بازار آریا
کاهش ناترازی سوخت با استفاده از نیروگاه‌های با بازدهی بالا
دوشنبه 26 آذر 1403 - 17:43:02
بازار آریا - عضو هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران گفت: ضروری است با توجه به ناترازی فعلی سوخت در کشور، به سمت واحدهای نیروگاهی راندمان (بازدهی) بالاتر برویم تا بتوانیم با سوخت موجود برق بیشتری تولید کنیم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، امیر نریمانی بر ضرورت افزایش توان تولید نیروگاه‌ها تأکید کرد و گفت: این افزایش توان نیروگاهی کشور هم باید در بخش افزایش ظرفیت تولید برق با احداث واحدهای جدید اتفاق بیفتد و هم همزمان باید مسیری انتخاب شود که سبب افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور شود.
وی یادآور شد: با توجه به وجود ناترازی در بخش گاز، با مشکلات تأمین سوخت نیروگاه‌ها مواجهیم که با توجه به این ناترازی نیز ضرورت دارد در واحدهای نیروگاهی که از این پس وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد، از فناوری و نیروگاه‌های با بازدهی بالا استفاده شود.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران گفت: کشور در نقطه عطف تغییر مسیر توسعه نیروگاهی از واحدهای کلاس E به واحدهای کلاس F است و مسیر توسعه نیروگاهی به سمت واحدهای کلاس F که راندمان بالاتری دارند رفته است و شرکت‌ها می‌توانند با واسطه قطعات آن را وارد کنند، برخی قطعات و تجهیزات نیز پیش‌تر با قرارداد مستقیم با شرکت زیمنس وارد شده و اکنون نیز برخی شرکت‌ها درحال تأمین قطعات مورد نیاز این واحدهای جدید هستند.
نریمانی با بیان اینکه صنعت برق کشور به مرحله‌ای رسیده که از واحدهای کلاس E به سمت واحدهای کلاس F عبور کند، اظهار کرد: باید شناخت بیشتری نسبت به توربین‌های کلاس F حاصل می‌شد؛ تعدادی از این واحدها نصب‌ شده و نیروگاه‌ها با مسائل جدیدی روبه‌رو شده‌اند که باید این مسائل هم برای خود نیروگاه‌ها حل شود، هم شرکت‌های دیگری که درصدد نصب این واحدها هستند باید با این چالش ها آشنا شوند.
وی افزود: همایش سالانه کاربران توربین‌های گازی که امسال با تمرکز بر نیروگاه‌های کلاس F در روزهای 27 تا 29 آذر برگزار می‌شود، رویدادی برای آشنایی با چالش‌های توربین‌های کلاس F و آشنایی با مسیر جدید توسعه نیروگاهی کشور است.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران یادآور شد: یکی از محورهای این همایش، آشنایی با چالش‌های نیروگاه‌های کلاس F‌ است که راه را برای تصمیم‌گیری و انتخاب باز می‌کند. نیروگاه‌های فعلی کلاس F در سال‌های اخیر با برخی چالش‌ها و مسائل روبه‌رو شده‌اند که برخی مسائل را در نیروگاه‌های خود حل کرده‌اند، به‌اشتراک‌گذاری این تجارب با نیروگاه‌هایی که می‌خواهند این مسیر را طی کنند، بسیار راهگشا خواهد بود.
نریمانی درباره تفاوت‌های شاخص نیروگاه‌های کلاس F با نیروگاه‌های کلاس E گفت: تفاوتی که بین توربین‌های کلاس F با کلاس E وجود دارد و سبب می‌شود راندمان و ظرفیت بالاتری را در اختیار بگذارد، به‌خاطر دمایی است که پره‌های ردیف نخست می‌توانند تحمل کنند، چراکه با سوپرآلیاژهایی که استفاده شده، تحمل این پره‌ها برای دمای بالاتر میسر شده و سوخت بیشتری با دما و فشار بیشتر وارد این توربین‌ها می‌شود و می‌تواند راندمان بالاتری فراهم کند، ضمن اینکه فواصل و ابعاد در این طراحی‌ها تغییر کرده و انحنای پره‌ها جوری تغییر کرده که سبب شده راندمان افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در برنامه پنج‌ ساله هفتم توسعه باید 25 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی نصب کنیم، افزود: اینکه الان تصمیم گرفته شود کلاس F یا انواع دیگر نصب شود بسیار مهم است و این انتخاب برای ظرفیتی که در این پنج سال قرار است احداث شود باید با آگاهی کامل باشد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران ادامه داد: با احداث نیروگاه‌های با راندمان بالاتر، به ازای هر کیلووات تولیدی سوخت کمتری مصرف شود که از این طریق کمک شایانی به توسعه ظرفیت نیروگاهی، کاهش مصرف سوخت و رفع قابل‌توجه ناترازی گاز شده است.
نریمانی یادآور شد: نیروگاه‌های کلاس F از نظر شاخص‌های محیط زیست نیز شرایط بهتری دارند و در مجموع فعالیت خود، آلایندگی کمتری ایجاد می‌کنند.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1229340/کاهش-ناترازی-سوخت-با-استفاده-از-نیروگاه‌های-با-بازدهی-بالا
بستن   چاپ