بازار آریا - اقتصادنیوز : در انتخابات 2024 آمریکا، هوش مصنوعی نهتنها ابزار طنز و تبلیغات، بلکه ابزاری کلیدی برای مدیریت احساسات جمعی بود.
در حالی که بسیاری تصور میکردند تهدید اصلی هوش مصنوعی در انتخابات، تولید اطلاعات غلط یا جعل عمیق1 است که حقیقت را دستکاری میکند، واقعیت نشان داد که ابزارهای هوش مصنوعی بیشتر در مسیر تولید احساسات و برانگیختن واکنشهای جمعی بهکار گرفته شدند.
در انتخابات 2024 آمریکا، هوش مصنوعی نهتنها ابزار طنز و تبلیغات، بلکه ابزاری کلیدی برای مدیریت احساسات جمعی بود. در حالی که دیپفیکها و تصاویر جعلی از سر و کول شبکه بالا میرفت، حقیقت اصلی در نحوه استفاده هوشمندانه از احساسات در شبکههای اجتماعی نهفته است. چون در انتخابات سیاسی کسی پیروز میشود که بهتر بتواند احساسات را با خود همراه کند. آیا
ترامپ و ماسک با شناخت درست شبکه، بازی را بردند؟
هرچند روی صحنه انتخابات ریاستجمهوری 2024 ایالاتمتحده شاهد رقابت دونالد
ترامپ و کاملا هریس بودیم، ولی پشت صحنه این هوش مصنوعی است که داشت قدرت خود را به نمایش میگذاشت و از ابزارهای هوشمند خود برای تاثیرگذاری بر یک کنش سیاسی استفاده میکرد. این انتخابات بهوضوح نشان داد که سیاست در عصر دیجیتال، دیگر تنها به سخنرانیهای میدانی و
تبلیغات تلویزیونی محدود نمیشود؛ بلکه پلتفرمهای اجتماعی و ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی، نقشی بیبدیل در شکلدهی به افکار عمومی و مدیریت احساسات جمعی ایفا میکنند.
در حالی که بسیاری تصور میکردند تهدید اصلی هوش مصنوعی در انتخابات، تولید اطلاعات غلط یا جعل عمیق1 است که حقیقت را دستکاری میکند، واقعیت نشان داد که ابزارهای هوش مصنوعی بیشتر در مسیر تولید احساسات و برانگیختن واکنشهای جمعی بهکار گرفته شدند. تصاویر هوش مصنوعی تولیدشده، اغلب به جای فریب مردم، برای تحریک احساسات، جلب توجه و تقویت پیامهای سیاسی استفاده شدند.
دلیل این امر آن است که هوش مصنوعی نیازی نمیبیند که از استراتژیهای پیشین استفاده کند. برای نمونه، در بازی شطرنج ممکن است اصراری بر نگه داشتن مهره وزیر نداشته باشد و بیشتر به بُرد فکر کند. بنابراین دلیلی نمیبیند که مثل بازیکنهای آماتور استراتژی خود را بر مبنای محافظت از وزیر جلو ببرد. بهطور مشابه در انتخابات اخیر ایالاتمتحده نیز در عمل حضور هوش مصنوعی باعث شد تا زمین بازی سیاست نسبت به قبل پیچیدهتر شود.
این واقعیت، تحولی در نحوه ارتباط سیاستمداران با رایدهندگان پدید میآورد. یعنی سیاستمداران برای ارتباط از گفتار مستقیم به یک فضای چندلایه
دیجیتال میروند که در آن محتوا، سریع و با تاثیر عمیقتر، منتقل میشود. این انتخابات نهتنها به خاطر برنده و بازندهاش، بلکه به عنوان اولین تجربه عمیق از ادغام هوش مصنوعی در سیاست، مورد مطالعه و تحلیل گسترده قرار گرفته است.
در ادامه، ترسیم میکنیم که چگونه فعالان سیاسی و رسانهای از هوش مصنوعی برای ساخت تصاویر طنزآمیز بهره میبرند و از توان این عامل هوشمند برای مدیریت احساسات کاربران در شبکههای اجتماعی، استفاده میکنند. در واقع، از این به بعد اهالی سیاست بیشتر با ابزارهای هوشمند بازی سیاسی آشنا خواهند شد.
یکی از نکات برجسته در انتخابات 2024 ایالاتمتحده، نقشی است که دادههای تحلیل احساسات شبکههای اجتماعی ایفا کردند. این دادهها، که با استفاده از ابزارهای پیشرفتهای مانند Hootsuite Listening و Talkwalker (2024) جمعآوری و تحلیل شدند، تصویری جامع از نحوه تعامل کاربران با نامزدها و واکنشهای احساسی آنان ارائه میدهند.
مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر « میدان نبرد احساسات؛ هوش مصنوعی چگونه نقش اول انتخابات
آمریکا شد؟/ آینده سیاستورزی در دستان AI » بخوانید.
بخش سایتخوان، صرفا بازتابدهنده اخبار رسانههای رسمی کشور است.