بازار آریا - دنیای
اقتصاد -عباس بیات :
صنعت لجستیک دریایی بیشک بهترین حوزه
صنعت حملونقل کشور است. عامل اصلی رونق حمل دریایی به
تجارت گسترده کشور از طریق مرز آبی بازمیگردد. این موضوع سبب میشود تا ریسک نرخگذاری دستوری در این
صنعت به حداقل برسد و از طرفی شرکتهای حملونقل میتوانند از طریق حمل محمولههای مرتبط با صادرات و واردات درآمد دلاری کسب کنند. ارزیابی درآمد و سود دلاری شرکتهای لجستیک دریایی نشان میدهد که چه در مقیاس سالانه و چه در مقیاس فصلی، این شرکتها با جهش همراه بودهاند. در 10ماهه امسال درآمد دلاری حاصل از خدمات حمل این
صنعت با افزایش 20درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 175میلیون
دلار رسیده است. براساس آخرین گزارش فصلی، در 9ماهه امسال سود دلاری
صنعت کشتیرانی با افزایش 16درصدی همراه بوده است.
در پاییز سود دلاری
صنعت لجستیک 19درصد افزایش یافته و به 26میلیون
دلار رسیده است. انتخاب شدن
ترامپ بهعنوان رئیسجمهور ایالاتمتحده آمریکا، ریسک کاهش درآمد تجاری
ایران را افزایش داده و هرگونه تهدید درآمد تجاری میتواند موجب کاهش سودآوری و درآمد لجستیک دریایی شود.
پرتفوی سبز سهامداران کشتیرانی
صنعت لجستیک دریایی بازار
سرمایه شامل پنج شرکت است. بهترین عملکرد در حوزه حملونقل کشور مربوط به حمل دریایی است؛ چرا که گسترش صادرات و
تجارت موجب جهش درآمد و سودآوری این
صنعت شده است. تا پایان دیماه امسال متوسط بازدهی ثبتشده توسط شرکتهای بنادر و کشتیرانی 47درصد بوده است. با توجه به رشد 28درصدی شاخص کل در 10ماهه امسال، عملکرد شرکتهای حوزه لجستیک دریایی بسیار بهتر از کلیت بازار
سرمایه بوده است. میانه نسبت P/E
صنعت بنادر و کشتیرانی 6.8واحد است. این در حالی است که P/E بازار
سهام در محدوده 7.4واحد است و نشان میدهد که لجستیک دریایی در وضعیت ارزندهای نسبت به کلیت بازار
سهام قرار دارد.
![بازار آریا](https://cdn.donya-e-eqtesad.com/servev2/TAh6k4bwrOwc/aztreVakjSU,/6+copy.jpg)
جهش دلاری درآمد لجستیک دریایی
وضعیت
صنعت لجستیک دریایی نسبت به لجستیک زمینی و ریلی کشور بسیار بهتر است. اصلیترین دلیل رونق درآمدی این
صنعت بحث
تجارت جهانی و وجود درآمد دلاری حاصل از حملونقل بینالمللی است. در دیماه مجموع فروش دلاری شرکتهای لجستیک دریایی 14میلیون و 850هزار
دلار بوده که در مقایسه با دیماه سال گذشته 2درصد افزایش یافته است. این وضعیت در مقیاس 10ماهه نیز برقرار بوده است. مجموع درآمد 10ماهه امسال
صنعت بنادر و کشتیرانی به میزان 175میلیون
دلار به ثبت رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 20درصد افزایش یافته است.
از میان پنجشرکت بورسی این صنعت، «حتاید» موفق به ثبت بیشترین رشد درآمد دلاری شده است. براساس آخرین گزارش فعالیت ماهانه، در بازه 10ماهه امسال 36میلیون
دلار درآمد شرکت «حتاید» بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 55درصد افزایش یافته است. این جهش دلاری در بازه ماهانه نیز رقم خورده است. در دیماه 3میلیون و 816هزار
دلار مجموع درآمد حاصل از خدمات حمل دریایی شرکت «حتاید» بوده که در قیاس با دیماه سال گذشته 34درصد افزایش را تجربه کرده است. ارزیابی وضعیت درآمدی پنجشرکت حملونقل دریایی بورسی
ایران نشان میدهد که در مقیاس سالانه بهطور متوسط هر سال 44درصد به درآمد این
صنعت افزوده شده است. این روند همواره افزایشی بوده و در سال 1402 مجموع درآمد بهثبترسیده این
صنعت 6هزار و 773میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال ماقبل 90درصد رشد را تجربه کرده است که بهمعنای جهش 46درصدی شتاب درآمدی
صنعت لجستیک دریایی در مقایسه با متوسط سالانه است. جهش درآمدی
صنعت حمل دریایی در سالجاری نیز ادامه داشته است.
طی 10ماه نخست امسال تجمیع درآمد حاصل از حمل دریایی شرکتهای لجستیک بورسی بهمیزان 8هزار و 244میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با 10ماه نخست 1402 رشد 49درصدی را تجربه کرده است. در 10ماهه امسال بیشترین میزان جهش درآمد مربوط به شرکت «حتاید» بوده و این شرکت توانسته است یکهزار و 760میلیارد تومان درآمد در سالجاری شناسایی کند و نسبت به مدت مشابه سال گذشته درآمد خود را 96درصد افزایش دهد.
«حتاید» برنده رشد درآمدی
شرکتهای لجستیک دریایی از یک بخش درآمد زیادی را تجربه میکنند. ارزیابی وضعیت رشد درآمد حاصل از خدمات اصلی ارائهشده توسط این
صنعت میتواند چشمانداز بهتری نسبت به وضعیت آتی لجستیک دریایی ارائه کند. در 10ماهه امسال بهطور میانگین 52درصد به منبع اصلی درآمد شرکتهای حوزه حمل دریایی بازار
سرمایه افزوده شده است. در این مقیاس بیشترین میزان جهش درآمد مربوط به «حتاید» است. این شرکت طی 10ماهه امسال موفق شده است درآمد حاصل از حملونقل ناحیه هرمزگان خود را 109درصد نسبت به 10ماه ابتدایی 1402 افزایش دهد.
در مقیاس نقطه به نقطه در دیماه امسال 113درصد به منبع اصلی درآمد شرکتهای لجستیک دریایی افزوده شده است. بیشترین میزان جهش درآمدی در این مقیاس نیز مربوط به شرکت «حتاید» است که توانسته است درآمد حمل ناحیه هرمزگان خود را 181درصد افزایش دهد. آخرین مقیاس ارزیابی وضعیت درآمدی
صنعت حمل دریایی، مقایسه درآمد دیماه این
صنعت با متوسط سالانه است. در این بازه 24درصد به منبع درآمد اصلی این
صنعت افزوده شده است. در این مقیاس نیز «حتاید» با جهش 32درصدی درآمد حمل ناحیه هرمزگان نسبت به متوسط سالجاری، بیشترین میزان افزایش درآمد را تجربه کرده است.
جهش متغیرهای سودآوری دلاری
گسترش
تجارت جهانی و حملونقل بینالمللی موجب شده است تا وضعیت درآمدی شرکتهای حمل دریایی در دورههای گذشته با رونق همراه شود. این رونق درآمدی عامل اصلی در جهش سودآوری شرکتهای لجستیک دریایی است. از لحاظ دلاری براساس آخرین گزارش فصلی ارائهشده از سوی شرکتهای لجستیک دریایی، در مقیاس 9ماهه سود دلاری
صنعت حمل دریایی 16درصد نسبت به 9ماه ابتدایی 1402 افزایش یافته است. همچنین در پاییز امسال میزان سود خالص دلاری
صنعت بنادر و کشتیرانی نسبت به پاییز 1402، 19درصد افزایش یافته و به 26میلیون
دلار رسیده است. بیشترین میزان رشد سود دلاری مربوط به شرکت «حتاید» است. این شرکت در 9ماهه امسال موفق شده است سود دلاری خود را 68درصد نسبت به مدت مشابه افزایش دهد.
همچنین مقایسه سود دلاری پاییز امسال لجستیک دریایی نسبت به پاییز 1402 از افزایش 120درصدی حکایت دارد. در بازه سالانه پنجشرکت فعال در حوزه حملونقل دریایی بازار
سرمایه بهطور متوسط هر سال موفق به ثبت حاشیه سود 33درصد شدهاند. روند سودآوری این
صنعت رو به افزایش بوده و در سال 1402 حاشیه سود شرکتهای حملونقل دریایی بهمیزان 59درصد به ثبت رسیده است که بهمعنای افزایش 26درصدی شتاب رشد سودآوری این
صنعت در مقایسه با دوره تاریخی است. در مقیاس فصلی وضعیت سودآوری لجستیک دریایی درخشان بوده است. طی فصول گذشته میانگین حاشیه سود
صنعت حملونقل دریایی بازار
سرمایه 54درصد بوده که در پاییز امسال به 60درصد افزایش یافته است. در میان پنجشرکت حوزه حملونقل دریایی بازار سهام، «حتاید» چه در بازه سالانه و چه در بازه فصلی بیشترین میزان حاشیه سود را کسب کرده است.