بازار آریا
پاسخ ایران خودرو و سایپا در خصوص اصلاح قیمت ها
دوشنبه 28 آبان 1403 - 17:03:22
بازار آریا - در پی اصلاح قیمت محصولات ایران‌خودرو و ابلاغ قیمت‌های جدید سوالاتی از سوی مشتریان مطرح شد که ایران خودرو به این سوالات پاسخ داد.

مهم‌ترین محور سوالات مشتریان و پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران‌خودرو در خصوص اصلاح قیمت محصولات خود به شرح زیر است:
1- چرا و طبق چه مجوزی قیمت محصولات ایران‌خودرو اصلاح شده است؟ 
با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید متناسب با تورم و افزایش نرخ دلار، تغییر قیمت‌های فروش محصولات امری اجتناب‌ناپذیر برای تداوم تولید و عرضه تولید است. طبق بند 3-1 ماده 3 مصوبه 633 شورای رقابت (دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب دی‌ماه سال گذشته) و ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها، مقرر شده به‌روزرسانی قیمت‌های فروش محصولات براساس دوره‌های مالی حسابرسی شده و بر اساس بهای تمام شده تولید محصول صورت پذیرد و بر همین اساس اصلاح قیمت‌ها البته با فاصله زمانی بیش از یک سال اجرا شده است. 
2- آیا افزایش قیمت شامل کسانی که تکمیل وجه کرده‌اند و در صف انتظار صدور فاکتور هستند نیز می‌شود؟ 
خیر، افرادی که نسبت به واریز مابه التفاوت (در تعهدات پیش فروش) و یا تکمیل وجه (تعهدات فوری و یا فوق العاده) اقدام کرده و در انتظار صدور فاکتور هستند، مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند. 
3- آیا افزایش قیمت شامل افرادی که موعد تحویل خودروشان گذشته، اما هنوز دعوت‌نامه ارسال نشده است، می‌شود؟ 
خیر، مبنای قیمت‌گذاری در روش پیش‌فروش موعد تحویل قرارداد است. در قراردادهایی که موعد تحویل آن‌ها در قرارداد قبل از ابلاغ قیمت‌های جدید بوده، بر اساس ماده چهار آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مبنا همان قیمت‌های قبل خواهد بود، اما قراردادهایی که موعد تحویل آن‌ها بعد از ابلاغ قیمت باشد، مشمول قیمت‌های جدید خواهند بود. لازم به ذکر است، بر اساس مصوبه 473 شورای رقابت، ودیعه پرداختی مشتریان مشمول قیمت‌های جدید نمی‌شود و معادل درصد پرداختی از قیمت خودرو در زمان ثبت نام بر اساس قیمت زمان واریز وجه محاسبه خواهد شد. 
4- آیا افزایش قیمت شامل افرادی که فراخوان برای آن‌ها ارسال شده، اما امکان واریز وجه در آن مقطع را نداشته‌اند، می‌شود؟ 
بله، با توجه به‌عدم واریز وجه و انعقاد قرارداد، مطابق مفاد مرحله سوم اطلاعیه شماره یک سامانه یکپارچه، قیمت فروش بر مبنای قیمت زمان انعقاد قرارداد و واریز وجه لحاظ خواهد شد. 
5- فراخوان برای تعدادی از مشتریان ارسال شده، اما چون با خودرو درخواستی در سامانه یکپارچه مغایر بوده استقبال نشده و به همین دلیل واریز انجام نشده است. آیا افزایش قیمت شامل این افراد می‌شود؟ 
مطابق تبصره چهار اطلاعیه عرضه سامانه یکپارچه، ثبت‌نام در فهرست نوبت‌دهی، هیچ‌گونه تعهدی برای خودروساز ایجاد نکرده و تعهد پس از فراخوان واریز وجه و انعقاد قرارداد برای خودروساز ایجاد می‌شود، لذا مبنای قیمت در زمان انعقاد قرارداد خواهد بود. 
6-آیا افزایش قیمت شامل افرادی که در قرعه‌کشی مهرماه ایران‌خودرو به صورت برنده اصلی و رزرو اعلام شده‌اند هم می‌شود؟ (با توجه به این‌که اعلام نفرات پیش از افزایش قیمت است.) 
تمامی برندگان اصلی قرعه‌کشی طرح عادی از مهرماه فراخوان شده‌اند و بر اساس بند سه تذکرات مهم اطلاعیه شماره یک سامانه ثبت در خواست خرید خودرو، عدم واریز وجه هر مرحله در مدت تعیین شده به منزله انصراف تلقی می‌شود. ضمنا با توجه به تکمیل ظرفیت عرضه توسط منتخبان اصلی، امکان فراخوان منتخبان رزرو نیز وجود نداشته است. 
7- آیا اولویت‌های بهار، تابستان و پاییز 1403 سامانه یکپارچه که در فراخوان‌های ارسالی خودرویی جز خودرو مورد تقاضا و یا شرایط پیش‌فروش خودرو ثبت‌نامی پیشنهاد شده و متقاضی از پذیرش آن امتناع کرده نیز شامل افزایش قیمت می‌شود؟ 
مطابق تبصره چهار اطلاعیه عرضه سامانه یکپارچه، ثبت نام در فهرست نوبت‌دهی، هیچ‌گونه تعهدی برای خودروساز ایجاد نکرده و تعهد پس از فراخوان واریز وجه و انعقاد قرارداد برای خودروساز ایجاد می‌شود. لذا مبنای قیمت بر اساس زمان انعقاد قرارداد خواهد بود. 
8-وضعیت ثبت‌نام‌کنندگان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سامانه ثبت درخواست خودرو چگونه است؟ 
متقاضیانی که مشخصات آنان تاکنون از سوی ستاد ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط اعلام نشده تا برای ایجاد قرارداد و واریز وجه برای ایران خودرو ارسال شود، مشمول افزایش قیمت خواهند بود.
پاسخ سایپا به مشتریان؛ افزایش قیمت کارخانه فقط شامل این متقاضیان می‌شود
سایپا در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قیمت صورت گرفته، مشمول مشتریانی که وجه کامل خودرو را پرداخت کردند، می‌شود یا خیر، اعلام کرد: در صورتی که قرارداد منعقد شده با مشتریان در قالب "فروش فوری" و یا "فروش فوق العاده" باشد و وجه خودرو از سوی خریدار به صورت کامل پرداخت شده باشد، خودرو مشمول هیچ گونه اصلاح قیمتی نمی‌شود و با همان قیمت قبل، خودرو تحویل مشتریان خواهد شد.
گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه جدید ضمن پاسخ به سوالات برخی مشتریان در خصوص اصلاح قیمت صورت گرفته، تاکید کرد که در صورتی که قرارداد منعقد شده با مشتریان در قالب «فروش فوری» یا «فروش فوق العاده» باشد، مشمول هیچگونه افزایش قیمتی نمی‌شود. 
صبح امروز لیست جدید قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا اعلام شد. 
در پی ابلاغ این افزایش قیمت، گروه خودروسازی سایپا در خصوص اصلاح قیمت محصولات سایپا که با توجه به مستندات مالی و براساس دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مصوب شورای رقابت صورت گرفته است، اطلاعیه‌ای منتشر کرده که ضمن آن به برخی سوالات پاسخ داده و شفاف‌سازی کرده است. 
گروه خودروسازی سایپا با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در تمام بخش‌ها، تلاش کرد که اصلاح قیمت خودرو محدود باشد. 
گروه خودروسازی سایپا در ادامه به برخی از ابهامات و سوالات پرشمار مردم پس از اصلاح قیمت، پاسخ داده است: 
سایپا در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قیمت صورت گرفته، مشمول مشتریانی که وجه کامل خودرو را پرداخت کردند، می‌شود یا خیر، اعلام کرد: در صورتی که قرارداد منعقد شده با مشتریان در قالب «فروش فوری» و یا «فروش فوق العاده» باشد و وجه خودرو از سوی خریدار به صورت کامل پرداخت شده باشد، خودرو مشمول هیچ گونه اصلاح قیمتی نمی‌شود و با همان قیمت قبل، خودرو تحویل مشتریان خواهد شد. 
طبق تاکید سایپا، در خصوص مشتریانی که قرارداد پیش‌فروش با گروه سایپا داشتند و بخشی از وجه خودرو را پرداخت کردند، گفت: در صورت انعقاد قرارداد پیش فروش با قیمت زمان تحویل با خودروساز و پرداخت بخشی از وجه خودرو، سهمی از قیمت خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده، مشمول افزایش قیمت نخواهد شد و صرفاً سهم باقی‌مانده مشمول اصلاح قیمت است و دستورالعمل مصوبه 473 شورای رقابت جهت این‌دسته از مشتریان اعمال خواهد شد. 
در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا افزایش قیمت شامل افرادی که در سامانه یکپارچه نسبت به فراخوان آن‌ها اقدام شده و امکان واریز وجه در آن مقطع را نداشته‌اند، می‌شود، روابط عمومی سایپا پاسخ داد که با توجه به‌عدم واریز وجه وعدم انعقاد قرارداد، مطابق مفاد اطلاع‌رسانی شده در اجرای طرح سامانه یکپارچه، قیمت فروش بر مبنای قیمت زمان انعقاد قرارداد و واریز وجه لحاظ خواهد شد. 
همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه فراخوان برای تعدادی از مشتریان ارسال شده، اما چون با خودرو درخواستی در سامانه یکپارچه مغایر بوده استقبال نشده و به همین دلیل واریز انجام نشده است، آیا افزایش قیمت شامل این افراد می‌شود؟ مطابق شرایط اعلام شده در اطلاعیه عرضه سامانه یکپارچه، ثبت‌نام در فهرست نوبت‌دهی، هیچ‌گونه تعهدی برای خودروساز ایجاد نکرده و تعهد پس از فراخوان واریز وجه و انعقاد قرارداد برای خودروساز ایجاد می‌شود، لذا مبنای قیمت در زمان انعقاد قرارداد خواهد بود. 
مبحث بعدی که مورد سوال مشتریان است و این گروه خودروسازی به آن پرداخته این است که وضعیت ثبت‌نام‌کنندگان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده سامانه ثبت درخواست خودرو چگونه است؟ متقاضیانی که مشخصات آنان تاکنون از سوی ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط اعلام نشده تا برای ایجاد قرارداد و واریز وجه برای سایپا ارسال شود، مشمول افزایش قیمت خواهند بود. ولی مشتریانی که ودیعه اولیه را به سایپا پرداخت و پیرو اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده نسبت به اسقاط خودرو اقدام و اطلاعات آنان به خودروساز اعلام ودر حال طی نمودن تکمیل فرآیند جایگزینی می‌باشند مشمول افزایش قیمت نخواهند شد. 
در ادامه سایپا اعلام می‌دارد که با توجه به اینکه اصلاح قیمت محصولات سایپا بر اساس دستور العمل تنظیم بازار خودروهای سواری شامل خودروهای تولیدی و مونتاژی است و در مورد خودروهای وارداتی صدق نخواهد کرد، اعلام کرد: اصلاح قیمت مصوب شده مترتب بر قیمت پایه است و هزینه‌ها و عوارض قانونی شامل عوارض شماره‌گذاری و مالیات ارزش افزوده به قیمت پایه اضافه خواهد شد همچنین در این اطلاعیه اعلام شد، اصلاح قیمت فعلی صورت گرفته مشمول خودروهای تجاری نبوده و قیمت‌گذاری خودروهای تجاری در چارچوب دستورالعمل تنظیم بازارخودروهای سواری مصوب شورای رقابتی نیست.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1213727/پاسخ-ایران-خودرو-و-سایپا-در-خصوص-اصلاح-قیمت-ها
بستن   چاپ