بازار آریا
پژوهش پُل ارتباطی آبادان با کشورهای حوزه خلیج فارس| توسعه اقتصادی آبادان در گروی پژوهش است
سه شنبه 27 آذر 1403 - 09:59:05
بازار آریا - شاهین راز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مهم‌ترین رسالت اتاق‌های بازرگانی به عنوان نهادهای میانجی بین دولت و بخش خصوصی، تسهیل رشد اقتصادی و توسعه فعالیت‌های تجاری است که به مأموریت‌های کلیدی همچون دفاع از منافع و حقوق اعضای خود (تجار، تولیدکنندگان، و شرکت‌ها) در تعامل با دولت برای توسعه تجارت داخلی و بین‌المللی کمک می‌کنند.
وی ادامه داد: اطلاعات بازار، شناسایی فرصت‌های تجاری و ترویج صادرات توسط اتاق بازرگانی فراهم می‌شود. خدمات آموزشی برای ارتقای مهارت‌های مدیریتی، مالی و بازاریابی برای أعضاء ارائه می‌کنند.
مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان توضیح داد: برای بهبود همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها چه در سطح ملی و بین‌المللی کمک می‌کنند و همچنین پُل ارتباطی میان اعضا و شرکت‌ها ایجاد می‌کنند و خدمات داوری و مشاوره حقوقی با هدف رفع اختلافات بین أعضاء ارائه می‌کنند.
راز گفت: با توجه به این ماموریت‌های مهم، واحد پژوهش اتاق بازرگانی می‌تواند با ایجاد یک اتاق فکر مبتنی بر تحقیقات علمی و عملی با بهره گیری از محققین دانشگاه و صنعت، مدیران اتاق را در راستای رسالت خود کمک کند .
جلوگیری از ضرر و زیان فعالان اقتصادی
وی افزود: در شرایط فعلی اقتصادی کشور که تولیدکنندگان و تجار با چالش‌های زیادی مانند ناترازی انرژی و تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، واحد پژوهش اتاق بازرگانی می‌تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد.
مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان خاطرنشان کرد: این واحد می‌تواند به شناسایی مشکلات خاص تولیدکنندگان و تجار پرداخته و راه‌حل‌هایی عملی و کاربردی برای آن‌ها پیدا کند. به عنوان مثال، پژوهشگران می‌توانند مشکلاتی مانند تأمین مواد اولیه، مسائل مالی و نقدینگی، یا موانع صادرات را بررسی کنند و پیشنهاداتی برای کاهش هزینه‌ها، بهبود روند تولید یا حتی ارتقای کیفیت محصولات ارائه دهند.
راز ابراز امیدواری کرد: واحد پژوهش اتاق بازرگانی آبادان با پیگیری تغییرات قوانین و مقررات، می‌تواند به اعضا کمک کند تا سریع‌تر خود را با این تغییرات وفق دهند و از ضرر و زیان‌های احتمالی جلوگیری کنند. همچنین این واحد با بررسی فرصت‌های صادراتی و وارداتی جدید، می‌تواند مسیرهای جدیدی برای گسترش روابط تجاری بین‌المللی پیدا کند و در نهایت، جایگاه اتاق بازرگانی را در سطح جهانی تقویت کند؛ اتاق بازرگانی آبادان باید آماده باشد تا این نقش حیاتی را ایفا کند و تبدیل به یک مرجع پژوهشی معتبر برای بخش خصوصی شود.
اراده مدیریت اتاق بازرگانی برای فعال کردن واحد پژوهش
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه جایگاه و رتبه فعلی پژوهش اتاق بازرگانی آبادان در بین اتاق‌های سراسر کشور چگونه است و برنامه شما برای ارتقاء این جایگاه چیست، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچکدام از اتاق‌های بازرگانی استان خوزستان وضعیت خوبی در رده بندی سراسری اتاق‌های بازرگانی کشور ندارند.
مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان افزود: ممکن است فعالیت‌هایی صورت گرفته باشد اما این فعالیت‌ها باید در راستای ماموریت اتاق‌ها و مورد تایید اتاق ایران باشد تا امتیاز و بودجه‌ای برای آنها تخصیص یابد؛ با توجه به تغییرات مدیریتی انجام شده خوشبختانه اراده لازم برای راه‌اندازی و فعال کردن این حوزه وجود دارد.
راز با تاکید بر اینکه فعال کردن واحد پژوهش در اتاق بازرگانی آبادان نیازمند حمایت همه‌ جانبه اعضا است، توضیح داد: این واحد نه ‌تنها می‌تواند به تقویت موقعیت اتاق بازرگانی کمک کند بلکه بستری را برای ارتقای خدمات به اعضا، شناسایی فرصت‌های تجاری و کاهش چالش‌های پیش روی کسب ‌و کارها فراهم می‌کند.
وی، سرمایه‌گذاری در زمینه پژوهش اتاق بازرگانی را یک تصمیم استراتژیک برای تضمین رشد و پایداری و حل مشکلات اقتصادی منطقه عنوان کرد و گفت: در گام اول ایجاد کمیته‌ای تحت عنوان شورای پژوهشی اتاق متشکل از هیات رئیسه اتاق و سه عضوء هیات علمی برای مشارکت در طراحی و پیاده‌سازی این واحد و تدوین برنامه‌های پژوهشی اولویت‌دار در مقطع فعلی ضروری است.
مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان ادامه داد: در مرحله بعد باید این اراده در بین هیات رئیسه و نمایندگان اتاق وجود داشته باشد تا برای تصمیم‌گیری در مورد مسائل اتاق، بر روی اتاق فکر پژوهش به منظور تصمیم سازی رویکرد مطلوب اتخاذ شود و در واقع باید این مسئله نهادینه شود .
راز اضافه کرد: تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، کمک به بهبود روابط بین‌المللی و تجارت خارجی، حمایت از کسب ‌و کارهای کوچک و متوسط (SMEs)، شناخت بهتر بازارها، پیدا کردن فرصت‌های جدید، حل مشکلات و کاهش ضررها، کمک به رشد کسب‌ و کارها و ارتقای جایگاه علمی و حرفه‌ای اتاق بازرگانی، فقط بخشی از مزایای انجام پژوهش قبل از عملیاتی شدن برنامه‌ها هستند.
پژوهش پُل ارتباطی آبادان با کشورهای حوزه خلیج فارس
وی با اشاره به کشورهای حوزه خلیج فارس، توضیح داد: فرض کنید واحد پژوهش اتاق بازرگانی آبادان با نهادهای مشابه در کشورهای حاشیه خلیج فارس، مانند اتاق‌های بازرگانی دبی یا دوحه، ارتباط برقرار کند. از طریق این شبکه، اطلاعاتی درباره آخرین تغییرات قوانین صادرات و واردات یا فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری در این کشورها به دست می‌آید. همچنین، این ارتباطات می‌تواند زمینه را برای همکاری‌های دوجانبه، مانند ایجاد پروژه‌های مشترک یا برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، فراهم کند.
مدیر پژوهش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان افزود: به عنوان مثال واحد پژوهش اتاق بازرگانی آبادان یک مطالعه درباره زمان‌بندی و هزینه‌های ترخیص کالا در گمرک بندر آبادان انجام دهد. این تحقیق می‌تواند نشان دهد که چه عواملی باعث تأخیر در ترخیص کالا می‌شوند، مثلاً نقص اسناد یا کمبود نیروی انسانی در گمرک. بر اساس این اطلاعات، واحد پژوهش می‌تواند پیشنهادهایی برای بهبود فرآیندها ارائه دهد، مانند دیجیتالی ‌کردن برخی مراحل یا ارائه آموزش به تجار درباره تکمیل صحیح اسناد.
راز تصریح کرد: مثال دیگر در خصوص واحد پژوهش می‌توان به تحقیق گسترده‌ای درباره بازار خرمای ایران و خلیج فارس اشاره کرد. در کشورهای حاشیه خلیج فارس تقاضای خرمای ارگانیک در حال افزایش است اما تولیدکنندگان آبادان به دلیل کمبود استانداردهای لازم، سهم کمتری از این بازار دارند. همچنین، مشخص می‌شود که در بازار داخلی، تقاضا برای بسته‌بندی‌های کوچک و جذاب در حال رشد است، اما بسیاری از تولیدکنندگان به این نیاز توجه نکرده‌اند.
وی با اشاره به تاثیر کمبود برق و خاموشی‌ها بر صنایع مختلف آبادان، اظهار کرد: پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد صنایع کوچک مانند کارگاه‌های تولیدی که به دستگاه‌های برقی وابسته‌اند، بیشترین آسیب را از خاموشی‌های مکرر می‌بینند. همچنین، هزینه‌های اضافی برای خرید ژنراتور یا استفاده از انرژی جایگزین باعث افزایش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1229681/پژوهش-پُل-ارتباطی-آبادان-با-کشورهای-حوزه-خلیج-فارس|-توسعه-اقتصادی-آبادان-در-گروی-پژوهش-است
بستن   چاپ