بازار آریا
چرا چین به ‌اشتراک‌گذاری فرصت‌ها و بازار خود تمایل دارد؟
سه شنبه 22 آبان 1403 - 17:40:16
بازار آریا - نمایشگاه بین‌المللی واردات چین (CIIE) که دو روز پیش در شانگهای خاتمه یافت، بدون شک پلتفرمی مهم برای تبادل محصولات، فناوری و فرهنگ کشورها مخصوصا معرفی محصولات و فرهنگ کشورهای دیگر به چین بود.

اما باید دید که علی‌رغم تبلیغات مکرر مقامات چین، هنوز افراد کمی درباره این سئوال فکر کرده‌اند که چرا چین این رویداد نمایشگاهی سالانه را که به ظاهر جز کاهش کسری تجاری، نتیجه دیگری نخواهد داشت، در هفت سال پیش آغاز کرده و این نمایشگاه، چه تفاوتی با دیگر نمایشگاه‌های آسنا برای خارجی‌ها از جمله نمایشگاه «گوانگ‌جو» دارد.
اما از میان افرادی که به این مساله فکر می‌کنند، می توان به «مهدی بستانچی»، رئیس شورای هماهنگی شهرک‌های صنعتی سراسر کشور ایران اشاره کرد.
او در مقاله‌ای که در سایت اقتصاد 24 منتشر شد، نوشت: «نکتهٔ کلیدی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی واردات چین این است که آنها به عنوان نخستین صادرکننده در جهان، دریافته‌اند برای ایمن کردن اقتصاد و تداوم رشد اقتصادی‌شان نیاز دارند، در‌های بازار‌های خود را برای واردات باز بگذارند و از خود یک چهره متعهد به زنجیره تامین و ارزش جهانی بسازند. می‌خواهند بگویند چین در اقتصاد جهان یک طرفه بازی نمی‌کند. این هوشمندی چینی‌ها و آینده نگری‌شان، شایسته تدریس است.»

بازار آریا


باید گفت درک او از برگزاری این نمایشگاه در چین دقیق بود چون این تقریبا همان چیزی است که چین از طریق نمایشگاه بین‌المللی واردات خود نشان داده است. البته تعریف اصیل مقامات چین از این نمایشگاه این است که «این پلتفرمی مهم برای ‌به‌اشتراک‌گذاری منافع ناشی از توسعه چین است و صداقت چین برای گشایش بیشتر درهای خود به جهان و تحقق توسعه مشترک همه کشورهای جهان را نشان می‌دهد.»
باید گفت این یک وعده توخالی نیست، چون این گونه صداقت را می‌توان از شرایط حضور کشورهای کمتر توسعه یافته در این نمایشگاه دریافت.
چین از نخستین دوره نمایشگاه، غرفه‌های رایگان برای کشورهای کمتر توسعه یافته که قصد شرکت در این نمیشگاه را داشتند، مد نظر گرفته است. در نمایشگاه امسال نیز 37 کشور کمتر توسعه یافته از این تدبیر تسهیل کننده استفاده کرده و صاحب 120 غرفه‌ رایگان شدند.
و این راهکار نیز واقعا به رشد اقتصادی این کشورها کمک کرده است. به عنوان مثال، رواندا از سال 2018 در همه دوره‌های نمایشگاه شرکت کرده و به خاطر نقش مفید نمایشگاه برای رشد رواندا در زمینه‌های تجارت، سرمایه‌گذاری و گردشگری، حجم تجارت خارجی رواندا در سال 2023 نیز نسبت به سال 2018، 274 درصد رشد کرده است.
البته این تلاش‌های چین محدود به این نمایشگاه نیست. برای کمک به توسعه کشورهای کمتر توسعه یافته، چین این کشورها را برای پرداخت تعرفه گمرکی بر روی همه کالاهای خود معاف کرده است.
تمایل چین برای به‌اشتراک‌گذاری فرصت‌ها و بازار خود با جهان، به فرهنگ سنتی ملت چین با ماهیت «وحدت» و «هماهنگی» باز می‌گردد. چینی‌ها معتقدند بسیاری چالش‌های پیشروی دنیا از جمله تروریسم می‌تواند از یک راه، یعنی توسعه، حل شود. چین معتقد به توسعه مشترک جهان است و به همین ترتیب، برای به‌اشتراک‌گذاری فرصت‌ها و بازار خود با جهان و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، صداقت واقعی دارد. با افزایش جذابیت روزافزون نمایشگاه بین‌المللی واردات چین برای کشورها، افراد بیشتری نیز از این ماهیت فرهنگی چین و صداقت چین آگاه خواهند شد.

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1210918/چرا-چین-به-‌اشتراک‌گذاری-فرصت‌ها-و-بازار-خود-تمایل-دارد؟
بستن   چاپ