بازار آریا
عامل درجازدن صنعت حمل ‌بار ریلی
چهارشنبه 5 دي 1403 - 00:20:34
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - رئیس کمیسیون اصل‌90 با اشاره به درجازدن صنعت حمل‌ بار ریلی در کشور طی بیش از 40 سال‌گذشته از نظر سهم از کل حمل‌و‌نقل، عامل این وضعیت را قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد.
به گزارش «ایسنا» حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌‌‌‌‌‌‌فر گفت: به‌‌‌‌‌‌‌تازگی جلسه‌‌‌‌‌‌‌ای با حضور مسوولانی از حوزه ریل و راه‌آهن، «مپنا» به‌عنوان مجموعه پشتیبان‌کننده ساخت، بخش تعمیر و تجهیز لکوموتیو، وزارت راه و شهرسازی و انجمن‌های مشغول در حوزه باری و مسافری و بخش‌خصوصی برای ارائه گزارش پیرامون آخرین وضعیت ناوگان ریلی کشور تشکیل شد.
48‌درصد لکوموتیوهای کشور غیرفعال هستند
وی توضیح داد: طبق آخرین گزارش از وضعیت ناوگان ریلی کشوراعم از کشنده‌‌‌‌‌‌‌ها و واگن‌‌‌‌‌‌‌ها، متاسفانه بخشی از کشنده‌‌‌‌‌‌‌ها در حوزه ریلی زمینگیر شده‌اند که حدود 48‌درصد از کشنده‌‌‌‌‌‌‌ها را شامل می‌شود و ما با 52‌درصد ناوگان ریلی فعالیت می‌کنیم که اصلا قابل‌دفاع نیست. باید به سمت راه‌حل‌هایی برای تقویت ناوگان حرکت کنیم؛ بدین صورت که نسبت به تعمیر و بازسازی کشنده‌های موجود در حوزه باری و مسافری اقدام شود و برای آن دسته از کشنده‌ها که قابلیت بازسازی ندارند، واردات انجام شود. پژمان‌فر ادامه‌داد: در این میان بر لزوم ارائه برنامه روشن برای تقویت ناوگان ریلی تا پایان برنامه هفتم تاکید شد. رئیس کمیسیون اصل‌90 خاطرنشان کرد: درباره موضوع کاهش تعداد لکوموتیوهای قطار مسافری و باری در سه سال‌گذشته و عوامل آن اظهار شد که بخش عمده آن به موضوع قیمت‌های دستوری برمی‌گردد؛ متاسفانه قیمت‌ها به‌خصوص در قطارهای محلی به نرخ 7‌هزار ‌تومان برای طی مسیر 130 یا 150‌کیلومتر می‌رسد؛ لذا اگر برنامه دقیقی در موضوع ریل نداشته باشیم شاید در 6سال‌آینده اصلا هیچ چیزی به‌عنوان راه‌آهن نداشته باشیم.
وی افزود: این آمار تلخی است که ظرفیت حمل‌ونقل باری در کشور ما با ظرفیت حمل‌ونقل باری در سال‌57 برابری می‌کند؛ این یعنی ما رشدی نداشته‌‌‌‌‌‌‌ایم و همچون سال‌57 با ظرفیت 6‌درصدی حمل‌ونقل انجام می‌دهیم، آن‌هم در شرایطی که اعتبارات زیادی به این حوزه اختصاص داده‌شده البته این اعتبارات بیشتر در حوزه توسعه شبکه ریلی بوده و به لکوموتیو بی‌توجهی شده‌است لذا باید برای آن برنامه داشته باشیم. وی درباره بحث فروش بلیت‌‌‌‌‌‌‌های اینترنتی گفت: گاهی فروش بلیت اینترنتی باعث ایجاد بازار سیاه می‌شود یا قیمت‌های گزافی به مسافران تحمیل می‌کند که قرار شد برنامه خود را در این‌باره اعلام کنند. پژمان‌‌‌‌‌‌‌فر اضافه کرد: قرار شد در موضوع فروش بلیت‌‌‌‌‌‌‌های اینترنتی و عوامل ایجاد بازار سیاه در فروش بلیت با مبالغ بالاتر از نرخ مصوب، کمیته‌ای با حضور اعضای کمیسیون اصل‌90 تشکیل شود، پیشنهادهایی هم برای جلوگیری از بازار سیاه بلیت قطار مطرح شد که در این کمیته پیگیری‌شده تا در نهایت نسبت به این موضوعات اقدامات عاجلی صورت گیرد. وی گفت: در نهایت قرار شد کمیسیون اصل‌90 به‌صورت فصلی موضوع حمل‌ونقل ریلی کشور را طبق برنامه هفتم پیگیری کند تا در انتهای قانون برنامه به یک نقطه قابل‌دفاع در حوزه پیشرفت توسعه خدمات ریلی در حوزه ‌بار و مسافر و نه فقط شبکه ریلی برسیم.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1234663/عامل--درجازدن-صنعت-حمل-‌بار-ریلی
بستن   چاپ