بازار آریا
نفس بریده منطقه آزاد «اینچه برون»/ کارد به استخوان بخش خصوصی رسید
شنبه 10 آذر 1403 - 12:23:14
بازار آریا - راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال 1393 مطرح و در سفر رئیس جمهور وقت به گلستان، اعلام و تصویب شد. این لایحه پس از کش و قوس‌های فراوان و رفتن چندین باره به مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، در 15 اردیبهشت ماه 1400 به تصویب رسید.
در آبان سال گذشته پس از دو سال تصویب، فعالیت منطقه آزاد اینچه برون با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه کشور و ابلاغ احکام اعضای هیئت مدیره، به طور رسمی آغاز به کار کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
اما با وجود گذشت تقریبا دو سال از تصویب منطقه آزاد اینچه برون و تعیین هیات مدیره برای آن، این منطقه بیابانی به دلیل روند کند اجرای زیر ساخت ها و فقدان امکانات زیر بنایی مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نگرفته است.
این در حالی است که فعالان اقتصادی استان معتقدند که این منطقه دارای ظرفیت های بسیار زیادی برای توسعه اقتصادی است، اما به دلیل کم کاری های صورت گرفته، همچنان بلاتکلیف باقی مانده و به رغم درخواست بخش خصوصی در گلستان اما مشخص نیست، به چه دلیل این منطقه به آن ها واگذار نمی شود.
برگزاری جلسات متعدد با مدیر عامل این منطقه ، راه آهن و معاونت اقتصادی و حتی ارائه گزارش و در خواست برای رفع مشکلات در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از استاندار سابق هم راه به جایی نبرد و نفس های بریده این منطقه صدای فعالان اقتصادی استان را بلند کرد.
فقدان زیر ساخت ها ، ظرفیت تجاری اینچه برون را از بین می برد
رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: اینچه برون پتانسیل بسیار خوبی برای اقتصاد استان است که تاکنون اتفاق خاصی در آن رخ نداده است.
سعید صفوی بیان کرد: کمبود امکانات و تجهیزات در این منطقه تخلیه بار را با مشکل روبرو کرده است.
وی گفت: مشکلات اینچه برون پیش پا افتاده هستند و اگر همتی برای اجرای زیر ساخت ها باشد بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری است.
صفوی افزود: شنیده نشدن صدای فعالان اقتصادی بدون شک اقتصاد استان را به قهقرا می برد.
وی با اشاره به اینکه از سال 97 پیگیر حل مشکلات مسیر ریلی اینچه برون هستیم اما همچنان برخی از مشکلات حل نشده باقی مانده است، افزود: کشور چین بیشتر متمایل به استفاد از محور سرخس بود اما در سفر هفته گذشته به چین به سختی و با تعاملات توانستیم آن‌ها را قانع کنیم که بهترین مسیر برای ترانزیت و تردد مسیر اینچه برون است.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی گرگان تصریح کرد: چینی‌ها به شدت خواهان ارتباط‌گیری و ترد کالا از اینچه برون هستند اما فراهم نبودن شرایط باعث شده بود از محور سرخس استقبال کنند.
صفوی توجیه اقتصادی بالا، زمان‌بندی کوتاه‌تر انتقال کالا و امکان صادرات به قزاقستان را از ویژگی‌های را آهن اینچه برون دانست و اضافه کرد: شرایط سوخت ارزان موجب شده استفاده از را آهن اینچه برون برای تجار صرفه اقتصادی بالایی داشته باشد.
وی با بیان اینکه کشورهای دیگر امکانات و تجهیزات لازم را برای بازرگانان و بخش خصوصی فراهم می‌کنند و باید این حمایت‌ها در کشور ما نیز وجود داشته باشد تا شاهد رشد صادرات در منطقه اینچه برون باشیم، گفت: سرمایه همانند جریان آب مسیر خود را پیدا می‌کند به شرط آنکه مسئولان موانع را از سر راه سرمایه‌گذاران بردارند.
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: وجود منطقه اینچه برون برای گلستان و کشور یک منطقه استراتژیک است که می‌تواند بهره‌وری بالایی برای کشور و استان داشته باشد.
اینچه برون سکوی پرش اقتصادی گلستان است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان راه‌اندازی سریع منطقه آزاد اینچه‌برون را ضروری خواند و تاکید کرد: راه‌اندازی این منطقه نقطه پرشی برای خروج گلستان از عقب‌ماندگی تاریخی خواهد بود.
امیر یوسفی به قرارگیری گلستان در چهارراه اقتصادی و برخورداری این استان از ظرفیت تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: نگرانی برای ارتباط گلستان با همسایگان وجود ندارد و به همین علت گلستان یک استان امن برای سرمایه‌گذاری است اما زیرساخت‌های ضعیف موجب شده سرمایه‌گذاران نتوانند از ظرفیت مرزی اینچه‌برون به خوبی بهره‌مند شوند.
نقشه راه م شخصی بین منطقه آزاد و راه آهن وجود ندارد
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز در این خصوص اظهار کرد: وضعیت نامناسب فعلی استان گلستان به تصمیمات گذشته برمی‌گردد و نیاز است نگرش‌ها تغییر کند.
وی افزود: دلیل اینکه هیچ اقدامی در این منطقه انجام نمی‌شود این است که "نقشه راه مشخصی بین منطقه آزاد و راه آهن وجود ندارد"؛ این دو نهاد دولتی هستند ولی "همگرایی" و "مخرج مشترکی" با هم ندارند که سرمایه‌گذار اعتماد کرده و در این زمینه به اطمینان قلبی برسد.
چوپانی با اشاره به تکمیل کریدور ریلی شمال به جنوب، گفت: هزینه جابه‌جایی کالا با راه آهن در ایران به خصوص در اینچه برون برابر و یا بیش از حمل و نقل جاده‌ای بوده، در صورتی که در دنیا هزینه جابجایی کالا با ریل بین 50 تا 60 درصد کامیون است.
وی افزود: ریلی کردن اینچه برون- گرمسار از گدوک توجیه اقتصادی داشته ولی احداث مسیر گنبدکاووس- آزادشهر- شاهرود که 520 کیلومتر طول مسیر را کاهش می‌دهد و زمان دسترسی به اینچه- چابهار و بنادر دیگر را به پنچ روز می‌رساند.
وی توضیح داد: طول دریای خزر هزار و 200 کیلومتر و عرض آن 400 کیلومتر است و کارکرد راه آهن اینچه برون- شاهرود برای کشورهای حوزه شرقی دریای خزر از جمله ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، چین و حتی افغانستان بوده که مسیر دسترسی آنها را فراهم می‌کند و راه آهن انزلی برای ضلع غربی خزر است.
چوپانی بیان کرد: اگر راه آهن ایجاد کنیم از طریق چین می‌توانیم به اینچه و بعد به شاهرود، جلفا و به اروپا و آب‌های گرم برویم در غیر این صورت ما باید هزار و 200 کیلومتر را دور بزنیم.
وی گفت هم اکنون کشور قزاقستان با کشتی رو- رو از عرض دریای خزر عبور کرده و به باکو و ترکیه می‌رود اگر راه آهن ایجاد کنیم دیگر لازم به عبور از دریا نیست.
چوپانی با بیان اینکه سرمایه‌گذار هنگامی که مشاهده می‌کند منطقه آزاد کارکردی ندارد برای همین به آن ورود نمی‌کند، گفت: منطقه آزاد هم اکنون زیرساخت‌های اولیه از جمله برق، آب، گاز و غیره را ندارد مردم به چه امیدی به این منطقه بیایند.
نیازمند به روز رسانی رفتارهای اقتصادی برای بقا هستیم
نائب رئیس اتاق ایران در جمع فعالان اقتصادی گلستان، بر لزوم تطبیق با نیازهای روز بازار تأکید کرد و گفت: برای بقا در بازارهای جهانی، باید رفتار اقتصادی خود را به‌روزرسانی کنیم.
محمدرضا بهرامن اظهار کرد: برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، باید رشد 8 درصدی به‌عنوان یک مطالبه مشترک توسط تمام فعالان اقتصادی دنبال شود.
وی افزود: اینچه برون یک ظرفیت بسیار قوی برای تجارت گلستان و سرمایه گذاری است اما کم توجهی به ایجاد زیر ساخت ها هر روز این منطقه را از رشد اقتصادی دور می کند و این مساله با هم افزایی دستگاه های اجرائی داخل استان و نمایندگان مجلس امکان پذیر است.
بهرامن گفت: همراهی بسیج با فعالان اقتصادی نشان‌دهنده آن است که در شرایط حساس، باید از منافع مشترک حمایت و همکاری را جایگزین رقابت‌های غیرسازنده کنیم.
اینچه برون باید یکبار برای همیشه چکش‌کاری شود
رییس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور هم که در جمع فعالان اقتصادی استان حضور داشت، گفت: متاسفانه تحرک تجاری خارجی ایران کم است و برای برون رفت از مشکلات اقتصادی نیازمند افزایش تجارت خارجی هستیم.
وی افزود: وضعیت فعلی اینچه برون در شان گلستان و فعالان اقتصادی آن نیست و باید برای رفع مشکلات این منطقه برنامه ای اساسی ارائه داد.
وی افزود: امروز در بازدیدی که از این منطقه داشتیم، گزارش مفصلی از وضعیت و کمبودها و گلایه مندی فعالان اقتصادی در این منطقه جمع آوری شد که این مسایل بررسی ‌و‌ کارشناسی خواهد شد تا برای آن تصمیم نهایی و جدی گرفته شود.
سردار حسن پور بیان کرد: یک بار برای همیشه مسأله اینچه برون باید چکش‌کاری شود تا به راه حل مشترکی برای رفع مشکلات برسیم.
شتاب برای ایجاد زیر ساخت های اینچه برون
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی هم منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون گلستان را بهترین ظرفیت بالقوه برای رشد و توسعه‌ اقتصادی استان‌های شمالی دانست و برلزوم شتاب برای ایجاد زیرساخت‌های آن با مشارکت‌ بخش خصوصی تاکید کرد.
محمدصالح جوکار در سفر خود به گلستان وجود راه آهن بین المللی، گمرک و پایانه مرزی و بهسازی ساختمان مسافر مرزی را از جمله زیرساخت‌های موجود در حوزه منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون و از دیگر فرصت‌های رشد و توسعه اقتصادی گلستان دانست.
وی با تاکید برضررت تولید ثروت از منابع موجود در گلستان بویژه راه آهن، گمرک و پایانه مرزی، منابع طبیعی و خدادادی مانند تالاب‌های بین المللی برای رونق حوزه گردشگری این استان، اضافه کرد: باتوجه به محدود بودن منابع مالی دولت باید برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها و بهره‌وری از منابع بالقوه و موجود از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی و مردمی استفاده کرد.
جوکار، هم‌افزایی بیشتر بین مدیران گلستان را برای بهره‌وری از ظرفیت‌های موجود در رشد و توسعه و جبران عقب ماندگی‌های زیرساختی مهم دانست و ادامه داد: همه دستگاه‌های اداری و اجرایی باید به وظایف قانونی خود عمل کرده و از ایجاد بروکراسی اداری و اختلافات بین دستگاهی پرهیز کنند.
اگر چه با تغییر استاندار گلستان، بارقه ای از امید برای تغییرات جدی در حوزه اقتصادی و بخصوص منطقه آزاد اینچه برون پیدا شده است اما آنچه در این بین از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ضمانت اجرائی این وعده ها برای پیگیری مطالبات با صدایی واحد است و حالا چشم امید فعالان اقتصادی استان به سهم خواهی رییس بسیج فعالان اقتصادی برای اتفاقی جدید در این منطقه است.

بازار آریا


https://www.bazarearya.ir/fa/News/1219768/نفس-بریده-منطقه-آزاد-«اینچه-برون»--کارد-به-استخوان-بخش-خصوصی-رسید
بستن   چاپ