بازار آریا
«ویوان» چگونه توسط شرکای ایرانی از مشکلات خارج شد
کیفیت و تخفیف دو اصل بنیادین «ویوان»
شنبه 15 دي 1403 - 00:25:51
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - به گفته کارشناسان فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای در ایران به دلایلی از قبیل افت قابل‌توجه قدرت خرید مردم، افزایش قیمت کالاها و ریسک‌‌‌های پیچیده مدیریتی ناشی از برون‌سپاری، پیوسته در آزمون سختی قرار دارند.
در چنین شرایطی تنها راه چاره سربلند شدن از این آزمون، داشتن ساختاری با برنامه‌های منسجم و کارکنانی با دانش کافی و تجربه کاری قوی است که بتوانند چشم‌انداز کمی و کیفی را با توانایی‌‌‌های خود تحقق ببخشند. اما در این بین اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی نیز روی می‌دهد که آثار نامطلوبی بر دو هدف اصلی عنوان‌شده می‌‌‌گذارد. یکی از این فروشگاه‌ها که با خودباوری، مدیریت صحیح و با تکیه بر ظرفیت‌‌‌های داخلی از پس مشکلات بر‌آمده فروشگاه ویوان است.
چوب دو سر طلای شرکای خارجی
در این راستا و در ابتدای امر حسن هاشمی سرمایه‌گذار فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای ویوان ضمن اشاره به دو هدف اصلی خود برای ورود به این عرصه گفت: اشتغال‌زایی و عرضه کالاهای اساسی با‌کیفیت و کمترین قیمت به خانواده‌‌‌ها دو هدف اصلی ما برای ورود به این صنعت بود. بر همین اساس برای تحقق مطلوب‌‌‌تر این اهداف با توجه به ادعای تجربه شرکای ترکیه‌‌‌ای در زمینه تاسیس فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای همچون بیم (BIM) وA101که اقتباسی از فروشگاه‌‌‌های آلدی آلمان بود، همکاری‌‌‌مان را آغاز کردیم.
هاشمی خاطرنشان کرد: اما پس از گذشت مدتی و عدم‌دستیابی به هدف مجموعه با ورود حمیده هاشمی به مجموعه به عنوان مدیرعامل مشخص شد که شرکای ترکیه‌ای به دنبال اهداف دیگری بودند و ماحصل فعالیت آنها به‌‌‌وجود آوردن چند صد میلیارد تومان بدهی عقب‌افتاده شامل حقوق و دستمزد پرسنل، اجاره‌‌‌های عقب‌افتاده موجران و همچنین پرداخت نکردن حساب‌‌‌های تامین‌‌‌کنندگان و زیان انباشته شده و انبارهای خالی فروشگاه‌‌‌ها بود.
به گفته هاشمی، پس از بروز این وضعیت؛ تصمیم بر این شد که در وهله اول حق و حقوق پرسنل به صورت تمام و کمال پرداخت شود و به دنبال آن پرداخت بدهی موجران در دستور کار قرار گیرد.
هاشمی تاکید کرد: با توجه به اینکه من خود یک صنعتگر و تاجر ایرانی هستم، پای بدهی‌‌‌هایی که شرکای ترک به وجود آورده بودند، ایستادم و اکنون می‌توانم اعلام کنم تا به امروز از این چند صد میلیارد تومان زیان انباشته حدود 95‌درصد آن پرداخت شده و الباقی نیز تا دو ماه آینده تسویه خواهد شد.
تخفیفاتی که سر از بازار دلال‌‌‌های خیابان مولوی درآورد
حمیده هاشمی مدیرعامل کنونی این مجموعه نیز در تشریح مشکلات ایجاد‌شده توسط شرکای ترکیه‌‌‌ای گفت: پس از مذاکرات اولیه با شرکای ترکیه‌‌‌ای قرارداد سهامداران بین دو طرف منعقد شد به این صورت که تمام امور اجرایی، پرسنلی و ایجاد پلتفرم بر عهده طرف ترک بود.
وی خاطرنشان کرد: تصمیم بر این بود تا ویوان با ارائه بیش از 700 رقم از کالاهای اساسی از قبیل برنج، روغن، حبوبات، لبنیات و شوینده‌‌‌ها مشابهی از فروشگاه آل‌‌‌دی باشد.
وی افزود: فکر می‌‌‌کردیم که تفاوت بسیار مهم این فروشگاه با دیگر فروشگاه‌‌‌ها تخفیفات بسیار خوبی است که به شهروندان خواهیم داد.
مدیرعامل ویوان تاکید کرد: پس از گذشت حدود یک سال و تزریق مالی از طرف ما متاسفانه آمار و ارقام با آنچه عملا مشاهده می‌‌‌شد متفاوت بود که تصمیم گرفتیم موضوع رابررسی کنیم، چرا که مجموعه با حدود 2هزار پرسنل هر روز بزرگ‌تر می‌‌‌شد اما از آن اهداف اولیه که ارائه تخفیفات زیاد و ویژه به شهروندان بود فاصله داشت و تخفیفاتی که برای این موضوع مهم در نظر گرفته شده بود متاسفانه توسط تیم اجرایی سر از بازار دلال‌‌‌های خیابان مولوی در‌آورده بود.
مدیرعامل ویوان ادامه داد: در همین مسیر جست‌وجو برای چرایی عدم‌کارآیی و حل مساله عدم‌رضایت مشتریان، شاهد بودیم که هر روز انبارها و فروشگاه‌‌‌ها خالی‌‌‌تر می‌‌‌شدند اما هیچ جایگزینی صورت نمی‌‌‌پذیرفت و حتی تامین‌کنندگان به سرعت تعویض می‌‌‌شدند و به اصطلاح بازار کلاه به کلاه می‌‌‌شد اما هیچ بدهی به تامین‌‌‌کنندگان پرداخت نمی‌‌‌شد.
سرمایه‌گذار فروشگاه‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای ویوان در نهایت ضمن قدردانی از همه پرسنل، موجران و تامین‌کنندگان کالاها که صمیمانه در این مسیر صبوری کردند، اظهار کرد: ما تنها به دنبال این هستیم تا بدانیم که هدف اصلی از ایجاد این مشکلات برای این مجموعه چه بوده و البته این موضوع را از مجاری قانونی دنبال خواهیم کرد.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1240864/کیفیت-و-تخفیف-دو-اصل-بنیادین-«ویوان»
بستن   چاپ