بازار آریا
یک تجربه متفاوت در یادگیری، ورکشاپ‌هایی متفاوت برای دنیای امروز و استانداردهای جهان
بیش از 16 سال فعالیت آموزشی، 250 ورکشاپ و ردپایی جهانی
شنبه 20 بهمن 1403 - 10:08:27
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - یک تجربه متفاوت در یادگیری، ورکشاپ‌هایی متفاوت برای دنیای امروز و استانداردهای جهان
رپرتاژ آگهی : برای درک اهمیت The CROSS، باید به عقب بازگردیم؛ به بیش از یک دهه پیش، زمانی که مدرسه اینورس با رویکردی متفاوت در آموزش هنرهای دیجیتال، طراحی و جلوه‌های ویژه فعالیت خود را آغاز کرد. در طول این 16 سال‌، فراتر از برگزاری کلاس‌های حضوری و آنلاین آموزشی، بیش از 250 ورکشاپ تخصصی توسط مدرسه اینورس برگزار شد و ده‌ها هزار هنرجو از دل این کلاس‌ها به صحنه‌های بین‌المللی قدم گذاشتند.
آنچه اینورس را به فضایی فراتر از یک موسسه آموزشی معمولی تبدیل می‌کند، صرفا تعداد دوره‌ها یا نام‌های بزرگ در فهرست فارغ‌التحصیلانش نیست؛ بلکه نقشی است که در تربیت نیروهای متخصص و کارآفرینان خلاق ایفا کرده است. امروز ردپای هنرجویان سابق اینورس را می‌توان در شرکت‌های معتبری همچون برادران وارنر، دیزنی و The Mill یافت. برخی از آن‌ها در ایران و حتی آمریکا، آلمان، کانادا و دیگر کشورهای جهان، نه‌تنها به‌عنوان نیروی کار متخصص، بلکه به‌عنوان خالقان استودیوهای مستقل و کارآفرینان موفق شناخته می‌شوند.
سری ورکشاپ‌های تخصصی، تقاطعی برای تلاقی رشته‌ها
سلسله ورکشاپ‌های The CROSS تنها یک رویداد آموزشی نیست؛ بلکه مفهومی است که بر تلاقی هنرهای دیجیتال و فناوری‌های نوینی همچون هوش مصنوعی تأکید دارد. این برنامه در نخستین دوره‌ی خود شامل سه ورکشاپ تخصصی بود که طی دو روز برگزار شد. دو روزی که نه‌فقط بر تقویت مهارت‌های تکنیکی، بلکه بر مشاهده، انتقال تجربه و گفت‌وگوی بی‌واسطه با چهره‌های برجسته صنعت متمرکز بود.
مدرسه اینورس با سری جدیدی از برنامه‌ها، در مسیر آن است که شکاف میان آموزش‌های سنتی و نیازهای واقعی دنیای امروز را پر کند. این برنامه فضایی بود که پیش‌تر در مسیرهای آموزشی ایران جایی نداشت. هدف اینورس از این رویداد، باز کردن دریچه‌ای است که هنرجویان مستعد کشور بتوانند بی‌واسطه از تجربیات افرادی بهره ببرند که مسیرهای جهانی را پیموده‌اند و در نقطه‌ای ایستاده‌اند که آرزوی همین هنرجویان بوده است.
روز نخست: بازگشت مازیار شریفیان و روایت تازه‌ای از جلوه‌های ویژه بصری
نخستین ورکشاپ، با عنوان «تجربه زنده و بی‌واسطه VFX»، به‌واسطه‌ی حضور مازیار شریفیان، یکی از نام‌های آشنا و تأثیرگذار در دنیای جلوه‌های ویژه، اهمیت ویژه‌ای داشت. شریفیان که سال‌ها تجربه‌ی همکاری با استودیوهای بین‌المللی چون MPC و The Mill و مشارکت در پروژه‌های هالیوودی (اپل) را در کارنامه دارد، پس از یک دوره‌ی طولانی فعالیت در پروژه‌های جهانی، به تهران بازگشت تا تجربیات زیسته‌ی خود از دل صنعت جلوه‌های ویژه جهانی را به اشتراک بگذارد.
در این ورکشاپ، شرکت‌کنندگان از نزدیک شاهد اجرای زنده‌ی یک پروژه‌ی جلوه‌های ویژه بودند. نه به‌عنوان یک روند از پیش ضبط‌شده، بلکه در قالب یک فرآیند زنده و تحلیلی، درست مانند آنچه در پروژه‌های حرفه‌ای جهانی در هالیوود اتفاق می‌افتد.
برنامه با شایان خلیل‌بیگی، عکاس و فیلم‌بردار حرفه‌ای و متخصص فیلم‌برداری و نورپردازی VFX، آغاز شد. خلیل‌بیگی ضمن ارائه مقدمه‌ای بر کلیت پروژه، فیلم‌برداری‌های از پیش آماده‌شده برای پروژه را پلان‌به‌پلان تحلیل کرد. او درباره‌ی فلسفه‌ی بصری هر شات، تکنیک‌های مورد استفاده، ابزارهای نورپردازی و نحوه‌ی تأثیر این تصاویر بر مراحل بعدی تولید جلوه‌های ویژه توضیح داد و شرکت‌کنندگان را در درک اهمیت مرحله‌ی تصویربرداری در فرآیند VFX همراه کرد.
پس از آن، مازیار شریفیان و فراز صیادی اسکویی به‌طور همزمان کار روی پروژه را آغاز کردند. شریفیان، از زاویه‌ی کامپوزیت و پردازش جلوه‌های ویژه، و صیادی اسکویی، که از دیدگاه مدل‌سازی سه‌بعدی، هر دو در یک جریان مشترک، به شکلی زنده روند ساخت تصویر نهایی را پیش بردند. این ترکیب، نه‌فقط ابعاد فنی یک پروژه‌ی جلوه‌های ویژه را شکافت، بلکه به شرکت‌کنندگان نشان داد که چگونه تعامل میان متخصصین با مهارت‌های مختلف، ساختاری یکپارچه و مؤثر را برای رسیدن به یک نتیجه‌ی حرفه‌ای شکل می‌دهد.
فراز صیادی، هنرمند سه‌بعدی و برنده جایزه‌ی بهترین انیمیشن جشنواره Black & White، با تخصص در مدل‌سازی سه‌بعدی، نقش مهمی در توضیح فرآیندهای فنی پشت‌صحنه جلوه‌های ویژه ایفا کرد. او با تمرکز بر جزئیات فنی و نحوه‌ی ایجاد مدل‌های دقیق دیجیتال، نشان داد که چگونه تکنیک‌های پیشرفته مدل‌سازی می‌توانند پایه‌گذار واقع‌گرایی در جلوه‌های ویژه باشند.
ترکیب این ارائه‌دهندگان که هر کدام با تخصص و رویکردی متفاوت در این پروژه ایفای نقش کردند، به شرکت‌کنندگان این امکان را داد تا روند تولید جلوه‌های ویژه را از زوایای مختلف، از ثبت تصویر خام تا پردازش نهایی دیجیتال، به‌صورت جامع و ملموس تجربه کنند.

بازار آریا

روز دوم: از پشت صحنه‌ی یک انیمیشن جهانی تا تجربه‌ی پرتره‌سازی تعاملی
دومین روز The CROSS، با دو ورکشاپ متفاوت، اما مکمل برگزار شد؛ رویدادهایی که هرکدام بخشی از فلسفه‌ی اصلی این مجموعه را به نمایش گذاشتند: تجربه‌ی هنر در مرز میان سنت و تکنولوژی.
اکران و تحلیل انیمیشن کوتاه "Tomorrow"
ورکشاپ دوم، با اکرانی خصوصی از انیمیشن کوتاه "Tomorrow" که توسط آریاسب فیض کارگردانی شده آغاز شد. این اثر، که برنده جوایز متعدد بین‌المللی از جمله Silk Road International Film Festival و Foyle Film Festival شده و حتی برای جوایز اسکار واجد صلاحیت شمرده شد، اتفاقی جدید در صنعت انیمیشن‌سازی ایران به‌شمار می‌رود که مسیر را برای خلق آثاری متفاوت با استانداردهای جهانی با هدف حضور در عرصه‌های بین‌المللی هموار می‌سازد.
پس از اکران، فیض، با نگاهی مسلط بر تکنیک‌های رایج انیمیشن، درباره‌ی روند شکل‌گیری روایت تصویری، چالش‌های خلاقانه و جزئیاتی صحبت کرد که اغلب در لایه‌های پنهان یک اثر باقی می‌مانند. این ورکشاپ فرصتی بود برای درک اینکه چگونه یک اثر ایرانی می‌تواند در عرصه‌ی جهانی بدرخشد، و چگونه یک ایده‌ی ساده، می‌تواند به یک زبان جهانی تبدیل شود.
پرتره‌سازی تعاملی:تقاطعی برای هنر و هوش مصنوعی
در سومین ورکشاپ The CROSS، علی کیانی امین، کانسپت‌آرتیست و تصویرگر با سابقه‌ی همکاری در پروژه‌های متعدد دیجیتال‌آرت و سابقه انتشار اثر در مجلاتی مانند Imagine FX، در کنار سعید شاه‌محمدی، هنرمند دیجیتال در عرصه‌های بین‌المللی، فرآیند پرتره‌سازی دیجیتال را با رویکردی جدید ارائه کردند.
در این ورکشاپ، فرآیند طراحی پرتره‌های دیجیتال به‌صورت زنده و در لحظه همراه با همکاری شرکت‌کنندگان شکل گرفت. هنرمند، با شروع از یک اسکچ اولیه، خطوط و فرم‌های اصلی را ترسیم کرد و در ادامه، با دریافت بازخورد و نظرات حضار، جزئیات تصویر را تکمیل و اصلاح کرد. این تعامل مستقیم نه‌تنها به غنای بصری آثار افزود، بلکه فرصتی برای بررسی زوایای مختلف در تصمیم‌گیری‌های طراحی فراهم آورد. در مرحله نهایی، از هوش مصنوعی برای توسعه تصویر استفاده شد؛ به این صورت که جزئیات و عناصر دیجیتالی جدید، مانند پراپ‌ها و اکسسوری‌های تصویری، به پرتره اضافه شدند تا نتیجه‌ی نهایی بازتابی از ترکیب هنر انسانی و ظرفیت‌های تکنولوژی معاصر باشد.
آینده‌ی یادگیری در نقطه‌ی تلاقی مهارت و نوآوری
اولین برنامه The CROSS تنها بازگشت مدرسه اینورس به فضای حضوری نبود؛ بلکه بخشی از تحولی گسترده‌تر در مسیر آموزشی این مجموعه است. مجموعه‌ای که طی 16 سال فعالیت خود، بیش از 54 هزار هنرجو را در بیش از 115 دوره‌ی آموزشی تخصصی در مسیر یادگیری قرار داده و در بیش از 20 حوزه‌ی مختلف از جمله انیمیشن، جلوه‌های ویژه، هوش مصنوعی، طراحی، گیم‌دیزاین، موشن‌گرافیک، دیجیتال مارکتینگ، و کسب‌وکار بستری را برای رشد نسل جدید متخصصین فراهم کرده است.
اما این پایان مسیر نیست. اینورس امروز با 240 مدرس که هر یک در فیلد خود تعیین‌کننده هستند، در حال ورود به فصلی تازه است. توسعه‌ی فعالیت‌های این مجموعه در دبی، مذاکراتی برای همکاری با سرمایه‌گذاران جهت گسترش لاین‌های آموزشی و ایجاد پلتفرم‌های جدید یادگیری، بخشی از چشم‌انداز آینده‌ی اینورس است.
تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1263304/بیش-از-16-سال-فعالیت-آموزشی،-250-ورکشاپ-و-ردپایی-جهانی
بستن   چاپ