بازار آریا - دنیایاقتصاد: تعداد موتورسیکلتهای فعال و در حال تردد در شهر تهران از تعداد خودروهای شخصی «سبقت» گرفته است؛ این آمار نه تنها واقعی که معنادار نیز است.
به گزارش خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، صبح امروز رئیس شورای شهر تهران در صحن علنی شورا هنگام گلایه نسبت به ضعف شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو در پایتخت و اثر آن روی آلودگیهوا، تعداد موتورسیکلتهای دارای پلاک در شهر را 4 میلیون و 800 هزار دستگاه اعلام کرد که 200 هزار دستگاه بیشتر از تعداد خودروهای پلاک تهران است.
تهرانیها در سالهای اخیر «ازدحام موتورسیکلت» در کوچهها و خیابانها و این اواخر در بزرگراهها را با چشم دیده بودند اما اینکه، تعدادشان از
خودرو بیشتر شده و به معنای «ترجیح شهروندان به استفاده از موتور به جای ماشین» است، که پدیدهای قابل تامل در پایتخت است.
بررسیهای «دنیای اقتصاد» در این باره نشان میدهد، سبک زندگی تهرانیها دستکم طی 6 سال گذشته تحت تاثیر افزایش
تورم و کاهش توان
اقتصادی خانوار، تغییر چشمگیر داشته است که یکی از مصادیق این تغییر، «دگرگونی نزولی در شیوه تردد و رفتوآمد روزانه بخش قابل توجهی از جمعیت ساکن تهران» است.
گروه سنی جوان ساکن پایتخت که یا در حال تحصیل در دانشگاه است یا شغلاولی محسوب میشود، «توان خرید خودروی اول» را از دست داده است. عمده درآمد ماهانه و سالانه نسل جوان در حال تحصیل یا شاغل در تهران، برای «اجاره مسکن» صرف میشود و حتی این گروه از شهروندان امکان هزینهکرد برای سایر خدمات ضروری زندگی از جمله «سفر، درمان و ...» را ندارد.
مدت زمان انتظار برای خرید
خودرو حال حاضر در
ایران با احتساب «پسانداز کل درآمد» به عنوان فرض محال، «4 سال» است، در حالی که این شاخص برای
آمریکا 5 ماه و برای
اروپا 8 ماه است.
این ارقام، «غیرممکن شدن» دسترسی بخشی از شهروندان تهرانی به خودروی شخصی را تایید میکند.
در سمت مقابل، مترو و اتوبوس در تهران با ازدحام شدید مسافر و معطلی بالا در ایستگاهها دست و پنجه نرم میکند که همین، صرفه و مزیت استفاده از حمل و نقل عمومی را به شدت پایین آورده است.
تنها گزینه ممکن برای تسهیل رفت و آمد در تهران، «موتور سیکلت» است. موتورسیکلت نه تنها گزینه اجباری نسل جوان ساکن تهران است که بخشی از شاغلان طبقه نسبتاً پردرآمد بخصوص اهالی بازار تهران یا سایر صنوف، برای رفت و آمد بین محل زندگی در مناطق بالای شهر و محل کار در مناطق شلوغ پایینشهر، از موتورسیکلت استفاده میکنند.
ضعف قوانین راهنمایی و رانندگی ناظر بر ترافیک موتورسیکلت در پایتخت باعث رواج انواع تخلفات راکبان موتورسیکلت در خیابانها و بزرگراهها برای «سریعرسیدن به مقصد» شده است.
خلافپیمایی آشکار در روز روشن در بزرگراههای اصلی تهران، ویراژ در خط ویژه و موارد پرحادثهای از این دست، راه را برای ترجیح موتور به
ماشین برای افراد باز گذاشته است.
با این حال، «بخش قابل توجهی از ذرات آلاینده هوا» تولید اگزوز همین موتورسیکلتها است.