بازار آریا
معاون اول رئیس‌جمهور جزئیات اولین «رویداد بزرگ تجاری» در دولت چهاردهم را تشریح کرد
دیپلماسی اقتصادی در خدمت دیپلماسی سیاسی
شنبه 17 آذر 1403 - 00:08:34
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - عزم دولت برای برگزاری هرچه باشکوه‌‌‌‌تر نمایشگاه ایران اکسپو 2025 جزم است. هفتمین نمایشگاه «توانمندی‌‌‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران» که در اردیبهشت 1404 برگزار خواهد شد، در صدر توجهات تیم اقتصادی دولت است و گامی تازه برای آشتی بازارهای جهانی با کالاهای ساخت ایران به شکلی فراگیر است.
نشست معاون اول رئیس جمهور با مسوولان برگزاری «ایران اکسپو 2025»
این نکته در جلسه شورای سیاستگذاری هفتمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران که به ریاست محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، مطرح شد و به تایید مقامات ارشد دولت در حوزه صادرات، صمت، میراث فرهنگی و گردشگری و مسوولان ستاد برگزاری نمایشگاه نیز رسید.
در این‌‌‌‌جلسه از طرح بزرگ دولت چهاردهم برای افزایش صادرات و ارتباط با بازرگانان و افراد ذی‌نفوذ اقتصادی در سراسر دنیا و گسترش این تعاملات، به عنوان پیشرو تعاملات سیاسی با جهان صحبت شد؛ در عین‌‌‌‌حال به برگزاری باشکوه و پرجاذبه هفتمین دوره نمایشگاه ایران اکسپو در اردیبهشت 1404 نیز تاکید شد .
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هدف اصلی ما از برگزاری هفتمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو 2025 ) آن است که شکوه و عظمت « ایران امن» و «ایران زیبا» را به دنیا نشان دهیم، تاکید کرد: «تجار و بازرگانانِ صاحب نفوذ و مسوولان بلندپایه اقتصادی کشورها را به ایران دعوت کنید تا واقعیت‌‌‌‌های ایران را ببینند.»
به نظر می‌‌‌‌رسد رویکرد کلیدی دولت چهاردهم در حوزه تولید و صادرات، توجه به ظرفیت‌‌‌‌های نمایشگاهی و رویدادهای تخصصی نظیر اکسپو در راستای احیای «ساخت ایران» به عنوان یک راهبردی اقتصادی کلیدی است. راهبردی که می‌‌‌‌تواند کلید بازگشت ایران به بازارهای جهانی از مسیر خلق ثروت صنعتی در کشور باشد.
توسعه صادرات، راهبرد کلیدی دولت چهاردهم
آسیب‌‌‌‌شناسی روندهای صادراتی بلندمدت ایران یکی از محورهای نشست تخصصی دولت با محوریت اکسپو بوده است. در این جلسه، معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه صادرات، از مهم‌ترین برنامه‌‌‌‌های دکتر پزشکیان و دولت چهاردهم است گفت: متاسفانه به دلیل شرایط خاصی که بر کشور حاکم بود، در دهه‌‌‌‌های اول و دوم پیروزی انقلاب، موضوع صادرات چندان جدی گرفته نشد؛ البته که نخستین دلیل آن هم، پایین بودن کیفیت کالاهای داخلی بود.
به عقیده محمدرضا عارف؛ موضوع دیگری که باعث شده تا دولت‌‌‌‌ها در ایران چندان به دنبال توسعه صادرات نباشند، تقدم رفع نیازهای داخلی بر قبضه بازارهای خارجی بوده که پیوسته مانع صدور اجازه صادرات شده ضمن اینکه، کیفیت نامناسب بسته‌‌‌‌بندی و توجه اندک به مقولاتی نظیر برندینگ دیگر چالش مهم ایران در کسب بازارهای صادراتی بوده است. به عقیده معاون اول رئیس‌‌‌‌جمهور، ایران اکنون از این شرایط گذر کرده و کیفیت تولیدات داخلی مناسب است، ضمن اینکه در زمینه بسته‌‌‌‌بندی نیز ایران جزو رده‌‌‌‌های نخست است.
رسیدن به ترازمثبت در تجارت غیرنفتی
نکته مهم دیگری که در خلال این نشست مورد توجه معاون اول رئیس جمهور بود، رسیدن به تراز مثبت در تجارت غیرنفتی به عنوان یک راهبرد اقتصادی مهم در دولت وفاق ملی است. به عقیده محمدرضا عارف، مزیت‌‌‌‌های ایران در حوزه تجارت و صادرات بسیار است و ایران اکنون در موقعیتی قرار دارد که کالاهای داخلی را به خوبی راهی بازار کشورهای همسایه و منطقه کند.
بال دیپلماسی برای جهش صادراتی
تعامل‌‌‌‌های منطقه‌‌‌‌ای، قوی و مستحکم است. این موضوعی است که با تاکید محمدرضا عارف، خبر از تغییر تمام‌‌‌‌عیار جریان همکاری در میان کشورهای خاورمیانه می‌‌‌‌دهد. عارف در این باره گفته است: ما امروز در اتحادیه‌‌‌‌ها و پیمان‌‌‌‌های منطقه‌‌‌‌ایِ مهمی عضویت داریم ضمن اینکه در کشورهای منطقه دید و نگاه خوبی به کالاهای ایرانی وجود دارد که همه این‌‌‌‌ها فرصت‌‌‌‌ها و زمینه‌‌‌‌های خوبی را برای افزایش صادرات فراهم کرده است. البته به عقیده این عضو بلندپایه دولت، از حوزه تمدنی ایران به خوبی استفاده نشده و در این زمینه جای کار بسیار است.
عزم جزم برای برگزاری باشکوه ایران اکسپو
عارف ضمن تاکید بر اراده دولت به برگزاری باشکوه ایران اکسپو ادامه داد: تاکنون شش دوره نمایشگاه توانمندی‌‌‌‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شده و مصمم هستیم در اردیبهشت ماه سال1404 هفتمین دوره این رویداد بزرگ را باشکوه و جاذبه هرچه تمام‌‌‌‌تر برگزار کنیم. در این میان به دلیل ضیق وقت، مجبوریم بدون وقفه کار کنیم و اگرعقب ماندگی‌‌‌‌ای هم وجود دارد، باید به سرعت جبران شود. طبق تاکید معاون اول رئیس‌‌‌‌جمهور باید تیم‌‌‌‌های قوی، منسجم و با انگیزه برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه با یکدیگر همکاری داشته باشند.
بازرگانی؛ عامل تغییر تصویر ایران در جهان
تغییر ذهنیت درباره ایران و «ساخت ایران» دو هدف بزرگ دولت چهاردهم در برگزاری هفتمین دوره ایران اکسپو است. محمدرضا عارف در این باره تصریح می‌‌‌‌کند: متأسفانه کشورهای خارجی، ذهنیت منصفانه و درستی از واقعیت ایرانِ امروز ندارند، اما برگزار کنندگان این نمایشگاه باید کاری کنند که فعالان اقتصادی ذی نفوذ، ذهنیتی واقعی از کشورمان پیدا کنند. وی ادامه داد: فعالان اقتصادی ذی نفوذ باید به ایران بیایند تا امنیت و زیبایی‌‌‌‌های ایران را احساس کنند.
به عقیده معاون اول رئیس‌‌‌‌جمهور،‌‌‌‌ بازرگان خارجی زمانی که به ایران می‌‌‌‌آید، در بدو ورود حس می‌‌‌‌کند که به چه کشور بزرگی سفر کرده است، اغراق نیست اگر بگوییم که «بازرگانی»، ابزاری بهتر از سیاست برای توسعه دیپلماسی است. توسعه روابط تجاری و دیپلماسی اقتصادی می‌‌‌‌تواند زمینه‌ساز دیپلماسی سیاسی باشد و اگر جریان بازرگانی با کشورهای هدف تقویت شود، روابط سیاسی ما با دنیا نیز تسهیل می‌‌‌‌شود.
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت اقتصاد در برنامه راهبردی دولت، گفت: راهبرد دولت چهاردهم در زمینه اقتصادی، برگزاری باشکوه چنین رویدادهایی و به خصوص زمینه‌سازی برای سفر تجار و فعالان اقتصادی به ایران است، اگر چه مخالف این نیستیم که حضور ایران درنمایشگاه‌‌‌‌های خارجی، می‌‌‌‌تواند برای تجربه‌اندوزی مسوولان ما مفید باشد، اما آمدن مهمانانی از سراسر جهان به ایران می‌‌‌‌تواند باعث گسترش روابط تجاری و معرفی واقعیِ ایران به دنیا ‌‌‌‌شود.
وی در ادامه با ابراز تاسف از سرنوشت صادرات فرش در سال‌‌‌‌های اخیر، گفت: 25 سال قبل، صادرات فرش ایرانی به دنیا با گردش مالی بالای یک میلیارد دلار، درآمد بالایی عاید کشور می‌‌‌‌کرد اما متأسفانه اتخاذ راهبردهای نامناسب باعث شد تا امروز فرش به این وضعیت غم‌بار دچار شود.
عارف وظیفه دولت وفاق ملی را همکاری با بخش خصوصی تا رفع کامل این قبیل مشکلات دانست و تاکید کرد: در این میان بخش خصوصی باید مجری و دولت، کارگزار باشد و به همین منظور و برای تسهیل در این روند، دولت باید به بخش خصوصی کمک کند.
عارف در ادامه با تاکید بر برگزاری میزگردهای تخصصی برای بررسی نقاط ضعف و قوت توسعه صادرات و معرفی برندهای ایرانی گفت: تجار ایرانی از دیرباز در صف نخست گسترش نفوذ ایران در جهان بوده‌‌‌‌اند. بنابراین باید بخش خصوصی را به میدان بیاورید. بخش خصوصی باید مجری و دولت، کارگزار باشد. بخش خصوصی موفقیت‌‌‌‌های خود را نشان داده است و ما باید به بخش خصوصی کمک کنیم تا اهداف را محقق سازد، چرا که از هزاران سال قبل و از جمله در دوران رونق جاده ابریشم، تجار ایرانی از موفق‌‌‌‌ترین بازرگانان منطقه و دنیا بوده‌‌‌‌اند و پیش از این و طی تاریخ همیشه به تجار ایرانی، حتی بیشتر از دولت‌ها اعتماد ‌‌‌‌شده است و اکنون وظیفه ما در دولت وفاق ملی آن است که با بخش خصوصی جلو برویم و دولت، مشکلات این بخش را باید رفع کند.
همه باهم برای ایران امن و زیبا
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه افزود: ما قصد داریم در هفتمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌‌های صادراتی کشور، ایران ایمن و ایران زیبا را به تصویر بکشیم و این فرصتی طلایی برای همه ماست. وی در ادامه با بیان آنکه باید کمیته قدرتمندی برای برگزاری باشکوه این نمایشگاه متشکل از وزارتخانه‌‌‌‌ها و سازمان‌‌‌‌های مربوطه تشکیل شود، گفت: طوری برنامه‌‌‌‌ریزی کنید که نخبگان، دانشگاهیان و متخصصان ایرانیِ با علاقه در برنامه‌‌‌‌ها همکاری کنند تا نهایتا توانمندی صادراتی کشور در این دولت ارتقا یابد.
عارف در ادامه با تاکید بر آسیب شناسی صادرات در کشور گفت: ما نیاز داریم تا راهِ رفته را آسیب‌شناسی کنیم و ببینیم چه اتفاقی افتاد که در برخی از حوزه‌های صادراتی آنچنان موفق نبوده‌‌‌‌ایم. با وی با تاکید بر وضعیت نامناسب بخش فرش، گفت: در بسیاری از مواقع عوامل داخلی زمینه‌‌‌‌ساز کیفیت پایین برخی تولیدات شد و همین عامل نیز در زمره مهم‌ترین دلایل کاهش صادرات کشور گشت.
وقت یادگیری برای صادرات
عارف با بیان این موضع که بحث‌‌‌‌های علمی و آموزشی در حاشیه نمایشگاه باید جدی گرفته شود گفت: این نمایشگاه می‌‌‌‌تواند یک آموزش عملی برای ارتقای یادگیری تمامی فعالان حوزه صادرات باشد. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با بیان آنکه ما باید در مورد کشورهای آسیای میانه و قفقاز که با آنها همکاری‌‌‌‌های نزدیک داریم، فعال‌‌‌‌تر شویم، گفت: با کشورهای عضو پیمان‌‌‌‌های بریکس و شانگهای و همین‌طور کشورهای عربی و خصوصا عربستان که روابطمان بسیار گسترش یافته است، به صورت ویژه و جدی باید وارد همکاری شده و باهم فعالیت کنیم. عارف در ادامه با تاکید بر اهمیت کشورهای همسایه گفت: ما به استانداران مرزی تاکید کرده‌‌‌‌ایم برای توسعه روابط منطقه‌ای برنامه عملی ارائه دهند. در این نمایشگاه نیز پیشنهادمان این است که غرفه‌های استانی با همکاری استانداران و وزارت کشور همچون سال گذشته برگزار و بر توسعه روابط اقتصادی جوامع دوسوی مرزها تاکید شود. معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت بال نوآوری اقتصاد ایران تاکید کرد: در این رویداد باید «دانش بنیان‌‌‌‌ها» و «پارک‌های فناوری» پای کار بیایند. همچنین سفارتخانه‌‌‌‌های ما در سراسر دنیا و خصوصا در کشورهای هدف باید با جدیت فعال شوند. در دولت چهاردهم، سفارتخانه‌‌‌‌های ما باید در سراسر دنیا تجار بزرگی که نقش کلیدی در اقتصاد آن کشورها را دارند شناسایی کرده و به این رویداد دعوت کنند تا اهداف مدنظر محقق شود.
شکوه اکسپو در گرو برنامه‌‌‌‌ریزی دقیق
در بخش دیگری از این جلسه، وزیرصمت با بیان آنکه تا برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو دراردیبهشت 1404 زمان زیادی باقی نمانده است گفت: برای برگزاری بزرگ‌ترین رویداد تجاری ایران در دولت چهاردهم، باید با برنامه‌ریزی دقیق پیش رفت ضمن اینکه باید از دانش‌‌‌‌بنیان‌‌‌‌ها و صنایع های‌‌‌‌تک ایرانی به عنوان یک گام طلایی استفاده کرد.
به گفته اتابک وزارت صمت تلاش دارد تا برجسته‌‌‌‌ترین تجار و بازرگانان کشورها و مقامات اقتصادی خارجی را به نمایشگاه دعوت و برای موفقیت در این زمینه تقسیم وظیفه کند تا این مهم به شکل مناسب و دقیقی اجرا و بین وزارتخانه‌‌‌‌ها و دستگاه‌‌‌‌ها همکاری نزدیک و فعالانه صورت گیرد. دراین بین همکاری و هماهنگی با وزارت امور خارجه نیز موضوعی حیاتی است.
نشاط در نمایشگاه «ساخت ایران»
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری نیز با توضیح در زمینه قدرت شگفت‌‌‌‌انگیز صنایع دستی در افزایش صادرات و ایجاد اشتغال داخلی گفت: چند روز قبل در شهرستان مینودشت با خانم هنرمندی ملاقات کردم که با بافت فرش‌‌‌‌های ابریشمی، به اشتغال 300 نفر کمک کرده بود و چنین نمونه‌هایی قدرت بالای اشتغال‌زایی صنایع‌دستی حتی در دورترین نقاط کشور را نشان می‌دهد. صالحی امیری گفت: با این فرهنگ غنی، ما می‌‌‌‌توانیم گروه‌‌‌‌های هنری کشور را در نمایشگاه دعوت و محیط ایران اکسپو را به فضایی بانشاط تبدیل کنیم.
وی افزود: ما برای این نمایشگاه روی دعوت رؤسای سازمان‌‌‌‌های صنایع دستی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همین‌طور کشورهای آسیای میانه و قفقار تمرکز خواهیم کرد ضمن اینکه تلاش می‌‌‌‌کنیم تا صنایع دستی با شکوه ایران را به بهترین شکل ممکن به همه حضار و میهمانان نشان دهیم. ما معتقدیم که این نمایشگاه، فرصتی طلایی برای توجه دوباره جهان به صنایع دستی ایران است.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1223486/دیپلماسی-اقتصادی--در-خدمت-دیپلماسی-سیاسی
بستن   چاپ