بازار آریا - پروژه اتصال بندر فاو در جنوب
عراق به ترکیه، به عنوان یک گام بلند در جهت توسعه زیرساختهای حملونقل و
تجارت منطقهای، میتواند رقابتی جدی برای کانال سوئز ایجاد کند. این اتصال، که شامل ساخت راهآهن و جاده به ترکیه است، علاوه بر تسهیل حمل
کالا و مسافر، امکان ایجاد مسیری جدید برای انتقال
کالا از شرق
آسیا به
اروپا را فراهم میآورد.
این پروژه میتواند به
عراق فرصتهایی برای تبدیل شدن به یک هاب حملونقل کلیدی و افزایش اهمیت ژئوپلیتیکی این کشور در منطقه بدهد.
با اجرای این پروژه،
عراق به یک مرکز ترانزیتی برای کالاهای بینالمللی تبدیل خواهد شد و ممکن است باعث کاهش ترافیک ترانزیتی
ایران و تغییر مسیرهای تجاری به سمت
عراق و ترکیه شود. علاوه بر این، با ساخت بندر جدید و پایانههای نفتی، ظرفیت حملونقل در این منطقه به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت. این تحول در نهایت میتواند تاثیرات قابل توجهی بر بندرهای
ایران بگذارد و به کاهش توانایی رقابتی
ایران در بخش حملونقل دریایی منجر شود.
ترکیه با حمایت از این پروژه و سرمایهگذاریهای اقتصادی، به دنبال تقویت موقعیت خود در حملونقل سریعتر
کالا و
گاز و
نفت است. با توجه به تحولات ژئوپلیتیک و رقابتهای منطقهای پس از جنگ
روسیه و اوکراین، این پروژه میتواند بر موازنههای
اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار باشد و
عراق را به یک کریدور حملونقل جدید تبدیل کند. در این میان،
ایران باید به سرعت تدابیر لازم را برای حفظ جایگاه خود در حوزه ترانزیت و حملونقل اتخاذ کند، زیرا این پروژه میتواند به از دست دادن موقعیتهای
اقتصادی ایران در این عرصه منجر شود.