بازار آریا - دنیای آریا بازار: خودروسازان ممکن است به دلایل مختلف از پذیرش گارانتی
خودرو اجتناب کنند و برای این کار بهانههایی بیاورند.
به گزارش خبرنگار دنیای آریا بازار ، خودروسازان ممکن است به دلایل مختلف از پذیرش گارانتی
خودرو اجتناب کنند و برای این کار بهانههایی بیاورند. به عنوان نمونه آنها عنوان می کنند که تغییر بالابر، کفی سه بعدی و یا نصب شیشههای دودی منجر به ابطال گارانتی میشود، حال اما دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت ابلاغیهای 24 موردی که شامل ضمانت (گارانتی ) خدمات رایگان نمیشود را، تدوین کرده است.
تدوین این 24 مورد دو ماه زمان برده و وزارت صمت با ابلاغ آن، هر بهانهای را برای عدم ارایه گارانتی از خودروساز گرفته است.
به گفته مدیر کل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صمت، خودروسازان فقط میتوانند موارد ابلاغ شده را برای مشتری اعمال کنند و هیچ سازندهای حق تفسیر آن را ندارد، چراکه همه موارد به صورت شفاف در آن ذکر شده است.
با این کار به نظر میرسد آنچه خریداران
خودرو سالهاست گرفتار آن شدهاند، تفسیر خودروسازان از مقررات گارانتی است که منجر به ابطال ضمانت
خودرو میشود؛ حالا با ابلاغ مقررات گارانتی این امیدواری وجود دارد که خودروسازان فقط موارد ابلاغ شده را برای مشتری اعمال کنند و دست از تفسیرهای مختلف بردارند.
به عنوان نمونه برخی از خریداران
خودرو در دوره گارانتی، اقدام به تغییر در یکی از قطعات
خودرو میکنند که باعث به وجود آمدن نقص فنی میشود؛ این در حالی است که خودروساز نیز در مقابل، گارانتی کل
خودرو را ابطال میکند و از ارایه سرویس و یا خدماتدهی به مشتری ممانعت مینماید.
حالا اما ابلاغیه جدید، به طور شفاف مواردی که گارانتی را لغو میکند، مورد تفسیر قرار داده است.
سه بند مهمی که وزارت صمت آنها را مورد تاکید قرار داده، این است که اولا هر گونه عیب و نقص و خسارات مالی و جانی وارده به مشتری و اشخاص ثالث که به دلیل تعویض و یا نصب قطعات و سیستمهای جانبی و با دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی در دوره گارانتی ایجاد شود، از شمول قانون حمایت خارج میشود.
در این بند وزارت صمت تاکید کرده که ایجاد تغییر در یکی از قطعات
خودرو که باعث به وجود آمدن نقص فنی شود، گارانتی همان قطعه را باطل میکند و ابطال گارانتی شامل کل
خودرو نمیشود.
همچنین در بند دیگری تاکید شده که عیوب ناشی از عدم سرویسهای دورهای توسط مشتری در نمایندگیهای مجاز، منجر به ابطال گارانتی در حوزه فنی مرتبط خواهد شد؛ لیکن اگر مصرفکننده درخواست اختصاص وقت سرویس داشته و پاسخ به تقاضای وی، بیش از یک هفته به طول انجامید، از شمولیت این بند مستثنی است.
همچنین هر ایراد ذاتی در تجهیزات و قطعات، مشمول گارانتی بوده و نباید منوط به طی کیلومتر و یا گذشت زمان خاص شود.
این مصوبه وزارت صمت، از دیروز قابلیت اجرایی پیدا کرده و موارد آن در سامانه جامع خدمات پس از فروش قابل مشاهده برای عموم مردم است و اگر خودروسازان این موارد را رعایت نکنند، مردم میتوانند به آدرس www.irangs.ir مراجعه و از خودروسازان شکایت کنند.
--> اخبار مرتبط ضربالاجل به خودروسازان برای اتصال به سامانه خدمات پس از فروش تغییر خودروی ثبتنامی؛ توصیه یا اجبار؟ نصب ایستگاههای شارژ
خودرو با کمک خیران مدل جدید «صمت» برای قیمتگذاری
خودرو خودروسازان برای بهبود کیفیت چه کردند؟
https://www.bazarearya.ir/fa/News/1216463/جزئیات-موارد-ابطال-گارانتی-خودرو--مصرفکنندگان-در-چه-شرایطی-حق-شکایت-از-خودروسازان-را-دارند؟