس‌‌‌ها گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1404 این مصوبه ملاک عمل خواهد بود.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1271792/بار-دلاری-در-متروی-تهران
بستن   چاپ