بازار آریا
درآمد و سودآوری حمل‏‏‌ونقل آبی‏‏‌ها رشد 90 و 26درصدی را تجربه کرد
اهرم تقویتی لجستیک دریایی
يکشنبه 11 آذر 1403 - 00:17:57
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - دنیای اقتصاد-عباس بیات : از میان سه‌ضلع حمل‏‏‌ونقلی کشور، لجستیک دریایی طی دوره‏‏‌های اخیر وضعیت بهتری را به‌لحاظ درآمد و سودآوری تجربه کرده است. اصلی‏‏‌ترین علت رونق در این صنعت به بحث درآمد دلاری بازمی‌گردد که ریسک عدم‌پایداری سودآوری و درآمد این صنعت را به حداقل رسانده است. البته این واقعیت را باید در نظر داشت که با سر ‏‏‌کار آمدن ترامپ در منصب ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، احتمال محدودیت تجارت ایران با چین توسط آمریکا وجود دارد. همین امر موجب می‌شود تا درآمد صنعت لجستیک دریایی به حداقل برسد و سودآوری این صنعت محدود شود. از آن‌طرف هرچه روابط ایران با سایر نقاط دنیا بهتر شود، سایه تحریم کمرنگ شده و شرکت‌های حمل‏‏‌ونقل رونق درآمدی بیشتری را تجربه خواهند کرد. در بازه سالانه طی سال 1402 جهش بی‏‏‌سابقه‏‏‌ای در درآمد حمل‏‏‌ونقل دریایی رقم خورده است. طی این سال تجمیع درآمد این صنعت 6هزار و 773میلیارد تومان بوده که در قیاس با سال ماقبل رشد 90درصدی را تجربه کرده است. این میزان رشد نسبت به متوسط سالانه 46درصد بالاتر است.
در سال‌جاری نیز وضعیت درآمدی این صنعت مثبت بوده و طی هفت‌ماه نخست امسال افزایش 51درصدی در درآمد ارائه خدمات لجستیک دریایی رقم خورده است. متوسط حاشیه سود صنعت حمل‌ونقل دریایی در سال 1402 به‌‌‌میزان 59درصد بوده که در مقایسه با متوسط سالانه 26درصد بهبود یافته است. در بازه فصلی طی تابستان امسال حاشیه سود لجستیک دریایی 60درصد به ثبت رسیده که در قیاس با متوسط فصلی 5درصد رشد را تجربه کرده است.
سبقت بازدهی لجستیک دریایی از شاخص
صنعت بنادر و کشتیرانی یا همان لجستیک دریایی در بازار سرمایه شامل 5شرکت با مجموع ارزش بازار 26هزار و 850میلیارد تومان است. از این پنج‌شرکت بیشترین ارزش بازار مربوط به شرکت حمل دریایی سینا با نماد «حسینا» است که در حال حاضر با ارزش بازار بیش از 14هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد. نسبت قیمت به سود هر سهم صنعت بنادر و کشتیرانی در محدوده 5.6واحد قرار دارد. این در حالی است که نسبت قیمت به سود هر سهم شاخص کل بورس ایران در محدوده 6.32واحدی است. بنابراین می‌‌‌توان اذعان کرد محدوده قیمتی نمادهای لجستیک دریایی در ناحیه ارزنده‌‌‌ای نسبت به کلیت بازار قرار دارد. در یک‌سال گذشته نمادهای حمل‌‌‌ونقل دریایی جزو برترین نمادها به‌لحاظ بازدهی بوده‌‌‌اند و بیش از 50درصد بازدهی بهتر را نسبت به شاخص کل بورس به ثبت رسانده‌‌‌اند.
صنعت لجستیک دریایی طی 12ماه اخیر بازدهی مثبت 58.37درصدی را نصیب سهامداران خود کرده است. این در حالی است که شاخص کل بورس در این مدت رشد 7.22درصدی را تجربه کرده است. در بازه فصلی طی سه‌ماه اخیر میزان بازدهی شرکت‌های حمل دریایی 11.7درصد بوده، این در حالی است که طی مدت یادشده شاخص کل بورس ایران بازدهی 9.41درصدی را تجربه کرده است. این امر نشان می‌دهد که لجستیک دریایی در مقیاس سه‌ماهه نیز عملکرد بهتری را نسبت به شاخص کل به ثبت رسانده است. با این حال در یک‌ماه اخیر شرکت‌های عضو این صنعت نسبت به کلیت بازار بورس عملکرد ضعیف‌‌‌تری را به ثبت رسانده‌اند. شاخص کل بورس در 30روز گذشته رشد 5.83درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که صنعت لجستیک دریایی تنها 1.24درصد بازدهی مثبت داشته است. همین مهم موجب شده است تا نسبت قیمت به سود هر سهم این صنعت در محدوده‌ای ارزنده نسبت به کلیت بازار سرمایه قرار گیرد.
ارزیابی منابع اصلی درآمد
از میان منابع درآمدزای شرکت‌های حمل‌‌‌ونقل دریایی، یک خدمت بیشترین سهم از سبد درآمدی شرکت را تشکیل می‌دهد. در شرکت «حخزر» درآمد حاصل از حمل شناورهای ملکی با سهم 93درصد بیشترین میزان درآمد شرکت مذکور را تشکیل می‌دهد. در شرکت حمل‌‌‌ونقل سینا حمل مرتبط با جنوب شرق با سهم 53درصد بیشترین میزان درآمد «حسینا» را تشکیل می‌دهد. در شرکت «حتاید» حمل مربوط به ناحیه هرمزگان با سهم 62درصد بیشترین میزان از درآمد شرکت مذکور را شامل می‌شود. در هفت‌ماه نخست امسال متوسط رشد منبع اصلی درآمدی لجستیک دریایی 43درصد بوده است.
در این مقیاس شرکت «حتاید» موفق شده است درآمد حاصل از حمل هرمزگان خود را طی هفت‌ماه ابتدایی امسال 85درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهد و با این اوصاف رکورددار بیشترین میزان جهش درآمدی شود. در بازه نقطه به نقطه طی مهرماه امسال افزایش 83درصدی در منبع اصلی درآمد شرکت‌های حمل‌‌‌ونقل دریایی رقم خورده است. در این بازه بیشترین رشد درآمد به شرکت «حسینا» تعلق دارد که در مهرماه امسال نسبت به مهر 1402، درآمد حمل دریایی خود را 185درصد افزایش داده است. مقایسه درآمد هفتمین ماه از سال‌جاری لجستیک دریایی با متوسط 1403 نشان می‌دهد که طی مهرماه امسال به‌طور میانگین 19درصد به درآمد منبع اصلی افزوده شده است. بیشترین رشد به «حسینا» تعلق دارد که درآمد حمل جنوب شرق خود را 69درصد نسبت به متوسط 1403 افزایش داده است.
گسترش تجارت دریایی؛ ناجی دریایی‌‌‌ها
در مقیاس سالانه به‌طور متوسط هر سال 44درصد به درآمد ارائه خدمات حمل‌‌‌ونقل لجستیک دریایی افزوده شده است. طی سال 1402 مجموع درآمد این صنعت 6هزار و 773میلیارد تومان به ثبت رسید که در مقایسه با سال ماقبل جهش بی‌‌‌سابقه 90درصدی را تجربه کرده است که در قیاس با متوسط سالانه 46درصد بالاتر است.
اصلی‌‌‌ترین عامل رونق درآمدی این صنعت را می‌توان بحث گسترش تجارت دریایی طی سال گذشته عنوان کرد. تجارت دریایی در سال 1402 براساس آمار گمرک ایران رکورد چندسال اخیر خود را شکست و همین موضوع موجب شد تا شرکت‌های این صنعت با رشد درآمد و سودآوری همراه شوند. در بازه فصلی طی تابستان امسال مجموع درآمد ارائه خدمات حمل‌‌‌ونقل دریایی 2هزار و 627میلیارد تومان به ثبت رسید که در قیاس با تابستان 1402 به‌‌‌میزان 42درصد بهبود یافته است.
طی هفت‌ماه نخست امسال شرکت‌های لجستیک دریایی 5هزار و 645میلیارد تومان درآمد شناسایی کرده‌‌‌اند که این میزان درآمد در مقایسه با هفت‌ماه نخست 1402 رشد بیش از 50درصدی را تجربه کرده است. طی هفت‌ماه نخست امسال شرکت حمل‌‌‌ونقلی سینا با نماد «حسینا» درآمد 3هزار و 762میلیارد تومانی را شناسایی کرده که در قیاس با مدت مشابه رشد 100درصدی درآمد را تجربه کرده است.
بهبود 26درصدی حاشیه سود
درآمد دلاری نجات‌بخش شرکت‌های حمل‌‌‌ونقل دریایی است. سودآوری لجستیک دریایی طی سنوات اخیر رشد خوبی را تجربه کرده است. حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص این صنعت در 13سال اخیر به‌‌‌ترتیب 37، 31 و 32درصد به ثبت رسیده است. در سال 1402 متوسط حاشیه سود صنعت بنادر و کشتیرانی به 59درصد افزایش یافته است. این امر نشان‌دهنده افزایش 26درصدی حاشیه سود این صنعت نسبت به میانگین سالانه است. در مقیاس فصلی نیز افزایش سودآوری کاملا مشهود است. در تابستان امسال حاشیه سود شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی 60درصد به ثبت رسیده که در مقایسه با متوسط فصلی 5درصد بهبود یافته است. از میان پنج‌شرکت فعال این صنعت «حتاید» چه در بازه سالانه و چه در بازه فصلی سودآورترین شرکت لجستیک دریایی بوده است. میانگین رشد متغیرهای سودآوری شرکت «حتاید» در سال 1402 و تابستان امسال به‌‌‌ترتیب 127 و 91درصد به ثبت رسید.
--> اخبار مرتبط سنگ بزرگ برداریم اهدافی برای دست نیافتن همه را‌ه‌ها به ایران می‌رسد صادرات ایران به هند افزایش یافت تمرکززدایی از درآمد بانکی؛ چگونه؟

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1220152/اهرم-تقویتی-لجستیک-دریایی
بستن   چاپ