بازار آریا
چارچوبی برای یک گفت‏‏‌وگوی هم‏‏‌اندیشی موفق با هوش مصنوعی مولد
هوش مصنوعی چطور به کمک مدیران می‏‏‌آید؟
شنبه 4 اسفند 1403 - 00:22:02
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - مترجم: زهرا تیرانی با گسترش دسترسی سازمان‌‌‌ها به مدل‌‌‌های هوش مصنوعی مولد محاوره‌‌‌ای، امروزه تعداد زیادی از مدیران دریافته‌‌‌اند که این فناوری می‌‌‌تواند بسیار فراتر از امور جاری ساده به کارشان بیاید. اکنون دو سوم مدیران معتقدند که هوش مصنوعی مولد این توانایی را دارد که به عنوان مشاور دیدگاه‌‌‌های نو ارائه دهد، مزایا و معایب را بسنجد، گزینه‌‌‌های مختلف را ارزیابی کند، تفکر استراتژیک را بهبود ببخشد و به پیشرفت کار رهبری سازمان کمک کند.
با این حال و با وجود انتظارات بالا از آینده، به‌نظر می‌‌‌رسد هنوز راه زیادی در پیش است. در حال حاضر فقط 30درصد مدیران عنوان می‌‌‌کنند که از مهارت‌‌‌ها و دانش کافی برای استفاده از هوش‌مصنوعی مولد برای چنین کارهایی برخوردارند. خوشبختانه مدیران می‌‌‌توانند این فاصله را خیلی زود پر کنند. با به‌‌‌کارگیری یکسری روش‌‌‌ها، انسان و هوش مصنوعی در همکاری با یکدیگر قادرند به نتایج بسیار مطلوبی دست یابند که رسیدن به آنها به صورت جداگانه غیرممکن به نظر می‌‌‌رسد. این فرآیند را می‌‌‌توان «هم‌‌‌اندیشی» نامید.
قدرت هم‌‌‌اندیشی
هوش مصنوعی می‌‌‌تواند به عنوان یک همکار فکری در زمینه‌‌‌های گوناگون، از آماده‌‌‌سازی سخنرانی و تحلیل ریشه مشکلات گرفته تا تدوین استراتژی، مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال:
ماریو، مدیر پروژه در یک کارخانه تولیدی، به همراه تیمش اغلب با چالش‌‌‌های فنی روبه‌‌‌روست. شناسایی ریشه‌‌‌های مشکلات، کاری تکراری اما پیچیده است. ماریو یک گفت‌‌‌وگوی ساختارمند با هوش مصنوعی مولد طراحی کرده تا در بررسی و حل هر مشکل به او کمک کند. هر زمان که مساله جدیدی پیش می‌‌‌آید، او دستورات خود را اصلاح و آزمایش می‌‌‌کند.
کیم، مدیر ارتباطات یک شرکت بزرگ کالاهای مصرفی، از هوش مصنوعی مولد برای نوشتن پیش‌‌‌نویس بیانیه‌‌‌های مطبوعاتی و همچنین ارزیابی واکنش احتمالی ذی‌نفعان مختلف به این بیانیه‌‌‌ها بهره می‌‌‌برد. کیم یک گفت‌‌‌وگوی دوسویه با هوش مصنوعی مولد دارد و از آن می‌‌‌خواهد که نقش ذی‌‌‌نفعان خاص را ایفا کند و در مورد محتوای هر پیش‌‌‌نویس با او به بحث بپردازد. روش کیم این است که در طول این گفت‌‌‌وگوها، همواره هوش مصنوعی را به چالش بکشد و خودش نیز توسط آن به چالش کشیده شود.
ایمی، از مدیران مالی یک شرکت بزرگ فناوری، وظیفه دارد طرحی برای تغییر و تحول را پیش ببرد که طی آن، بخش تحت مدیریت او از یک واحد ارائه دهنده خدمات داخلی به یک شریک استراتژیک برای واحدهای تجاری تبدیل شود. ایمی مجموعه‌‌‌ای از دستورات هوش مصنوعی مولد را تهیه کرده که اعضای تیمش می‌‌‌توانند از آن برای درک و تفکر در مورد چگونگی پذیرش طرز فکر و رفتارهای جدید مورد نیاز برای اجرای این طرح استفاده کنند.
این داستان‌‌‌ها، نوعی تعامل با هوش مصنوعی را نشان می‌‌‌دهند که بسیار فراتر از صرفا پاسخ دادن به پرسش‌‌‌ها یا فشردن یک دکمه و دریافت خروجی است. این نوع تعامل، یک گفت‌‌‌وگوی فعال و دوسویه را دربرمی‌‌‌گیرد که نمونه‌‌‌های آن را در جدول می‌‌‌توانید ببینید. در این گفت‌‌‌وگوها، هم انسان و هم هوش مصنوعی در هر مرحله، ایده‌‌‌هایی را مطرح می‌‌‌کنند و بر اساس اندیشه‌‌‌های یکدیگر، آنها را توسعه می‌‌‌دهند.
اقداماتی برای مدیران
ارزش گفت‌‌‌وگوی هم‌‌‌اندیشانه فقط به نتیجه آن نیست، بلکه خود گفت‌‌‌وگو هم ارزشمند است. در واقع، ارزش این گفت‌‌‌وگو از طریق گام‌‌‌های مختلف تعامل انسان و هوش مصنوعی به صورت مشترک ساخته می‌‌‌شود. مدیران ارشد در موقعیت‌‌‌های شغلی مختلف، از تجربه‌‌‌ استفاده از هوش مصنوعی مولد به عنوان یک مشاور سخن گفته‌‌‌اند. برای نمونه، ماسایوشی سون، مدیرعامل سافت‌‌‌بانک، گفته است: «من هر روز با چت‌‌‌جی‌‌‌پی‌‌‌تی صحبت می‌‌‌کنم و با آن ایده‌‌‌های جدید و استراتژی‌‌‌های کسب‌‌‌وکار را بررسی می‌‌‌کنم.» جف ماگیون‌‌‌کالدا، مدیرعامل شرکت «کورسرا» نیز هوش مصنوعی مولد را «یک همکار فکری بی‌‌‌نظیر» خوانده که منجر به تغییر در نحوه انجام کارش شده است. این مساله فقط مختص مدیران سطح ارشد نیست و مدیران در سطوح مختلف از ایده‌‌‌ هم‌‌‌اندیشی استقبال می‌‌‌کنند. والنتین مارگوئت، مدیر پروژه شرکت فراری، گفته: «هوش مصنوعی مولد در حل مسائل فنی می‌‌‌تواند مانند یک مشاور باشد و به عنوان یک متخصص روش‌‌‌شناختی، ما را در طی مراحل فکری ساختارمند، برای جست‌‌‌وجوی سیستماتیک ریشه مشکلات، راهنمایی کند.» این رویکردها می‌‌‌توانند به هر رهبر سازمان یا مدیری کمک کنند و بهترین زمان برای شروع، همین حالا است.
طراحی گفت‌‌‌وگوی هم‌‌‌اندیشی با هوش مصنوعی
برای اینکه مدیران بتوانند یک گفت‌‌‌وگوی هم‌‌‌اندیشی موفق با هوش مصنوعی مولد طراحی کنند، یک چارچوب چهار مرحله‌‌‌ای وجود دارد:
مرحله اول: به هوش مصنوعی نقش بدهید. نقش مشخصی را که می‌‌‌خواهید هوش مصنوعی ایفا کند، تعیین کنید. برای مثال، می‌‌‌توانید از آن بخواهید که مانند یک متخصص، یکی از اعضای تیم یا حتی منتقد چالشگر عمل کند. برای این کار می‌‌‌توانید از عباراتی مانند «به عنوان… عمل کن»، «به من کمک کن…»، «خروجی این گفت‌‌‌وگو این خواهد بود که…» و موارد مشابه استفاده کنید.

بازار آریا

مرحله دوم: محیط گفت‌‌‌وگو را مشخص کنید. محیطی را که می‌‌‌خواهید گفت‌‌‌وگو در آن انجام شود انتخاب کنید. مشخص کنید که چه کسی در این گفت‌‌‌وگو شرکت خواهد داشت؟ آیا قرار است یک گفت‌‌‌وگوی دونفره بین شما و هوش‌مصنوعی باشد یا یک گفت‌‌‌وگوی گروهی (مثلا در یک جلسه یا کارگاه تیمی)؟
مرحله سوم: طرح کلی گفت‌‌‌وگو را مشخص کنید. توالی پرسش‌‌‌ها و اظهاراتی را که مشخص می‌‌‌کند هر کدام از شما (انسان و هوش مصنوعی) چه کاری انجام خواهید داد، در ذهن خود مجسم کنید. دقیقا مشخص کنید که هوش مصنوعی قرار است چه چیزی را ارائه دهد و انسان چه چیزی را. اگر روند گفت‌‌‌وگو را به شانس و تصادف واگذار کنید، احتمال اینکه از مسیر اصلی منحرف شوید، بیشتر می‌‌‌شود.
مرحله چهارم: درخواست خود را بنویسید. براساس طرح کلی که آماده کرده‌‌‌اید، درخواست خود را بنویسید. برای بهبود و اصلاح درخواست خود می‌‌‌توانید از خود هوش مصنوعی نیز کمک بگیرید. برای مثال، می‌‌‌توانید در بخش گفت‌‌‌وگو چنین چیزی بنویسید: «من این طرح کلی را برای یک گفت‌‌‌وگو دارم و برای تبدیل آن به یک درخواست ساختارمند که بتوانید آن را با من اجرا کنید، به کمک شما نیاز دارم: «[طرح کلی خود را اینجا قرار دهید].»
بهره‌‌‌برداری حداکثر از گفت‌‌‌وگو با هوش مصنوعی
جسیکا تامپکینسون، رئیس پیشین بخش جهانی ارتباطات و امور شرکتی در «یونیلیور» در مورد تجربه‌‌‌های خوب و بد خود در مسیر یادگیری استفاده از هوش مصنوعی مولد به عنوان مشاور، گفته «وقتی به اولین درخواست‌‌‌هایم از هوش مصنوعی نگاه می‌‌‌کنم، می‌‌‌بینم که به در بسته خوردم. پس مجبور شدم رویکردم را تغییر دهم و با هوش مصنوعی مولد به گفت‌‌‌وگو بپردازم؛ درست مثل گفت‌‌‌وگویی که با یک همکار یا یک آژانس تبلیغاتی انجام می‌‌‌دهم. همین گفت‌‌‌وگوی رفت و برگشتی، نتیجه را به شکل چشمگیری بهبود بخشید و به ابزارهای هوش مصنوعی کمک کرد تا در این فرآیند، بیشتر بیاموزند.» وقتی به عنوان مشاور شروع به استفاده از هوش مصنوعی مولد می‌‌‌کنید، اوایل کار، نتایج گوناگونی به دست می‌‌‌آید. پیروی از بهترین روش‌‌‌ها که در ادامه به عنوان «بایدها و نبایدها» آمده، می‌‌‌تواند به شما کمک کند سریع‌‌‌تر یاد بگیرید.
بایدها
نگرش گفت‌‌‌وگومحور داشته باشید: با هوش مصنوعی مولد طوری رفتار کنید که انگار با یک همکار انسانی در حال صحبت هستید. این سیستم می‌‌‌تواند مانند روش سقراطی عمل کند و از طریق گفت‌‌‌وگو، تفکر انتقادی شما را بهبود ببخشد. می‌‌‌توانید از هوش مصنوعی مولد بخواهید که شما را در یک گفت‌‌‌وگوی ساختارمند پیرامون موضوع یا مساله‌‌‌ای که انتخاب کرده‌‌‌اید، راهنمایی کند، پاسخ‌‌‌هایتان را بسط دهد، ابعاد نادیده گرفته شده را اضافه، و سوالات بعدی را مطرح کند.
مشارکت فعالانه داشته باشید: باید در یک تعامل دوسویه با سیستم درگیر شوید. هر دو طرف با ارائه بازخورد و چالش‌‌‌های متقابل مشارکت می‌‌‌کنند و در نهایت، خروجی را به صورت مشترک می‌‌‌سازند. برای دریافت مشاوره مناسب، پاسخ‌‌‌های متناسب و پیشنهادهای مفید، ابتدا با ارائه یک نمای کلی مختصر و دقیق از وضعیت خود با زمینه واضح شروع کنید. سپس، با مشارکت فعال، آن را توسعه دهید – تأملات و تجربیات شخصی خود را به اشتراک بگذارید و سوالات پیگیرانه بپرسید.
هوش‌مصنوعی را به چالش بکشید: مانند گفت‌‌‌وگو با انسان، کمی چالش در فرآیند تفکر ارزشمند است. از هوش مصنوعی بخواهید که دیدگاه‌‌‌ها، ایده‌‌‌ها یا گزینه‌‌‌های نادیده گرفته شده‌‌‌ مختلف را ارائه دهد. به اولین خروجی تولید شده بسنده نکنید یا خیلی سریع با آنچه هوش مصنوعی به شما می‌‌‌دهد، موافقت نکنید. برای مثال، بپرسید: «آیا جنبه‌‌‌های مهمی را از دست داده‌‌‌ایم؟» یا «اگر این مشکل را از دیدگاه … بررسی کنیم، چه؟»
نبایدها
تک‌‌‌روی نکنید: وقتی افراد به تنهایی با هوش مصنوعی مولد کار می‌‌‌کنند، به جای اینکه فعالانه با هم‌‌‌تیمی‌‌‌های انسانی خود درگیر شوند و با آنها تعامل داشته باشند به تک‌‌‌روی سوق می‌‌‌یابند و همین امر می‌‌‌تواند ارتباط بین فردی و به اشتراک ‌‌‌گذاشتن دانش در تیم را کاهش دهد. این مساله ممکن است مانع شکل‌‌‌گیری قضاوت تیمی و توانایی پیشگیری و کاهش ریسک‌‌‌ها شود. ازاین‌‌‌رو از تعاملات انفرادی با هوش مصنوعی فاصله بگیرید و به صورت رودررو با هم‌‌‌تیمی‌‌‌های خود در ارتباط باشید، سایر همکاران را در فرآیندی که از هوش مصنوعی کمک گرفته شده مشارکت دهید، از متخصصان بازخورد بگیرید، دیدگاه‌‌‌های گوناگون را با هم ترکیب کنید و یادگیری از یکدیگر را تشویق کنید.
خیلی سریع پیش نروید: ممکن است تمایل داشته باشید که خیلی سریع تایپ کنید، کلیک کنید یا جلو بروید. سرعت انجام کارها توسط هوش مصنوعی مولد می‌‌‌تواند باعث شود که انسان‌‌‌ها بدون فکر و تأمل، سریع کارها را انجام دهند. از هوش مصنوعی بخواهید که به شما کمک کند مکث کنید و تأمل کنید: به صراحت از هوش مصنوعی بخواهید از شما بازخورد بخواهد و مطمئن شوید که قبل از ادامه کار، زمان کافی برای تأمل و ارزیابی داشته باشید.
مدیرانی که توانایی‌‌‌های خود را در استفاده از هوش مصنوعی مولد افزایش می‌‌‌دهند، به زودی از مدیرانی که این کار را نمی‌‌‌کنند، بسیار جلوتر خواهند بود. وقت آن رسیده که با هوش مصنوعی مولد عملا کار کنید و یاد بگیرید که چگونه از آن برای خودتان، تیم‌‌‌تان و کسب و کارتان استفاده کنید. وظایفی را که می‌‌‌توانید در آنها هم‌‌‌اندیشی را تجربه کنید، مشخص کنید. اولویت‌‌‌بندی کنید، مزایا، ریسک‌‌‌ها و درس‌‌‌های آموخته شده را ثبت کنید و آنها را با تیم خود به اشتراک بگذارید. وظیفه شما این است که به عنوان یک الگوی هم‌‌‌اندیشی عمل کنید و تیم خود را تشویق کنید تا در مورد آنچه به خوبی پیش می‌‌‌رود و آنچه می‌‌‌تواند بهبود یابد، بحث کنند و آموخته‌‌‌ها را به صورت ساختارمند، همگام با پیشرفت فناوری، جمع‌‌‌آوری کنند. انسان‌ و هوش مصنوعی ایده‌ها را با هم به اشتراک می‌گذارند و آنها را توسعه می‌دهند.
منبع: HBR

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1270993/هوش-مصنوعی-چطور-به-کمک-مدیران-می‏‏‌آید؟
بستن   چاپ