سه تاثیر کلیدی هوش مصنوعی بر فرآیند استخدام
کاریابی در سال جدید
يکشنبه 5 اسفند 1403 - 00:11:16
روزنامه دنیای اقتصاد
|
|
بازار آریا - نویسنده: Eric Connors مترجم: منا اختیاری احتمالا شما هم وقتی وارد لینکدین میشوید، صفحهتان پر از پروفایلهایی است که وضعیت «آماده به کار» دارند و مرتب پستهایی درباره دشواری پیدا کردن شغل در بازار کار امروز میبینید. در عین حال، احتمالا صندوق پیامهای دریافتیتان هم بسیار خلوتتر و بیسروصداتر از دوران «استعفای بزرگ» دو سال پیش است که کارفرمایان خیلی بیشتری به شما پیام میدادند. فرق چندانی نمیکند که شما فارغالتحصیلی باشید که تازه میخواهید وارد بازار کار شوید، یا در پی تغییر مسیر شغلی خود هستید، یا صرفا به دنبال موقعیت کاری بهتری هستید؛ حسی که بین تمام جویندگان کار مشترک است این است که پیشنهاد مصاحبه کاری - چه برسد به گرفتن پیشنهاد شغلی- روزبهروز سختتر میشود. با افزایش 6 درصدی درخواستهای شغلی از اکتبر 2023، رقابت شدیدتر از همیشه شده است و از آن بدتر اینکه نحوه بررسی درخواستهای استخدام هم تغییر کرده است. وارد عصری شدهایم که سیستمهای رهگیری درخواست شغلی (ATS) پای ثابت شرکتها برای مدیریت آگهیهای شغلی و ارزیابی متقاضیان شدهاند. با اینکه این تکنولوژی چیز تازهای نیست، همچنان در حال دگرگون کردن فرآیندهای استخدامی و تغییر نحوه ارزیابی و جذب و بهکارگیری استعدادهاست. این سیستمها که حالا به لطف هوش مصنوعی قدرتمندتر از همیشه شدهاند، در زمینههای گوناگونی همچون مقایسه متقاضیان با موقعیتهای شغلی، ارائه پیشنهادها و رتبهبندیهای قابل توضیح، تجزیه و تحلیل رزومهها و موارد دیگر به کمک تیمهای استخدامی میآیند. با این ابزارها، کارفرمایان میتوانند فرآیند بررسی درخواستها، زمانبندی مصاحبهها و ارتباط با متقاضیان را سریعتر و کارآمدتر مدیریت کنند. پس حالا که روشهای استخدام تغییر کرده، چرا استراتژیهای جویندگان کار ثابت مانده است؟ همانطور که استخدامکنندگان با کمک هوش مصنوعی در فرآیندهای خود بازنگری کردهاند، متقاضیان نیز باید این تغییرات را در رویکرد خود اعمال کنند. جویندگان کار باید دریابند در دنیایی که به واسطه هوش مصنوعی اینچنین متحول شده - دنیایی که در آن هوش مصنوعی نحوه جستوجو، ارزیابی و تفکر ما درباره فرآیند استخدام را تغییر داده است- چگونه پیش بروند. اجازه بدهید به سه تغییر کلیدی فرآیند استخدام بپردازیم و ببینیم متقاضیان چگونه میتوانند به این تغییرات واکنش نشان دهند که خود را از سایر رقبا متمایز کنند: 1- مهارت مهمتر از تجربه در سالهای اخیر، تکنولوژی انطباق مهارت یکی از پیشرفتهترین تحولات در حوزه استخدام بوده که مستقیما از انقلاب هوش مصنوعی نشأت گرفته است. تمرکز کارفرمایان بیش از پیش به سمت استخدام مبتنی بر مهارت معطوف شده است؛ به این معنا که اکنون بیش از آنکه مدارک تحصیلی یا سوابق کاری مورد توجه قرار گیرد، تطابق تواناییهای فرد با نیازهای شغلی اهمیت دارد. دوران اتکا به مدارک دانشگاهی آنچنانی از دانشگاههای گرانقیمت و معروف و کارآموزیهای دهان پرکن در مراکز خاص، دیگر تمام شده است. اگر هوش مصنوعی مهارتهای مورد نظر را در رزومه شما پیدا نکند، بیدرنگ سراغ متقاضی بعدی میرود. با این تکنولوژی انطباقدهی مهارت، استخدامکنندگان وقت کمتری را صرف بررسی دستی رزومهها میکنند و به این ترتیب زمان بیشتری دارند تا بر تعامل با متقاضیان واجد شرایط تمرکز کنند. در مقابل این تغییر باید چگونه واکنش نشان دهید؟ وقت آن رسیده که رزومه خود را بازنگری کنید. دیگر روشهای سنتی تهیه رزومه که در آن صرفا تجربیات شغلی خود را فهرست میکردند، برای جلب توجه مدلهای زبانی هوش مصنوعی که مهارتهای مشخصی را اسکن میکنند، کافی نیستند. البته تجربیات کاری همچنان ارزشمند هستند، اما باید بر چگونگی انجام وظایف خود تاکید کنید: از چه مهارتهایی استفاده کردهاید؟ و این مهارتها چه تاثیری بر عملکرد و نتایج کاری شما داشتهاند؟ این تغییر، میدان رقابت را دموکراتیکتر کرده و شانس افرادی را که سوابق سنتی ندارند افزایش داده است. اگر بتوانید مهارتهای خود را به خوبی عرضه کنید، شانس حضور در عرصه رقابت را دارید. 2- خودکارسازی ارتباط و تعامل با متقاضیان منتظر ماندن برای دریافت پاسخ از کارفرمای احتمالی فرآیند بسیار استرسزایی است. طبق تحقیقات شرکت تکنولوژی منابع انسانی iCIMS، برای تقریبا 23درصد از متقاضیان شغلی، آزاردهندهترین بخش فرآیند کاریابی این است که حس میکنند درخواستشان در یک «سیاهچاله دیجیتالی» گم شده است. تازه این انتظار فقط مختص دریافت پاسخ نهایی هم نیست که ببینند آیا درخواستشان پذیرفته شده، شغل را به دست آوردهاند یا نه. بخش زیادی از این تاخیر مربوط به قسمتهای دیگر این فرآیند است، مثل قسمت تنظیم و زمانبندی مصاحبهها که باید منتظر بمانند تا شرکت تاریخ و زمان مصاحبه را مشخص کند، یا مثلا اگر متقاضی بخواهد اطلاعات بیشتری درباره محیط کاری، تیم، سیاستهای شرکت و مزایا بگیرد، زمان مشخصی برای دریافت پاسخش وجود ندارد. در واقع این انتظار صرفا محدود به دریافت پاسخ قبولی یا رد نیست. در چنین شرایطی چتباتها گزینه اصلی بهینهسازی ارتباط با متقاضیان شدهاند. این ابزارهای هوش مصنوعی باعث میشوند جویندگان کار سریعتر جواب بگیرند، روند برنامهریزی مصاحبهها را تسریع میکنند و از ارتباطی که با استخدامکننده دارند، به گونهای استراتژیک بهرهبرداری میکنند تا درک بهتری از انتظارات مدیر استخدام داشته باشند. در مقابل این تغییر باید چگونه واکنش نشان دهید؟ وقتی وارد سایت سازمانی میشوید و به قسمت درخواست شغل میروید، پیغام چتبات سایت را نادیده نگیرید. در عوض از آن به نفع خودتان استفاده کنید تا اطلاعات بیشتری درباره شغل، مزایا، شرایط کاری و فرآیند مصاحبه به دست بیاورید. چتبات فضای امنی را فراهم میآورد که میتوانید با خیال راحت سوالاتی را بپرسید که شاید در گفتوگو با استخدامکننده مضطربتر از آن باشید که بپرسید یا اصلا معذب شوید و به زبان نیاورید؛ سوالاتی همچون: مزایای شغلی، شرایط کاری و فرهنگ سازمان، شرح دقیق وظایف و انتظارات سازمان از موقعیت شغلی و مواردی از این دست. با استفاده از این اطلاعات، میتوانید ارزیابی کنید که آیا این موقعیت شغلی برای شما مناسب است یا خیر و در صورتی که این همان کاری باشد که میخواهید، در ادامه در مصاحبههایتان آمادهتر ظاهر شوید. 3- هوش مصنوعی در تکتک مراحل فرآیند استخدام طبق اطلاعاتی که در گزارشی از 500 نفر از متخصصان جذب استعداد به دست آمده، ابزارهای هوش مصنوعی بهطور میانگین 2.39 ساعت در هفته برای آنها صرفهجویی میکنند و 64درصد از این متخصصان میخواهند در فرآیند کاریشان استفاده بیشتری از هوش مصنوعی ببرند. با این اوصاف، این تکنولوژی کجای فرآیند استخدامی است؟ 30درصد از متخصصان، از هوش مصنوعی مولد برای نوشتن آگهیهای شغلی استفاده میکنند. 36 درصد از متخصصان، از هوش مصنوعی برای تهیه سوالات مصاحبه بهره میبرند. در مقابل این تغییر باید چگونه واکنش نشان دهید؟ هوش مصنوعی را برای جستوجوی شغل به کار بگیرید. در حال حاضر، برای استفاده از هوش مصنوعی، استاندارد دوگانهای در بازار کار وجود دارد. تحقیقات iCIMS نشان میدهد که 87درصد از استخدامکنندگان، استفاده متقاضیان از این تکنولوژی را در فرآیند درخواست شغل نگرانکننده میدانند، اما با گسترش هوش مصنوعی در محیطهای کاری، این ابزار در نهایت به ابزار رایجی همچون موتور جستوجو تبدیل خواهد شد. با این همه، فعلا هوش مصنوعی را بهعنوان چراغ زرد در نظر بگیرید، نه سبز و با احتیاط از آن استفاده کنید. کپی و پیست کردن کورکورانه رزومه یا توصیهنامه تولیدشده توسط هوش مصنوعی، قابل قبول نیست. استخدامکنندگان به دنبال نگاه منحصربهفرد و دیدگاه انسانی شما هستند، نه صرفا یک متن از پیش ساخته شده. در عوض، از این تکنولوژی به شکل استراتژیک بهره ببرید و با استفاده از هوش مصنوعی مولد برای مصاحبههایتان آماده شوید، به این ترتیب که شرح شغل را به هوش مصنوعی بدهید و تمام سوالات احتمالی مسوول استخدام برای چنین شغلی را از او بخواهید تا به آمادگی کاملی برسید. همچنین میتوانید برای بازبینی و بهینهسازی رزومه خود از آن استفاده کنید و با استفاده از هوش مصنوعی مولد مهارتهای کلیدی متناسب با شغل مورد نظر را بررسی و برجستهسازی کنید. اما حواستان باشد که هیچکس بهتر از خود شما، سوابق و تواناییهای شغلیتان را نمیشناسد. هوش مصنوعی صرفا یک ابزار است، نه جایگزین شما. انطباق با بازارکار متاثر از هوش مصنوعی حالا که فرآیند استخدام به هوش مصنوعی آلوده شده و هرچه میگذرد گستره عملیاتی این تکنولوژی در این عرصه بیشتر میشود، جویندگان کار باید ذهنیت «فریب دادن سیستم» یا «شکست دادن هوش مصنوعی» را کنار بگذارند و در عوض، واقعیت جدید دنیای استخدام را بپذیرند و استراتژیهای خود را مطابق با رویکرد جدید استخدامکنندگان تنظیم کنند. هدف از هرگونه خودکارسازی که در طول فرآیند جذب نیرو اتفاق افتاده، سادهتر کردن این مسیر برای متقاضیان و کارفرمایان بوده است. اما تا زمانی که جویندگان کار این تغییرات را نپذیرند و خود را با آن وفق ندهند، این هدف محقق نمیشود. در دنیایی که فرآیند استخدام با هوش مصنوعی متحول شده است، اصرار بر روشهای سنتی دیگر کارآیی ندارد. فرصت شغلی مناسب شما آن بیرون وجود دارد و همین تعدیل و تطبیقهای کوچک در رویکردتان میتوانند بسیار تاثیرگذار باشند و شما را یک گام به شغل بعدیتان نزدیکتر کنند. منبع: Fast Company
https://www.bazarearya.ir/fa/News/1271358/کاریابی-در-سال-جدید
|