بازار آریا
فیلم‌های امروز ما کمدی نیست بلکه یک سیرک است/ شرایط اقتصادی برخی از هنرمندان را مجبور به ساخت این فیلم ها می کند
سه شنبه 2 بهمن 1403 - 08:58:59
بازار آریا - عماد حسینی کارگردان فیلم استاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی در خصوص ساخت فیلمی با ژانر اجتماعی و عدم توجه به گیشه، اظهار داشت: هر انسانی می تواند این انتخاب را داشته باشد که ابتذال را به عنوان بخشی از زندگی خود به رسمیت شناخته و یا تن به آن ندهد، من جز آن دسته‌ای هستم که نمی توانم این موضوع را رسمیت بشناسم بنابراین ناچار به ساخت فیلم‌هایی مانند «استاد» هستم و آن را نیز ادامه خواهم داد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی با بیان اینکه صحبت من به آن معنا نیست که تمام فیلم های کمدی مبتذل هستند، افزود: وقتی فیلم هایی که در دنیا به عنوان کمدی مطرح هستند مانند برخی از فیلم‌های برادران کوئن را مشاهده می‌کنیم در مقایسه با فیلم هایی که اکنون روی پرده سینمای ما هستند در می یابیم که اغلب آنها بیشتر شبیه سیرک بوده نه یک فیلم سینمایی.
کارگردان فیلم «استاد»، بیان کرد: البته که سیرک هم برای هر جامعه لازم است اما اسم آن را نمی‌توان فیلم کمدی گذاشت و باید بتوانیم شان این دو را از هم جدا کنیم.
حسینی با عنوان اینکه احتمالا من تا پایان عمر نتوانم اینچنین فیلم هایی را بسازم، بیان کرد: البته اینقدر مناسبات اقتصادی افراد را تحت فشار قرار می‌دهد که شاهد این بودیم که استاد کیانوش عیاری نیز مجبور میشود پس از ساخت آثار فاخر و با دارا بودن کارنامه ای درخشان، فیلم «ویلای ساحلی» را بسازد، البته که استاد در بدترین فیلم خود هم نمی‌تواند تن به ابتذال رایج در فیلم‌های کمدی این روزها بدهد، ولی خب چرا امکانات برای وی فراهم نیست که سینمای درخشان خود را ادامه دهد؟
وی با اشاره به اینکه امیدوارم بتوانم مقاومت کرده و همچنان با همین دغدغه که فیلم اولم را ساختم ادامه دهم، بیان کرد: از جمله کارهای در دست اقدام، دو پروژه وجود دارد که یکی از آنها دارای ژانر اسطوره‌ای و راز آلود بوده که در سینمای کشورمان سابقه‌ای نداشته و به‌نوعی معرفی یه ژانر جدید در سینمای ایران است و کار دیگر نیز ژانر اجتماعی است که هر دو در مرحله نگارش بوده و هر یک شرایط ساخت را زودتر پیدا کرده و سرمایه گذار پیدا کند، ساخت آن را زودتر آغاز خواهیم کرد.
کارگردان فیلم «استاد» در خصوص همکاری خود با پیام لاریان نویسنده این پروژه، تصریح کرد: پیام لاریان از نویسندگان خوب و شناخته شده در تئاتر بوده و نگارش برخی از فیلم‌ها را نیز برعهده داشته است اما خود نیز از استاد بعنوان اولین کار جدی خود در زمینه نویسندگی فیلم بلند یاد می کند، همکاری خوب و موفقی بود و من یکی از نقاط قوت این فیلم را متن آن می‌دانم.
حسینی با اشاره به اینکه در خصوص فیلمنامه این فیلم بازخوردهای خوبی از افراد حرفه ای دریافت کردیم، بیان کرد: دو پروژه پیش رو را نیز با همکاری یکدیگر آغاز کرده ایم.
وی افزود: اصولا بر این اعتقاد هستم که نگارش فیلمنامه باید به شکل تیمی انجام شود، چرا که سبب هم افزایی و نوشتن دیالوگ های بهتر می گردد.
فیلمنامه فیلم استاد 20 دفعه باز نویسی شد کارگردان فیلم «استاد» با اشاره به اینکه فیلمنامه این فیلم 20 دفعه بازنویسی شد، عنوان کرد: این بازخوانی های گروهی سبب خروجی فیلمنامه ای پخته و جا افتاده شد.
حسینی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم فجر امسال در مقایسه با دیگر دوره ها تفاوت جزئی دارد و آن نیز تغییر مدیران سازمان سینمایی و جشنواره در فاصله کوتاهی تا برگزاری جشنواره است، گفت: مدیران این حوزه باید بدانند که قدم های بسیار بزرگی نیاز است تا به شرایط نرمال و طبیعی برسیم اما تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله بسیاری وجود دارد.
وی عنوان کرد: سینمای ایران در سال‌های اخیر لطمه بسیاری خورده است و به مرهم و ترمیم بسیاری نیاز دارد.
فیلمهایی که توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود اغلب در ژانر کمدی مبتذل است این کارگردان کشورمان با عنوان اینکه چیزی که اکنون وجود دارد یک سینمایی بوده که با بودجه عمومی، ارگانی و سازمانی ساخته می شود، تصریح کرد: در این فیلم‌ها دغدغه مسائل واقعی مردم و کیفیت فیلم و فیلمنامه وجود ندارد؛ در بخش خصوصی هم تنها در ژانر خاص(کمدی مبتذل) ساخته می شود که هدف اصلی آن پول است.
حسینی بیان کرد: نه تنها جریان سینمای اجتماعی در سینمای ما نابود شده بلکه فیلم‌های سایر ژانرها نیز وجود خارجی ندارد.
وی گفت: ژانرهای علمی، تخیلی، ترسناک و پلیسی جز موارد محدود در تاریخ سینمای ما وجود ندارد.
وی با انتقاد از ارائه برخی آمارها مبنی بر حضور مخاطبان به سینما ها، عنوان کرد: حال سینمای ایران خوب نیست، وقتی به مدیران گفته می شود که سینمای ایران رو به موت است، آماری از مخاطبان فیلم های کمدی ارائه می کنند و زمانی که عنوان می کنیم این فیلم ها ابتذال محض است، اسم فیلم های سازمانی و ارگانی را به میان می آورند و از آنها بعنوان یک جریان فرهنگی یاد می کنند در صورتی که حتی آمار فروش این فیلم ها نیز گاها جعلی است.
مشکلات بسیاری در زمینه اکران وجود دارد این کارگردان کشورمان با عنوان اینکه تعدادی از فیلمسازان خوب جوان و میانسال کشورمان که جوایز متعدد از جشنواره فجر و جشنواره های بین المللی دریافت کردند، مدت‌ها است که امکان ساخت فیلم را ندارند، افزود: همچنین مشکلات بسیاری در زمینه اکران وجود دارد و شاهد آن هستیم که برخی از آثاری که به سختی تولید شده پس از گذشته دو یا سه سال همچنان امکان اکران به آنها داده نشده است.
وی گفت: سینمای ایران نیازمند عزم جدی و ملی بوده تا بتوانیم مجدد به سینمای بسیار آبرومند در سطح مختلف ملی و بین المللی بازگردیم و به آن افتخار کنیم.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1251773/فیلم‌های-امروز-ما-کمدی-نیست-بلکه-یک-سیرک-است--شرایط-اقتصادی-برخی-از-هنرمندان-را-مجبور-به-ساخت-این-فیلم-ها-می-کند
بستن   چاپ