بازار آریا
کلایمت هایرز: پل ارتباطی میان شرکت‌ها و علاقه‌‌‌مندان به محیط‌زیست
چهارشنبه 23 آبان 1403 - 00:13:34
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - مترجم: مریم مرادخانی زمانی که «آمیا آیاچیت» در تعطیلات بود، یکی از همکاران سابقش به نام «آستا بارادواج» از او خواست که با مدیرعامل جدید شرکتی به نام «اسمارت جولز» دیدار کند؛ شرکتی که تمرکزش کاهش انتشار کربن بود. این گفت‌‌‌وگو، فصل جدیدی را در زندگی او آغاز کرد و مسیر زندگی‌‌‌اش را تغییر داد. او پس از مدت کوتاهی به عنوان مدیر ارشد منابع انسانی در شرکت اسمارت جولز استخدام شد. او می‌‌‌گوید: «طی دوران تعطیلات، به طور جدی به زندگی‌‌‌ام نگاه کردم و متوجه شدم با وجودی که در صنایع مختلف کار کرده بودم اما واقعا تاثیرگذار نبودم. در هر شغلی که بودم، تمرکزم این بود که تجربه مشتری‌‌‌ها را آسان کنم اما همیشه از خودم می‌‌‌پرسیدم آیا توانسته‌‌‌ام در کاری نقش داشته باشم که بر جهان تاثیر بگذارد؟»
او آگاهانه تصمیم گرفت وارد بخشی شود که در حوزه تغییرات اقلیمی فعالیت می‌‌‌کرد، چون معتقد بود این حوزه نیازمند افراد ماهر و مشتاق است. اما چطور توانست شغلی پیدا کند که دقیقا همسو با ارزش‌‌‌ها و علایقش در حوزه اقلیم باشد؟ این به لطف «کلایمت هایرز» (Climate Hires) است؛ یک پلتفرم کاریابی در حوزه اقلیم که همکارش آستا در سال 2023 تاسیس کرده بود.
طبق تحقیقات، گرچه حالا شرکت‌های بیشتری در حوزه اقلیم فعالیت می‌کنند اما بسیاری از آنها در یافتن و حفظ استعدادها با مشکل مواجهند. کلایمت هایرز اما این مشکل را حل کرده. این پلتفرم کاریابی، میان شرکت‌ها و علاقه‌‌‌مندان به فعالیت در حوزه محیط‌زیست پل ارتباطی می‌‌‌زند. آستا می‌‌‌گوید: «این روزها خیلی از مردم را می‌‌‌بینم که دوست دارند شغلشان تاثیرگذارتر باشد. تصمیم گرفتم به کسانی که به دنبال این‌ گذار بودند کمک کنم. می‌‌‌خواستم پلتفرمی برای هر دو طرف باشم و هم به شرکت‌هایی که به دنبال جذب استعدادها و هم به کارجوهایی که به دنبال شغل بودند کمک کنم.»
آستا بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی در رشته اقتصاد از دانشگاه دهلی و دریافت مدرک MBA از دانشگاه آمیتی به استارت‌آپی در بنگلور پیوست و با موسسانش از نزدیک همکاری می‌‌‌کرد تا به رشد و گسترش شرکت کمک کند. او می‌‌‌گوید: «لذت می‌‌‌بردم از اینکه بخشی از این سفر بودم و می‌‌‌دیدم بنیان‌گذارها چه رویکردی نسبت به جذب استعدادها دارند، چطور با کارجوها ارتباط می‌‌‌گیرند و آنها را متقاعد می‌کنند. سال 2015 بود. آن زمان، استارت‌آپ‌‌‌ها هنوز نسبتا جدید بودند. به همین خاطر، این تجربه بی‌‌‌نظیری بود.» اندکی بعد، آستا به شرکت لجستیک «بلو یاندر» پیوست. در آنجا عملیات‌‌‌ مختلفی از جمله جذب نیرو را رهبری می‌‌‌کرد. او همچنین به مدت سه سال به عنوان مسوول استخدام نیروهای مهندسی در شرکت «گو جک» کار کرد. او معمولا در پروژه‌‌‌های جانبی شرکت می‌‌‌کرد، مثل سازماندهی طرح «صرفه‌‌‌جویی در مصرف آب» در مجتمع ساختمانی‌شان، آموزش ساکنان درباره کاهش ضایعات آب‌شیرین‌‌‌کن‌‌‌ها و استفاده مجدد آن برای نظافت ساختمان. با گذشت زمان، علاقه او به امور زیست‌‌‌محیطی بیشتر و بیشتر شد تا بالاخره تصمیم گرفت در حوزه تاثیرگذاری فعالیت کند.
او می‌‌‌گوید: «همیشه دوست داشتم یک فعالیت تاثیرگذارتر داشته باشم، چیزی که به شغلم، معنا و هدف عمیق‌‌‌تری بدهد. با استارت‌آپ‌‌‌های زیادی در زمینه استخدام و جذب نیرو کار کرده بودم. از مدت‌‌‌ها قبل دلم می‌‌‌خواست وارد حوزه اقلیم شوم و از مهارت‌‌‌ها و تجربیات در زمینه جذب نیرو در آن حوزه استفاده کنم. به این فکر کردم که این دو را با هم ترکیب کنم و این‌طور شد که کلایمت هایرز استارت خورد. پروژه‌‌‌ای که عاشقش بودم.» آستا زمانی که با استارت‌آپ‌‌‌ها کار می‌‌‌کرد دیده بود که چه نیاز مبرمی به چنین پلتفرمی وجود دارد. و از آنجا که هیچ‌‌‌کس قبل از او به این فکر نیفتاده بود، او در واقع پیشگام بود و این مزیت‌‌‌هایی برایش داشت. طبق گفته‌‌‌های او، جذب متخصصان باتجربه برای استارت‌آپ‌‌‌ها کار سختی است چون این متخصص‌‌‌ها که عمدتا یا محقق یا دارای مدارج علمی بالا از جمله پی‌‌‌اچ‌‌‌دی هستند، معمولا در پلتفرم‌‌‌های شبکه‌‌‌سازی مثل لینکدین فعال نیستند. به‌‌‌علاوه، جذب افرادی از شرکت‌های بزرگ که بیایند و برای یک استارت‌آپ کار کنند سخت است. آستا یک حقیقت جالب را فاش کرده: مردم نمی‌‌‌دانند که برای کار در شغل‌‌‌های مختلف این حوزه، نیازی به مدرک جدید یا مدارک عالی نیست. او می‌‌‌گوید: «در استارت‌آپ‌‌‌های حوزه اقلیم، تقاضا برای مهارت‌‌‌های مالی، بازاریابی یا ارتباطات بسیار بالاست.
اما خیلی از مردم از وجود چنین فرصت‌‌‌هایی بی‌‌‌خبرند. و فکر می‌کنند اگر وارد این حوزه شوند درآمدشان کم می‌شود که البته این طور نیست.» او از طریق گفت‌‌‌وگو با افراد و پست‌هایش در لینکدین، به مردم درباره این باورهای غلط، آگاهی‌‌‌رسانی می‌کند. او نیز مانند بسیاری از بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌‌‌ها با چالش‌‌‌هایی مواجه بوده. او در این‌باره می‌‌‌گوید: «باید همه امور از توسعه کسب‌و‌کار تا مقیاس‌‌‌پذیری را خودت بر عهده بگیری. و این سخت است. مردم تو را کسی می‌‌‌بینند که کمک می‌کند شغل یا نیروی کار پیدا کنند. و این فشار را بر تو سنگین‌‌‌تر می‌کند.» برخلاف این چالش‌‌‌ها اما، او معتقد است که سفرش در این مسیر، تجربه یادگیری فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای بوده. اگر به وب‌سایت شرکت بروید با این جملات روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوید: «ما فقط یک پلتفرم استخدام نیستیم بلکه پیوند‌دهندگانی برای سیاره زمین هستیم که به هر استخدام، هدف و معنا می‌‌‌بخشیم.»
منابع: Your Story, Climate Hires
--> اخبار مرتبط حرکت ساسول به سمت انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر تاثیرگذارترین رویدادهای بخش انرژی در سال 2022 اقدام عجیب مدیرعامل شل در کنفرانس آب و هوایی جست‌وجوی پروتزهای با میزان انتشار کربن رویکرد تولیدکننده بزرگ تنباکو به محیط‌زیست

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1211059/کلایمت-هایرز--پل--ارتباطی--میان--شرکت‌ها-و-علاقه‌‌‌مندان--به--محیط‌زیست
بستن   چاپ