بازار آریا - دنیای
اقتصاد -صدیقه نژادقربان : نبض 9ماهه بازار گردشگری جهان حاکی از بهبودی کامل این بخش تا پایان امسال و رشد سریعتر هزینهها نسبت به ورودیهاست. بر اساس آمارهای ارائهشده از سوی سازمان جهانی گردشگری، در 9 ماه اول سال 2024، حدود 1.1 میلیارد گردشگر در سطح بینالمللی سفر کردند، زیرا بخش گردشگری جهانی تا 98درصد از سطوح قبل از همهگیری بهبود یافته است. بر اساس آخرین گزارش جهانی گردشگری، با وجود چالشهای اقتصادی، ژئوپلیتیکی و اقلیمی، انتظار میرود تا پایان سال میلادی، گردشگری بهطور کامل از بزرگترین بحران در تاریخ این بخش بهبود یابد.
4 سال پس از بحران جهانی کرونا، که گردشگری جهانی را به بنبست رساند، نبض این بازار نشاندهنده بهبود قابلتوجه در این بخش است، به طوری که اکثر مناطق در دوره ژانویه تا سپتامبر 2024 از تعداد ورودیهای سال 2019 فراتر رفتهاند. از نظر درآمدهای گردشگری بینالمللی نیز، بیشتر مقاصد با دادههای موجود رشد دورقمی را نسبت به سال 2019 نشان میدهند.
زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل گردشگری سازمان ملل متحد گفت: «رشد چشمگیری که در درآمدهای گردشگری مشاهده میشود، خبر خوبی برای اقتصادهای سراسر جهان است. این واقعیت که هزینههای بازدیدکنندگان حتی قویتر از ورودیها در حال رشد است، تاثیر مستقیمی بر میلیونها شغل و کسبوکارهای کوچک دارد و به تراز پرداختها و درآمدهای مالیاتی بسیاری از اقتصادها کمک میکند.»
توریسم در مناطق جهان
ورود گردشگران بینالمللی در 9 ماه اول سال 2024 به شدت رشد کرد که این امر، ناشی از تقاضای قوی پس از همهگیری در
اروپا و عملکرد قدرتمند بازارهای گردشگری بزرگ در سطح جهان و همچنین بهبود مستمر مقاصد در
آسیا و اقیانوسیه بود. افزایش ارتباطات هوایی و تسهیل ویزا نیز از سفرهای بینالمللی حمایت میکند.
خاورمیانه با رشد 29درصدی در مقایسه با سال 2019 همچنان از رشد بیسابقه در این دوره 9ماهه برخوردار بوده است، در حالی که
اروپا با یکدرصد رشد و آفریقا با 6درصد نیز از سطح سال 2019 فراتر رفتهاند.
قاره
آمریکا نیز 97درصد از ورودیهای قبل از همهگیری خود را بازیابی کرد و تنها 3درصد کمتر از سطح 2019 باقی مانده است.
همچنین،
آسیا و اقیانوسیه در مقایسه با بهبودی 66 درصدی در سال 2023 به 85درصد از سطح سال 2019 رسیدند.
آسیا و اقیانوسیه از زمان بازگشایی این منطقه به روی سفرهای بینالمللی در سال 2023، بازگشت تدریجی اما نابرابر در ورودیها را تجربه کردهاند.
آمارها حاکی از آن است که فصل تابستان در نیمکرهشمالی به طور کلی پرتقاضا بود و ورودیها در سراسر جهان به 99درصد از مقادیر پیش از همهگیری در سهماه سوم 2024 رسیده است.
در مجموع 60 مقصد از 111 مقصد در 8 تا 9 ماه اول سال 2024 از تعداد ورودیهای سال 2019 فراتر رفتند. در این دوره قطر پرقدرتترین عملکرد را تجربه کرده و با رشد 141 درصدی در مقایسه با 2019 ورودیهای خود را به بیشاز دو برابر رسانده است. علاوه بر این آلبانی 77درصد، عربستان 61درصد، کورایائو 48درصد، تانزانیا 43درصد و کلمبیا و آندورا هر دو با 36درصد رشد بهترین عملکرد را از آن خود کردند.
رشد فوقالعاده درآمدهای گردشگری
نبض بازار گردشگری حاکی از رشد بالای درآمدهای گردشگری در 9 ماهه امسال است. آمارهای سازمان جهانی گردشگری نشان میدهد، در مجموع 35 کشور از 43 کشور با دادههای موجود در مورد دریافتیها، در 8 تا 9 ماه اول سال 2024 از مقادیر قبل از همهگیری فراتر رفتند که بسیاری از آنها رشد دورقمی را در مقایسه با سال 2019 (به ارزهای محلی) گزارش کردند که در بیشتر موارد بسیار بالاتر از
تورم بود.
در میان بهترین عملکردها از نظر درآمد، صربستان با 99درصد رشد نسبت به سال 2019 در صدر فهرست قرار گرفت که توانست درآمد خود را تقریبا به دو برابر برساند. همچنین پاکستان (64درصد)، رومانی (61درصد)،
ژاپن (59درصد)، پرتغال (51درصد)، نیکاراگوئه و تانزانیا (هر دو 50درصد) توانستند بهلحاظ درآمدی به رشدی بسیار فراتر از سطح 2019 دست یابند.
علاوه بر این، در میان پردرآمدترین کشورهای جهان از نظر گردشگری،
ژاپن (59درصد)، ترکیه (41درصد) و
فرانسه (27درصد) رشد دورقمی تا سپتامبر 2024 را ثبت کردند. همچنین اسپانیا (36درصد) و ایتالیا (26درصد) نیز درآمدهای بالای بازدیدکننده را تا ماه اوت گزارش کردند. بریتانیا (43 درصد)، کانادا (35 درصد) و استرالیا (18 درصد) تا ژوئن 2024 درآمد بالاتری را به ثبت رساندند. در مورد ایالات متحده، بزرگترین درآمد گردشگری جهان، این کشور رشد 7 درصدی را تا سپتامبر گزارش کرده است.
دادههای مربوط به هزینههای گردشگری بینالمللی بهویژه در میان بازارهای منبع بزرگ مانند
آلمان (35درصد در مقایسه با سال 2019)، ایالات متحده (33درصد) و
فرانسه (11درصد) گویای همین روند است.
همچنین رشد مخارج قوی توسط بریتانیا (46درصد)، استرالیا (34درصد)، کانادا (28درصد) و ایتالیا (26درصد)، تا ژوئن 2024 گزارش شده است. دادههای موجود برای هند نشاندهنده افزایش خروجی است. هزینههای این بازار به طور فزاینده، با رشد 81 درصدی تا ژوئن 2024 (در مقایسه با 2019) همراه بود.
در مسیر بهبودی کامل تا پایان سال 2024
انتظار میرود ورود گردشگران بینالمللی در سال 2024 به سطح سال 2019 برسد، این در حالی است که درآمدهای گردشگری بینالمللی در سال 2023 تقریبا به سطوح قبل از همهگیری رسیده بود.
در حالی که میزان گردشگران ورودی در تعداد زیادی از مقاصد در سال 2023 از تعداد ورود قبل از همهگیری فراتر رفته یا در سال 2024 این اتفاق رخ داده، هنوز در چند منطقه و مقصد جا برای بازیابی وجود دارد. بازگشت آهستهتر در بخشهایی از شمال شرق
آسیا و اروپای شرقی مرکزی با نتایج قوی در سایر مناطق فرعی اروپایی، خاورمیانه، آمریکای مرکزی و دریای کارائیب، که در آن ورودیها از ارزشهای قبل از همهگیری فراتر رفتهاند، در تضاد است.
همانند سال 2023، سال 2024 نیز به دلیل میانگین هزینه بالاتر در هر سفر (به استثنای اثرات تورم)، که تا حدی نتیجه دورههای اقامت طولانیتر است، درآمدهای صادراتی زیادی از گردشگری بینالمللی داشته است.
چالشها باقی میماند
باوجود نتایج به طور کلی چشمگیر، چند چالش اقتصادی، ژئوپلیتیکی و آب و هوایی باقی مانده است. بخش گردشگری همچنان با
تورم در سفر و گردشگری مواجه است، یعنی هزینههای بالای حملونقل و اقامتگاه و همچنین نوسان قیمتهای نفت. درگیریها و تنشهای فزاینده در سراسر جهان همچنان بر اعتماد مصرفکننده تاثیر میگذارد، در حالی که رویدادهای شدید آب و هوایی و کمبود کارکنان نیز چالشهای حیاتی برای عملکرد گردشگری هستند.