بازار آریا
توسعه بندر خلیفه با سرمایه فرانسوی
سه شنبه 27 آذر 1403 - 00:28:55
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - طرح توسعه بندر خلیفه امارات که با سرمایه‌گذاری 845 میلیون دلاری خط کشتیرانی فرانسه برای افزایش ظرفیت جابه جایی 1.8 میلیون TEU کانتینر به اجرا درآمده است با حضور شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و رودلف سعده، مدیرعامل و رئیس گروه CMA CGM فرانسه افتتاح شد.
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ دریایی، «شیخ محمد بن زاید آل نهیان» در این مراسم بر نقش این پروژه در موقعیت ابوظبی و امارات متحده عربی به عنوان قطب منطقه‌‌‌ای و جهانی پیشرو برای تجارت و خدمات لجستیک و در جذب سرمایه‌گذاری‌‌‌های بین‌المللی در زیرساخت‌‌‌های حیاتی، کشتیرانی و خدمات حمل‌‌‌و‌‌‌نقل دریایی تاکید کرد و گفت: این طرح باعث افزایش رقابت جهانی می‌شود و در تعهد مستمر کشور در دستیابی به رشد اقتصادی پایدار در بخش‌‌‌های مختلف کلیدی موثر است. بر اساس این گزارش شرکت کشتیرانی فرانسوی CMA CGM در سال 2021 میلادی یک امتیاز 35ساله برای طرح توسعه ترمینال بندر خلیفه امضا کرده بود و وارد یک سرمایه‌گذاری مشترک برای مدیریت خود بین CMA Terminals با 70‌درصد سهام و AD Ports با 30‌درصد بقیه شده بود.
CMA Terminals بندر خلیفه 1.8 میلیون TEU به ظرفیت بندر خلیفه اضافه می‌کند که 23‌درصد افزایش برای بندری است که بین ابوظبی و دبی واقع شده است. به گفته مجریان طرح توسعه، ترمینال همچنین برای اتصال ریلی آماده است.
«رودولف سعده» بنیان‌گذار CMA CGM نیز در این زمینه گفت: افتتاح پایانه کانتینری جدید ما یک گام بزرگ در راستای توسعه بندر خلیفه است و موقعیت ابوظبی را به عنوان یک مرکز تجارت جهانی تثبیت می‌کند.
این زیرساخت استراتژیک باعث تقویت فعالیت‌‌‌های حمل‌‌‌و‌‌‌نقل و لجستیک در سراسر منطقه خواهد شد. ما به همراه شریک خود AD Ports Group، از توسعه یک ترمینال مدرن با تمرکز قوی بر نوآوری و پایداری خوشحالیم.
«کاپیتان محمد جمعه الشمیسی»، مدیر‌‌‌عامل گروه AD Ports هم در این زمینه گفت: این تسهیلات جدید، گروه AD Ports را در ردیف اپراتور‌‌‌های بندری جهانی قرار می‌دهد. ما مشتاقانه منتظر یک مشارکت طولانی و دوجانبه سودمند با CMA CGM هستیم که منافع اقتصادی بلندمدتی را برای امارات متحده عربی و ابوظبی به همراه دارد.
در ادامه این گزارش آمده است ترمینال تازه افتتاح‌شده دارای دروازه‌‌‌های خودکار و نیروی ساحلی برای کشتی‌‌‌ها در اسکله است. طول دیوار اسکله 800 متر و عمق آن 18.5 متر است و شامل 8 جرثقیل پیشرفته کشتی به ساحل است.
همچنین پنل‌‌‌های خورشیدی که در این ترمینال نصب شده به کاهش انتشار گاز‌‌‌های گلخانه‌‌‌ای کمک می‌کند. این ترمینال اولین ساختمان اداری خاورمیانه با کربن صفر خالص را در خود جای داده است که انرژی آن از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1229579/توسعه-بندر-خلیفه-با-سرمایه-فرانسوی
بستن   چاپ