بازار آریا - در دنیای امروز، مسیرهای ترانزیتی و راههای ارتباطی نقش مهمی در تجارتجهانی و توسعه
اقتصادی کشورها ایفا میکنند. یکی از کریدورهای مهمی که در سالهای اخیر موردتوجه کشورهای منطقه قرارگرفته، کریدور عشقآباد است. این مسیر، با هدف تسهیل حملونقل
کالا بین
آسیا و
اروپا طراحیشده و میتواند تحولی چشمگیر در
تجارت منطقهای ایجاد کند. کریدور عشقآباد یک مسیر بینالمللی ترانزیتی است که از کشورهای ترکمنستان، ایران، ازبکستان، قزاقستان و عمان عبورکرده و امکان انتقال
کالا در
آسیا را فراهم میکند. این مسیر بهنام پایتخت ترکمنستان، عشقآباد، نامگذاری شده و بهعنوان یک مسیر جایگزین برای مسیرهای سنتی مانند کانال سوئز و مسیرهای دریایی طولانی موردتوجه قرار گرفتهاست.
ایجاد این کریدور پاسخی به نیاز کشورهای آسیایمرکزی برای دسترسی سریعتر و ارزانتر به بازارهای جهانی است، همچنین این مسیر میتواند به کاهش زمان و هزینه حملونقل
کالا کمک کند و رقابتپذیری محصولات را افزایش دهد.
مسیر کریدور عشقآباد
این کریدور از چند کشور کلیدی عبور میکند که هرکدام نقش مهمی در حملونقل
کالا ایفا میکنند. نقطه آغازین این مسیر که از طریق راهآهن و جاده به کشورهای همسایه متصل میشود ترکمنستان است؛ همچنین ازبکستان و قزاقستان (کشورهای آسیایمرکزی) از این کریدور برای ارسال
کالا به
ایران و سایر مناطق استفاده خواهند کرد. جمهوریآذربایجان، ترکیه و
روسیه مسیرهای غربی کریدور امکان انتقال کالاها به
اروپا و بازارهای جهانی را فراهم میکنند.
ایران نیز مهمترین حلقه این زنجیره است؛ این کریدور از مسیرهای ریلی و جادهای برای اتصال به ترکیه و خلیجفارس استفاده میکند و از طریق بنادر جنوبی خود مثل بندرعباس و چابهار امکان اتصال این کریدور به مسیرهای دریایی و کشورهای عربی را فراهم میکند. این مسیر علاوهبر دسترسی به بازارهای اروپایی، امکان صادرات و واردات سریعتر و ارزانتر را برای کشورهای مسیر فراهم میآورد.
حملونقل چندوجهی در کریدور عشقآباد
این کریدور از مدل حملونقل چندوجهی استفاده میکند. شبکههای ریلی ترکمنستان،
ایران و ترکیه از بخشهای کلیدی این کریدور محسوب میشوند و به تسریع ترانزیت کمک میکنند. در بخش جاده، کامیونها و ناوگان جادهای نقش مهمی در انتقال
کالا از پایانههای ریلی به مقاصد نهایی ایفا میکنند؛ در بخش حملونقل دریایی نیز
ایران با داشتن بندرعباس، چابهار و امامخمینی میتواند کالاها را از طریق دریا به دیگر نقاط جهان ارسال کند؛ ترکیب این روشها باعث میشود که کریدور عشقآباد به یک مسیر سریع، امن و مقرونبهصرفه برای
تجارت بینالمللی تبدیل شود.
فرصتهای
اقتصادی و تجاری برای ایران
حضور
ایران در این کریدور، مزایای
اقتصادی و تجاری همچون افزایش درآمد ترانزیتی، توسعه زیرساختهای حملونقل، افزایش
تجارت با کشورهای همسایه، افزایش تعاملات سیاسی و
اقتصادی و کاهش وابستگی به مسیرهای دیگر را بههمراه دارد که میتواند جایگاه این کشور را در تجارتجهانی و منطقهای تقویت کند.
البته با وجود تمام این مزایا، این پروژه با برخی چالشها و موانع روبهرو است که باید برای موفقیت آن برطرف شوند. باید توجه داشت که زیرساختهای حملونقل
ایران نیاز به توسعه و بهروزرسانی دارد و مسائل گمرکی و قوانین ترانزیتی در برخی از کشورهای عضو ممکن است مانع از روانسازی حملونقل شود یا در رقابت با مسیرهای دیگر مانند کریدور شمال-جنوب یا مسیرهای ترکیه ممکن است تاثیرگذار باشد.
کریدور عشقآباد، یک فرصت طلایی برای
ایران است تا ضمن تقویت موقعیت استراتژیک خود در ترانزیت بینالمللی، از مزایای
اقتصادی و تجاری گستردهای بهرهمند شود. این مسیر نهتنها موجب افزایش درآمدهای ارزی خواهدشد، بلکه
ایران را به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل میکند. با توجه به تحولات اخیر در تجارتجهانی و نیاز کشورهای منطقه به مسیرهای سریعتر و ارزانتر، این کریدور میتواند یک برگ برنده برای
اقتصاد ایران باشد. برای بهرهبرداری حداکثری از این فرصت، لازم است که زیرساختهای حملونقل، قوانین گمرکی و همکاریهای منطقهای تقویت شوند؛ در غیراینصورت،
ایران ممکن است جایگاه خود را در رقابت با دیگر مسیرهای ترانزیتی از دست بدهد.
https://www.bazarearya.ir/fa/News/1271001/کریدور-عشقآباد-و-فرصتهای-طلایی-برای-ایران