بازار آریا - ایرنا : عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404
مجلس شورای اسلامی حذف بندی از بودجه سال آینده دولت توسط
مجلس را در افزایش آلودگی هوا موثر دانست.
حبیب قاسمی روز شنبه درباره حذف بند (ص) تبصره یک از لایحه بودجه 1404 توسط
مجلس که طبق آن قرار بوده معادل 35 درصد عوارض وصولی آلایندگی، صرف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا شود، گفت: احکام مالیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه 1400 تبدیل به قانون شد و بر اساس برنامه هفتم توسعه، در حوزه مالیات بر ارزش افزوده یا سایر قوانین بالادستی، نباید حکمی در بودجه سالیانه تدوین شود که قانون بالادستی را تغییر دهد.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 افزود: البته طبق آیین نامه
مجلس اگر در بودجه سالیانه به حکمی نیاز شد ولی برای آن حکم در قوانین بالادستی، قانون وجود داشت، باید آن حکم جدید ارائه شده از سوی دولت یا مجلس، دو سوم رای نمایندگان
مجلس را کسب کند تا در بودجه سالیانه لحاظ شود. اما متاسفانه نمایندگان به بند (ص) تبصره (1) که دولت در بودجه 1404 گنجانده بود، رای ندادند.
خبر مرتبط
کاهش آلودگی هوای کلانشهرها با این تصمیم سرپرست مرکز ملی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کاهش مصرف 50 میلیون متر مکعبی
گاز در روز علاوه بر کمک به مردم برای استفاده بهتر ومطمئنتر از گاز، میتواند به افزایش کیفیت هوای کلانشهرها کمک کند.
وی اضافه کرد: دولت میتواند لایحه اصلاحی برای بند (ص) تبصره (1) در قانون مالیات بر ارزش افزوده به
مجلس ارائه دهد تا حداکثر ظرف 6 ماه در
مجلس بررسی و تصویب شود.
نماینده مردم اصفهان در
مجلس وجود بند (ص) در تبصره(1) لایحه بودجه سال آینده را در رفع آلودگی هوا تاثیرگذار و مفید دانست و تصریح کرد: بهویژه اینکه امروز بیشتر کلانشهرها از جمله پایتخت دچار آلایندگی هوا و مشکلات زیستمحیطی هستند و حذف نشدن بند (ص) میتوانست در کاهش این آلایندگیها برای سال آینده اثربخش شود.
قاسمی با اشاره به عوامل مختلفی که در آلودگی هوا نقش دارد عنوان کرد: به دلیل نبود آمایش دقیق یا آینده نگری که در اطراف کلانشهرها صورت نگرفته است یا تحمیل بار اضافه بر ظرفیت در توسعه کارخانهها و اماکن صنعتی در اطراف کلانشهرها، این مراکز صنعتی سبب تهدید زیستبوم انسانی شدهاند.
وی با بیان اینکه در سال جاری تهران برای روزهایی به عنوان آلایندهترین شهر دنیا معرفی شد، گفت: همچنین برخی از کلانشهرها مانند اصفهان، مشهد، تهران و سایر شهرهای صنعتی بیشتر از 200 روز شاخص آلایندگی هوا، تهدید کننده و قرمز بود.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1404 اضافه کرد: اگر بند (ص) تبصره یک لایحه بودجه 1404 که به موضوع اخذ 35 درصد عوارض آلایندگی و صرف آن برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اختصاص دارد، از لایحه بودجه حذف نمیشد، قطعا در بهبود هوا برای سال آینده اثرگذار بود.
عضو کمیسیون عمران
مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طبق آن بند، شرکتهایی که بر اساس پایش سه ماهه آلاینده هستند، نیم تا یک 1.5 درصد از فروش محصولات خود را باید به عنوان عوارض آلایندگی در راستای رفع آلایندگی پرداخت کنند و این عوارض صرف توسعه فضای سبز، بهبود حمل و نقل عمومی و سایر بخشهای مربوطه میشود. البته با توجه به حذف بند (ص) تبصره (1)در مجلس، امیدواریم که دولت لایحهای برای اصلاح قوانین بالادستی برای اخذ عوارض در حوزه آلودگی هوا به
مجلس ارائه دهد و قطعا
مجلس در این باره همکاری لازم را انجام خواهد داد.
قاسمی درباره بندهای دیگری که در بودجه سال آینده به موضوع رفع آلودگی هوا پرداخته شده است، گفت: احکام دیگری تحت نام حمل و نقل در بودجه لحاظ شده است. به عنوان نمونه
مجلس در لایحه بودجه 1404 به دولت اجازه داده شده تا 50 هزار میلیارد تومان اوراق در این حوزه منتشر کند که 70 درصد آن به موضوع حمل و نقل و برقیسازی اتوبوسها و از رده خارج کردن وسایل حمل و نقل آلاینده و اسقاطی مربوط است. همچنین 5 درصد از آن به حوزه تسهیل برای معلولین و دسترسی راحت آنها به ایستگاهها در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: در بیشتر کلانشهرها، وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده سبب آلایندگی میشوند و برقی کردن خودروها و توسعه قطارهای شهری نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارند.
شینا انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پنجم دی ماه در صفحه شخصی خود در شبکه ایکس نوشت: آلودگی هوا با شعار رفع نمیشود، در لایحه بودجه سال 1404 مقرر شده بود معادل 35درصد عوارض آلایندگی وصولی موضوع مواد (27) و (40) قانون مالیات بر ارزش افزوده، صرف توسعه ناوگان حملونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا و ... در شهرها شود، اما این بند در
مجلس حذف شده است.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.
https://www.bazarearya.ir/fa/News/1236546/تاثیر-حذف-یک-بند-از-لایحه-بودجه-1404-بر-آلودگی-هوا