بازار آریا
ایران؛ شاهراه حیاتی کریدور شمال-جنوب
دوشنبه 1 بهمن 1403 - 00:23:18
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - کریدور شمال- جنوب پروژه‌ای عظیم و استراتژیک، با هدف اتصال کشورهای جنوب‌آسیا، آسیای‌میانه، خاورمیانه، قفقاز و اروپا، جایگاه ایران را به‌عنوان شاهراه حیاتی ترانزیت منطقه‌ای بیش از پیش تقویت می‌کند. این مسیرکه به دو شاخه اصلی شرقی و غربی تقسیم شده‌است، نقشی کلیدی در کاهش زمان و هزینه انتقال کالاها بین آسیا و اروپا ایفا می‌کند و فرصت‌های اقتصادی بی‌سابقه‌‌‌‌‌‌‌ای را برای کشور به ارمغان می‌آورد.
جزئیات شاخه‌‌‌‌‌‌‌های کریدور شمال - جنوب
مسیر شاخه غربی از هند و خلیج‌فارس آغاز می‌شود و از طریق بنادر جنوبی ایران، مانند بندرعباس و بندر امام‌خمینی، وارد کشور می‌شود؛ سپس با استفاده از شبکه‌‌‌‌‌‌‌های حمل‌ونقل زمینی و ریلی ایران به جمهوری‌آذربایجان و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می‌شود؛ نزدیکی این مسیر به بازارهای اروپایی و تسریع انتقال کالاها، شاخه غربی را به یکی از مسیرهای پرطرفدار تبدیل کرده‌است.
در شاخه شرقی، بندر چابهار نقش کلیدی ایفا می‌کند؛ این مسیر، هند را به ایران متصل‌کرده و از طریق شبکه‌‌‌‌‌‌‌های حمل‌ونقل داخلی کشور، به آسیای‌میانه یعنی ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان و سپس به روسیه و اروپا متصل می‌کند؛ این شاخه نه‌تنها به تقویت تعاملات اقتصادی با آسیای‌مرکزی کمک می‌کند، بلکه بندر چابهار را به قطب مهمی در حمل‌ونقل بین‌المللی تبدیل می‌سازد.
مسیرهای عبوری کریدور در ایران
این کریدور از نقاط کلیدی زیر در ایران عبور می‌کند: بندرعباس به‌عنوان دروازه اصلی شاخه غربی، محوری‌‌‌‌‌‌‌ترین نقطه اتصال دریایی است. چابهار در شاخه شرقی؛ به دلیل دسترسی آزاد به آب‌های بین‌المللی اهمیت راهبردی دارد و بنادری چون بندر انزلی و بندر امیرآباد به دریای خزر متصل شده و مسیر انتقال کالا به روسیه و اروپا را هموار می‌کنند و مسیرهای قزوین-رشت-آستارا برای اتصال به جمهوری‌آذربایجان و خطوط ریلی منتهی به آسیای‌میانه نقشی حیاتی در این کریدور دارند.
ایران؛ برنده بزرگ کریدور شمال - جنوب
ایران با بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری از این کریدور، مزایای اقتصادی و ژئوپلیتیک بی‌‌‌‌‌‌‌نظیری به‌دست می‌آورد که درآمد ترانزیتی بالا، تقویت جایگاه ژئوپلیتیک، رشد اقتصادی مناطق مرزی، کاهش زمان و هزینه انتقال کالاها و مقابله با تحریم‌ها به‌عنوان این مزیت‌ها هستند.
در تشریح هریک از این مزیت‌ها می‌توان گفت ایران به‌عنوان یکی از نقاط کلیدی این مسیر می‌تواند از عبور کانتینرها و خدمات لجستیکی درآمدی قابل‌توجه کسب کند همچنین قرارگرفتن ایران در قلب این کریدور، نقشش را به‌عنوان یک هاب ترانزیتی بین‌المللی تقویت‌کرده و وابستگی کشورهای منطقه به مسیرهای ایرانی را افزایش می‌دهد و بندرعباس، چابهار، گیلان، آذربایجان‌شرقی و استان‌های مرزی دیگر از نظر اقتصادی و زیرساختی توسعه‌یافته و از رشد اقتصادی برخوردار خواهند شد.
علاوه‌بر موارد گفته‌شده این مسیر زمان حمل‌ونقل بین آسیا و اروپا را از 40روز به حدود 20روز کاهش می‌دهد که منجر به دوچندان‌شدن جذابیت آن را برای کشورهای منطقه می‌شود و شاید یکی از بهترین مزیت‌های کریدور شمال-جنوب برای ایران کاهش تحریم‌ها باشد. این مسیر می‌تواند به ایران کمک کند تا راه‌های جایگزینی برای تجارت بین‌المللی و مقابله با فشارهای اقتصادی غرب پیدا کند.
کریدور شمال - جنوب؛ فرصتی بی‌‌‌‌‌‌‌نظیر برای ایران
این کریدور نه‌تنها به تقویت روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه و جهان کمک می‌کند، بلکه جایگاه ایران را در معادلات اقتصادی و سیاسی بین‌المللی تثبیت می‌کند. اکنون توسعه زیرساخت‌ها و بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری حداکثری از این فرصت بزرگ، به یکی از اولویت‌‌‌‌‌‌‌های اصلی کشور تبدیل شده‌است.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1251005/ایران؛-شاهراه-حیاتی-کریدور-شمال-جنوب
بستن   چاپ