بازار آریا
پذیرش و ثبت‌نام 230‌هزار دستگاه خودروی فرسوده در مراکز اسقاط
سه شنبه 6 آذر 1403 - 00:22:28
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان، 230‌هزار دستگاه خودروی فرسوده ثبت‌نام و پذیرش شد که علت افزایش یافتن این آمار، لازم الاجرا شدن آیین‌نامه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو از اردیبهشت امسال بود. محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: از این میزان، حدود 180‌هزار دستگاه، اسقاط کامل و گواهی اسقاط آن تایید شد و فرآیند اسقاط 50‌هزار دستگاه خودروی دیگر در حال انجام است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو افزود: در سال 1398 حدود 7‌هزار دستگاه خودروی فرسوده، سال 1399 حدود 13 هزار، سال 1400 حدود 20‌هزار و در سال 1401 هم حدود 20‌هزار دستگاه خودرو اسقاط شد که مجموع خودرو‌‌های اسقاط شده سبک و سنگین به 57‌هزار دستگاه خودرو رسید. وی افزود: از زمانی که در خرداد ماه 1401، قانون ساماندهی صنعت خودرو به‌ویژه ماده 10 این قانون که راجع اسقاط خودرو‌‌های فرسوده است، تصویب شد و همچنین پس از اصلاح این قانون در بهمن ماه 1401 که لازم‌الاجرا شد، شتاب خاصی در اسقاط خودرو‌‌های فرسوده به وجود آمد. مشهدی شریف ادامه داد: در سال 1402 با توجه به اصلاح قانون ساماندهی صنعت خودرو، بیش از 72‌هزار دستگاه خودرو اسقاط شد یعنی از مجموع خودرو‌‌های اسقاط شده در 4 سال گذشته، 25‌درصد با افزایش اسقاط مواجه شدیم.
وی افزود: برای تولید هر دستگاه خودروی معمولی داخلی، 4 گواهی اسقاط نیاز است، اما برای خودرو‌‌های مونتاژی نصف خودرو‌‌های وارداتی است.مشهدی شریف ادامه داد: بر اساس آماری که وزارت صمت به خودروساز‌‌ها اعلام کرده امسال تا یک میلیون و 700‌هزار دستگاه خودرو تولید خواهد شد، اما آنچه که محقق شده است 25 تا 30‌درصد از برنامه تولید عقب‌‌تر است؛ بنابراین تعداد خودرو‌‌هایی که تولید می‌‌شوند یک میلیون و 200‌هزار دستگاه خودرو خواهد بود. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: از مجموع یک میلیون و 200‌هزار دستگاه خودرویی که در کشور تولید می‌شود حدود 350‌هزار دستگاه آن مربوط به خودرو‌‌های مونتاژی که داخلی‌سازی آن کمتر از 40‌درصد است این عدد باید از مجموع خودرو‌‌های تولیدی کسر شود که باقی مانده 850‌هزار دستگاه خودرو خواهد بود.وی افزود: اگر از ابتدا تا پایان امسال الزام 4 دستگاه خودرو و یک گواهی اسقاط رعایت می‌‌شد حدود 210‌هزار تا 220‌هزار گواهی اسقاط خودرو نیاز بود این در حالی است که این الزام از ابتدای مهرماه به صورت 100درصدی بوده است.
مشهدی شریف ادامه داد: در سه ماه اول امسال به ازای هر 16دستگاه خودرو که شماره‌گذاری می‌‌شد، یک گواهی اسقاط تعلق گرفت و در سه ماه دوم به ازای هر 8 دستگاه یک گواهی اسقاط، اما از مهرماه برای هر 4 دستگاه خودرو، یک گواهی اسقاط در نظر گرفته شد. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: با توجه به نوسان تخصیص گواهی اسقاط خودرو در فواصل مختلف، در مجموع برای خودرو‌‌های تولیدی سال 1403، حدود 160‌هزار دستگاه اسقاط خودرو نیاز بود.وی افزود: گواهی اسقاط برای خودرو‌‌های وارداتی، بستگی به رتبه انرژی و قیمت خودرو دارد؛ رتبه‌بندی انرژی به سه گروه‌‌ ای و بی، سی و دی، ‌‌ای و اف و جی تقسیم می‌‌شوند. برای گروه ‌‌ای و اف و جی در صورتی که قیمت خودرو بیش از 15‌هزار یورو باشد حدود 1.5 تا 1.75 گواهی اسقاط نیاز است.
مشهدی شریف ادامه داد: برای تولید انواع خودرو‌‌ها در سال 1403، حدود 800‌هزار گواهی اسقاط خودرو استفاده می‌شود؛ از طرفی تعداد کل خودرو‌‌های اسقاط شده شامل پذیرش شده یا در فرآیند اسقاط، حدود 230‌هزار دستگاه است که به طور میانگین هر کدام سه گواهی اسقاط تولید کرده‌اند و جمع آن تا امروز حدود 700‌هزار گواهی اسقاط می‌شود. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو گفت: با توجه به تعداد خودرو‌‌های اسقاط شده از ابتدای سال تا آخر آبان ماه، تنها تعداد 50‌هزار گواهی اسقاط خودرو را تا پایان سال نیاز داریم و در صورتی که بیش از میزان، تولید داشته باشیم منجر به انباشت گواهی‌‌های اسقاط خودرو شده که جای استفاده‌‌ای نخواهد داشت و قانون‌گذار باید به فکر محل مصرف جدید گواهی‌‌های اسقاط مازاد باشد.
--> اخبار مرتبط برگه جریمه برای تولید یا مصرف؟ 23 رگولاتور برای یک بازار دولت از شرکت‌های دانش‌بنیان ابزار حمایت کند دلیل عجیب توقیف این خودرو با ماده صد چه می کنید؟

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1217508/پذیرش-و-ثبت‌نام-230‌هزار-دستگاه-خودروی--فرسوده-در-مراکز-اسقاط
بستن   چاپ