بازار آریا
پاسخ به جنجال‌های مصوبه خودرویی
چهارشنبه 17 بهمن 1403 - 00:07:26
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - دنیای اقتصاد : مصوبه اخیر مجمع تشخیص در خصوص سقف ارزی واردات خودرو 1404، طی روزهای گذشته منجر به جدالی لفظی میان نمایندگان مجلس و مجمع تشخیص شد. جدالی که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به پاسخگویی به منتقدان وا داشت و تاکید کرد که حمله به مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت کار خوبی نیست.
او از تصمیم هیات‌عالی نظارت مجمع تشخیص در مورد مصوبه واردات خودرو دفاع کرد و گفت با توجه به توانایی دولت تصمیم هیات عالی نظارت درست بوده است. هیات‌عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام روز 8 دی در جلسه فوق‌العاده خود مصوبات مجلس در لایحه بودجه را در خصوص تخصیص میزان ارز برای واردات خودرو و کاهش حقوق گمرکی قطعات مغایر سیاست‌های کلی ابلاغی دانست و به نوعی به سقف ارزی آن ایراد گرفت. در نهایت نهم بهمن مجمع تشخیص مصلحت نظام، سقف ارزی واردات خودروهای نو و کارکرده در سال آینده، دو میلیارد یورو تعیین کرد. مجمع همچنین رای به تعرفه 100 درصدی واردات خودرو در سال 1404 داد.
این در حالی است که مجلسی‌ها در لایحه بودجه 1404، تعرفه 60 درصدی و سقف ارزی 3.3میلیارد یورویی را در مقابل پیشنهاد دولت در لایحه بودجه -سقف ارزی دو میلیارد یورویی و تعرفه 100درصدی-در نظر گرفته بودند. به این ترتیب نظر دولت عینا تایید و همین موجب شد تا برخی از نمایندگان مجلس به این اقدام مجمع تشخیص اعتراض‌های گسترده‌ای داشته باشند‌.
نمایندگان مجلس براین نظر بودند که اگر مجمع تشخیص با مصوبه مجلس موافقت می‌کرد آرامش به بازار خودرو بازمی‌گشت. آنها همچنین خواستار بازنگری مجمع در مصوبات خود شدند. این انتقادها چند روز پیش سایت خانه ملت در گزارشی با عنوان «مخالفتی که به پایکوبی دلالان خودرویی و انحصارطلبان ختم می‌شود» با بیان اینکه در روزهای اخیر مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص 3/3 میلیارد یورو ارز به واردات خودرو و کاهش تعرفه خودرو از 100 درصد به 60 درصد مورد موافقت مجمع قرار نگرفت، نوشت: این سوال در اذهان جامعه وجود دارد که چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام با این مصوبات مجلس موافقت نکرده است در صورتی که مصوبه خودرویی می‌تواند رضایت عمومی را در پی داشته باشد و قطعا با افزایش اختصاص ارز به واردات خودرو دست دلالان بازار خودرو قطع خواهد شد و مردم می‌توانند به خودرو دلخواه خود دست پیدا کنند. همه اینها با واکنش رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روبه‌رو شد و او در افتتاحیه همایش «تبیین سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی با محوریت تولید دانش‌بنیان»، گفت: اگر مجمع تشخیص نبود ما شاهد بن‌بست در مورد مصوباتی بودیم که بین مجلس و شورای نگهبان برای تصویب و تایید نهایی دچار اختلاف‌نظر می‌شد.
به گزارش «ایرنا» آملی‌لاریجانی تصریح کرد: هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، من‌درآوردی نیست و این‌طور نیست که سرخود در مجمع تشخیص این تصمیم گرفته شده باشد که هیات عالی نظارت ایجاد شود. آملی‌لاریجانی با تاکید براینکه ما با مجلس برنامه تعامل داریم و بحث تعارض مطرح نیست، اظهار کرد: ما به مصوبه واردات خودرو کمک کردیم. دولت در لایحه بودجه سال آینده 2 میلیارد یورو برای واردات خودرو از درآمد ارزی صادرات مشخص کرده بود. هرچند این تخصیص از بخش صادرات بود، اما کشور با همین درآمدها و مواردی مشابه اداره می‌شود.
بحث تعهد ارزی دولت در این زمینه مهم بود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مجلس هم در بررسی لایحه بودجه سال آینده، یک میلیارد و 300 میلیون یورو به میزانی که دولت برای واردات خودرو در نظر گرفته بود، اضافه کرد که در بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت و هیات نظارت، از سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط با این مورد از جمله سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی دعوت شد که به صراحت می‌گفتند ما چنین ارزی در اختیار نداریم که به واردات خودرو اختصاص بدهیم و اگر بخواهیم تامین ارز کنیم یا باید از ارز کالاهای اساسی یا نهاده‌های دامی بزنیم و به هرحال از بخشی، باید ارز کم کنیم. آملی لاریجانی با طرح این پرسش که در این شرایط هیات نظارت باید چه کند، گفت: مجلس اشکالی به دولت داشت و می‌گفت 8 میلیارد یورو به واردات قطعات می‌دهید در حالی که رانتی موجود است؛ آن را کم کنید. ما گفتیم مجلس باید نظارت بر اجرای دولت داشته باشد و در تحقیق و تفحص می‌توان مشخص کرد که آیا رانت هست یا خیر. آملی‌لاریجانی گفت: ما از توانایی‌ها و دارایی دولت مطلع هستیم و می‌دانیم در سال آینده بعید است توانایی دولت بیش از این باشد، بنابراین این تصمیم هیات عالی نظارت درست بوده است.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1261440/پاسخ-به-جنجال‌های-مصوبه-خودرویی
بستن   چاپ