بازار آریا - تین نیوز |
حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری در جریان هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و لجستیک در محل مصلای تهران با بیان اینکه صنعت هوانوردی کشور نیازمند باز معماری است، گفت: امروز آوردن هواپیما قطعات یا متخصصان
صنعت هوایی به کشور راحت تر از حل مسائل مالی
صنعت هوایی است و در این راستا نیازمند صندوق های متمرکز هستیم.
به گزارش تین نیوز، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه تحریم ها سبب پیر شدن
صنعت هوایی کشور شده است، افزود: در
صنعت هوانوردی با وجود تشدید تحریم ها از نظر تکنولوژیکی به مشکل بر نمی خوریم اما باید مسائل
اقتصادی آن را حل کنیم که نیازمند باز معماری است.
حسن پورفرزانه درباره تأثیر تحریم بر حمل و نقل عمومی اظهار کرد: در شرایط کنونی مشکلی برای تأمین هواپیما نداریم، اما
سرمایه گذار ایرانی در تأمین منابع مشکل دارد به نحوی که شرکت ایرانی یک هواپیما با عمر 27 سال را به صورت نقدی می خرد، اما شرکت آمریکایی با همان
پول پرداختی شرکت ایرانی یک هواپیمای نو خریداری می کند.
وی بیان داشت: مشکلات مالی سبب شده تا ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی آسیب ببینند، در دنیا حداکثر مدت زمان توقف هواپیما برای تعمیرات 45 روز است، اما در
ایران هواپیماها در زمان تعمیرات به دلیل مشکلات تحریمی شش تا هفت ماه متوقف می ماند که این مسئله تحت تأثیر فناوری در کشور نیست.
پورفرزانه اظهارداشت:
اقتصاد صنعت هوایی مهمتر از موضوع تحریم قطعه یا هواپیما است و آسیب اصلی به
اقتصاد این
صنعت وارد شده است.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: هرچند محدودیتی برای آوردن هواپیما به کشور نداریم، اما بهره مندی شرکت های هواپیمایی و
سرمایه گذاران از منابع مالی محدود شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: اگر عرضه و تقاضا نرخ بلیت را تعیین کند نرخ مناسب تعیین می شود، در مقطع کنونی ما به عنوان ناظر نظارت خود را خواهیم داشت .
پورفرزانه عنوان کرد: قوانین اجازه ساخت قطعات هواپیما را می دهد که در یک دوره زمانی طولانی انجام می شود، شرکت مپنا در مدت 9 سال فرایند را آغاز کرد و بخشی از قطعات هواپیماها در نمایشگاه هوایی کیش رونمایی شد.
وی درباره هواپیمای سیمرغ تصریح کرد: ساخت این هواپیما از 20 سال پیش بود و ورود به این
صنعت یک تصمیم عاقلانه است، اما اینکه آیا آن انتخاب درسته بوده است باید بگوئیم که تحت تأثیر تحریم ها بوده و در آن زمان به جز اوکراین امکان همکاری با کشور دیگری نبوده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هواپیمای
ایران 140 به دلیل تغییر موتور کمی سنگین تر از آنتونوف است و به طور کلی باید توجه داشت که در
صنعت هواپیمایی سانحه زیاد است و به همین دلیل باید منطقی به این مسئله توجه کرد.
پورفرزانه افزود: هم اکنون هواپیمایی سیمرغ برای باربری استفاده خواهد شد و اگر قرار باشد مدل مسافری آن تولید شود به دولت بستگی دارد.
https://www.bazarearya.ir/fa/News/1229827/◄-صنعت-هوانوردی-کشور-نیازمند-باز-معماری-است--لزوم-حل-مسائل-اقتصادی-این-صنعت