بازار آریا - دنیای
اقتصاد - عباس بیات : برخلاف نزول مقادیر تولید و فروش شرکتهای شیرینیجات بازار
سرمایه در بازه سالانه، در مقیاس فصلی طی تابستان امسال وضعیت بهتری برای این حوزه رقم خورده است. طی تابستان امسال مقادیر تولید و فروش شرکتهای شیرینیساز بازار
سرمایه بهترتیب افزایش 12 و 8درصدی را تجربه کردند. در مقیاس ماهانه طی هفتماه نخست امسال افزایش 6 و 3درصدی مقادیر تولید و فروش در 9تولیدکننده بورسی این
صنعت رقم خورده است. در تابستان امسال فروش شرکتهای شیرینیساز بازار
سرمایه 3هزار و 817میلیارد تومان به ثبت رسید که این میزان فروش در مقایسه با تابستان سال گذشته 38درصد افزایش داشته و در بازه ماهانه نیز این رشد تداوم پیدا کرده است. طی هفتماه نخست امسال مجموع درآمد این
صنعت 8هزار و 871میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 33درصدی را تجربه کرده است.
در هفتمین ماه از سالجاری شرکتهای تولیدکننده شیرینی بازار
سرمایه یکهزار و 600میلیارد تومان درآمد ثبت کردهاند که در مقایسه با مهرماه سال گذشته 43درصد رشد داشته است. حذف قیمتگذاری دستوری وضعیت شرکتهای
صنعت شیرینی را بهبود بخشیده و موجب شده است تا همواره حاشیه سود این
صنعت روند باثباتی داشته باشد. حاشیه سود بهار و تابستان سالجاری
صنعت مذکور بهترتیب 28 و 24درصد بوده که عملکردی مشابه متوسط فصلی داشته است.
افزایش 6درصدی تولیدات
در بازه سالانه، تولیدات شرکتهای
صنعت شیرینی بازار
سرمایه بهطور متوسط 2درصد افزایش یافته است. در دوسال گذشته روند تولیدات این
صنعت معکوس شده و طی سالهای 1401 و 1402 بهترتیب تولید سالانه شرکتهای حوزه شیرینیجات 192 و 183هزار تن به ثبت رسیده که نزول 4درصدی را نسبت به سال ماقبل خود تجربه کرده است. با وجود این، در مقیاس فصلی و طی تابستان امسال وضعیت تولیدات شرکتهای شیرینی بهبود یافته است. در دومین فصل سالجاری مجموع تولیدات این
صنعت 49هزار و 348تن به ثبت رسید که در مقایسه با تابستان سال گذشته 12درصد بهبود یافته است. در مقیاس ماهانه طی هفتماه نخست امسال تجمیع مقادیر تولیدی شرکتهای حوزه شیرینیجات بازار
سرمایه 111هزار و 625تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 6درصد افزایش یافته است. در بازه هفتماه نخست امسال شرکت «غگز» با تولید 139تن محصول و رشد 233درصدی تولیدات خود در قیاس با مدت مشابه سال قبل، رتبه اول جهش تولید را از آن خود کرده است.
رشد فروش همگام با تولید
در کنار ارزیابی تناژ تولید، بررسی مقدار فروش میتواند چشمانداز بهتری از عملکرد
صنعت شیرینیجات ارائه دهد. در بازه سالانه طی 13سال اخیر بهطور میانگین مقدار فروش
صنعت شیرینی 170هزار تن بوده و بهطور متوسط هر سال 2درصد به تناژ فروش این
صنعت افزوده شده است. در مقیاس فصلی همانطور که رشد تولیدات رقم خورده، تناژ فروش نیز افزایش خوبی را تجربه کرده است. طی دومین فصل از سالجاری تناژ فروش شرکتهای تولیدکننده شیرینی بازار
سرمایه 47هزار و 545تن بوده که در مقایسه با تابستان 1402 به میزان 8درصد بهبود یافته است. در بازه ماهانه تجمیع مقادیر فروش هفتماه نخست امسال شیرینیجات 109هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3درصد رشد داشته است. شرکت «غگز» همانطور که در بخش تولیدات توانست عملکرد بسیار خوبی از خود به ثبت برساند، در رشد تناژ فروش نیز برترین شرکت در
صنعت شیرینیجات بوده است. طی هفتماه نخست امسال 134هزار تن مقدار فروش این
صنعت بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 113درصد رشد را تجربه کرده است.
طعم خوش نرخ آزاد
نقطهعطف شرکتهای تولیدکننده شیرینی، نبود قیمتگذاری دستوری برای محصولات تولیدی این
صنعت است. نرخگذاری آزاد موجب شده است تا در سالهای گذشته بهرغم نزول مقادیر تولید و فروش این صنعت، سودآوری در سطوح بالا باقی بماند. ارزیابی متوسط نرخ فروش محصول اصلی 9شرکت تولیدکننده شیرینیجات بازار
سرمایه در هفتماه نخست امسال نشان میدهد که این شاخص بهطور متوسط 30درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. در این مقیاس بیشترین رشد نرخ فروش به شرکت «غسالم» تعلق دارد. این شرکت در هفتماه نخست امسال محصول اصلی خود یعنی کیک را با 53درصد رشد
قیمت به فروش رسانده است.
در هفتمین ماه از سالجاری بهطور میانگین 5درصد به نرخ فروش محصول اصلی این
صنعت در قیاس با متوسط 1403 افزوده شده است. در این مقیاس بیشترین رشد نرخ فروش به شرکت «غپینو» تعلق دارد. این شرکت توانسته است ویفرهای خود را با 12درصد رشد نسبت به متوسط 1403 به فروش برساند. مقایسه نقطه به نقطه نرخ فروش شرکتهای حوزه شیرینیجات بازار
سرمایه از افزایش 33درصدی نرخ محصول اصلی این
صنعت در مهرماه حکایت دارد. در این ماه نیز «غپینو» ویفرهای خود را 58درصد بیشتر از مهرماه 1402 به فروش رسانده و با این اوصاف برترین شرکت مهرماه بوده است.
جهش درآمدی «غگز»
در 13سال گذشته بهطور متوسط هر سال درآمد فروش شرکتهای تولیدکننده محصولات شیرینی با رشد 38درصدی همراه بوده است. طی سال 1401 جهش 96درصدی درآمد فروش در این
صنعت رقم خورده است. طی سال گذشته جهش درآمد 24درصدی در شرکتهای تولیدکننده شیرینی رقم خورده که این میزان رشد در قیاس با متوسط سالانه 14درصد نزول شتاب را تجربه کرده است. در مقیاس فصلی همانطور که مقادیر تولید و فروش وضعیت خوبی را به ثبت رسانده، درآمد فروش با افزایش مناسبی همراه بوده است. طی فصل تابستان امسال تجمیع درآمد شرکتهای شیرینی بازار
سرمایه 3هزار و 817میلیارد تومان بوده که در مقایسه با تابستان سال گذشته 38درصد بهبود یافته است. طی هفتماه نخست امسال مجموع فروش این
صنعت 8هزار و 871میلیارد تومان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 32درصد بهبود یافته است. در سالجاری برترین عملکرد به شرکت «غگز» تعلق دارد. این شرکت که توانست در بحث جهش مقادیر تولید و فروش عملکرد درخشانی را از خود به نمایش بگذارد، در رشد درآمدی نیز یکهتاز میدان بوده است. در هفتماه نخست امسال تجمیع درآمد «غگز» 67میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با مدت مشابه جهش 257درصدی را تجربه کرده است.
ثبات حاشیه سود شیرینیجات
از آنجا که قیمتگذاری در شرکتهای تولیدکننده محصولات شیرینیجات بهصورت آزاد صورت میگیرد، حاشیه سود این
صنعت همواره از پایداری و ثبات بالایی برخوردار است. در بازه سالانه حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص این
صنعت در 13سال اخیر بهترتیب 26، 19 و 18درصد بوده است. طی سال 1402 وضعیت سودآوری شرکتهای حوزه شیرینیجات بازار
سرمایه 7درصد بهبود یافته و متوسط آن به 28درصد افزایش یافته است. در مقیاس فصلی حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص شرکتهای شیرینیجات بازار
سرمایه بهترتیب 32، 24 و 27درصد بوده است. متوسط متغیرهای سودآوری این
صنعت در تابستان امسال به 24درصد رسیده که در مقایسه با میانگین فصلی 4درصد کاهش یافته است. با این حال از آنجا که میانگین حاشیه سود شیرینیجات در بهار سالجاری 28درصد بوده، میتوان انتظار داشت که در فصول آتی وضعیت سودآوری این
صنعت بهبود یابد. از میان 9نماد تولیدکننده محصولات شیرینی بازار سرمایه، «غپینو» سودآورترین شرکت این
صنعت بوده است. حاشیه سود این شرکت در سال 1402 و تابستان امسال بهترتیب 32 و 33درصد به ثبت رسیده است که در مقایسه با دیگر شرکتها عملکرد بسیار درخشانی برای «غپینو» محسوب میشود.