بازار آریا - دنیای
اقتصاد : روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، گزارش نهایی خود را از لایحه بودجه سال 1404 منتشر کرد. اما در این گزارش خبری از واردات خودروهای برقی و هیبریدی نیست. این در شرایطی است که هفته گذشته آییننامه واردات خودروهای برقی و هیبریدی نو و کارکرده ابلاغ شد. همچنین در مصوبات کمیسیون تلفیق خبری از واردات خودروهای کارکرده (احتراقی و برقی) نیست. این در حالی است که تیرماه امسال دولت واردات این خودروها را تصویب کرده و شهریور ماه نیز وزیر صمت اعلام کرد که آییننامه واردات این دست از خودروها اصلاح خواهد شد، اما حالا شاهد هستیم که در لایحه بودجه سال آینده واردات برقیها و کارکردهها کاملا نادیده گرفته شده است.
در بخش دیگری از این گزارش
ارز تخصیصی برای واردات خودروی نو در سال 1404 به میزان سه میلیارد و 300میلیون
یورو در نظر گرفته شده است. این رقم در قانون بودجه سال جاری دومیلیارد
یورو بود که تاکنون تنها 617.5میلیون
دلار از آن محقق شده است.
طبق آخرین آمار منتشرشده از گمرک از ابتدای سال جاری تا پایان آبانماه، 29هزار و 418دستگاه خودروی
سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شد. ارزش این تعداد واردات خودروی
سواری نو به کشور 617میلیون و 500هزار
دلار بوده است. بنابراین میتوان گفت به طور میانگین در ماه به ارزش 77میلیون و 188هزار
دلار خودرو وارد کشور شده است اگر واردات
خودرو در چهار ماه باقیمانده از سال نیز با همین سرعت انجام شود، در نهایت ارزش خودروهای وارداتی به حدود 926میلیون و 250هزار
دلار میرسد که کمتر از نیمی از
ارز پیشبینیشده در بودجه سال جاری بوده است.
همچنین حقوق ورودی
خودرو در گزارش کمیسیون تلفیق به 60درصد کاهش پیدا کرده است. دولت در لایحه پیشنهادی خود
تعرفه واردات را 100درصد در نظر گرفته بود اما اعضای کمیسیون تلفیق نسبت به کاهش
تعرفه اقدام کردهاند. البته مشخص نیست منظور از
تعرفه 60درصدی دقیقا
تعرفه واردات کدام دست از خودروهاست، چراکه حقوق ورودی بستگی به سوخت
مصرفی (بنزینی یا برقی) و همچنین حجم موتور دارد.
مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، پیش از این درباره خبر کاهش
تعرفه واردات
خودرو به 60درصد واکنش نشان داده و گفته بود: «دقیقا مشخص نیست این
تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود. واقعیت این است که هماکنون برای واردات
خودرو چند
تعرفه داریم و فقط یک
تعرفه معین نیست؛ به عنوان نمونه
تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی پانزده درصد بود. همچنین
تعرفه خودروهای زیر 1500سیسی، بین 1500 تا 2000سیسی، 2000 تا 2500سیسی و بالای 2500سیسی با هم متفاوت است. به عنوان مثال درحالحاضر
تعرفه واردات خودروهای زیر 1500سیسی 55درصد است که از 60درصد مدنظر
مجلس کمتر است؛ با این تصمیم
مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟»
همچنین اعضای کمیسیون تلفیق در گزارش خود به مالیات بر خودروهای لوکس نیز پرداختهاند.
دارندگان خودروهایی که ارزش روز آنها بیشتر از پنجمیلیارد تومان باشد، باید نسبت به مازاد بر این مبلغ یک درصد را به عنوان مالیات بر خودروهای لوکس پرداخت کنند. «قیمت روز خودرو» که در این لایحه آمده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین خواهد شد.
گرچه دولت تاکنون در وصول مالیات لوکسها موفق نبوده اما گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه سال آینده تا آبان 1404 به دارندگان این خودروها مهلت داده تا نسبت به پرداخت مالیات ذکرشده اقدام کنند.
آنطور که دیوان محاسبات کشور پیش از این اعلام کرده بود، در سال گذشته از 166هزار و 325خودرویی که قیمتی بیش از سهمیلیارد تومان داشته و مشمول مالیات بر خودروهای لوکس میشدند، تنها 10درصد اقدام به پرداخت مالیات کردهاند.
بر این اساس از دوهزار و 850میلیارد تومانی که قانون بودجه سال 1402برای وصول مالیات خودروهای لوکس در نظر گرفته بود، تنها 218میلیارد تومان از طرف دارندگان این خودروها پرداخت شده است. وضعیت در سال جاری نیز تقریبا به همین منوال است.
اما اعضای کمیسیون تلفیق در گزارش خود تاکید کردهاند که اگر مشمولان تا مهلت تعیینشده مالیات خود را پرداخت نکنند، مشمول حکم ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم میشود که این ماده قانونی تاکید دارد کسانی که در موعد مقرر مالیات مستقیم تعیینشده را پرداخت نکنند، مشمول جریمه 2.5درصدی به ازای هر ماه تاخیر خواهند بود.
--> اخبار مرتبط جانبازان مجوز واردات
خودرو گرفتند جزئیاتی جدید از واردات
خودرو کاهش
تعرفه خودرو به 60 درصد خط سیر برقیها در بازار
تورم تعرفه واردات خودرو؟
https://www.bazarearya.ir/fa/News/1220120/جای-خالی-واردات-خودروهای--برقی-و-کارکرده-در-لایحه-بودجه