بازار آریا
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تشریح کرد
افزایش تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها
سه شنبه 15 آبان 1403 - 00:10:59
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - دنیای اقتصاد -هادی سلگی : نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در فصول سرد سال ‌که با محدودیت گاز دریافتی مواجه می‌شوند از سوخت مایع استفاده می‌کنند. امسال با توجه به سه عامل «کاهش زودهنگام دمای هوا»، «تعویق تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گاز به ماه‌های سرد» و همینطور «کاهش ذخایر نیروگاه» تقاضا برای سوخت جایگزین یا همان سوخت مایع (شامل نفت گاز و مازوت) بیشتر شد. آنطور که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: مجموعا 38‌درصد گازوئیل و نفت‌کوره بیشتری از ابتدای سال‌تا 12 آبان نسبت به مدت مشابه پارسال به نیروگاه‌ها تحویل داده شده‌است. طبق گفته‌های کرامت ویس‌کرمی در حوزه مازوت در شهریور امسال 75‌درصد، در مهر 80‌درصد و در 12 روز ابتدای آبان نیز 60‌درصد افزایش تحویل به نیروگاه‌ها داشته‌ایم. طی سال‌ها موضوع سوزاندن مازوت و تاثیر آن بر آلودگی هوا به یکی از دغدغه‌های عمومی تبدیل شده‌است. ویس‌کرمی می‌گوید؛ در کل 4 نیروگاه در کشور امکان مازوت‌سوزی دارند که همه آنها دور از محیط‌های شهری قرار دارند. به گفته او طرح کیفی‌سازی مازوت هم در دستور کار است و در برخی پالایشگاه‌ها هم به اجرا درآمده است، اما برخی دیگر با محدودیت مالی و در انتظار مجوزگیری قرار‌دارند. کاهش گوگرد و دیگر مواد مضر مازوت در طرح کیفی‌سازی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
روز گذشــــته مــدیرعـــامل شرکت ملــی پخش فرآورده‌های نفتی در نشست خبری گفت: با کاهش دمای هوا و افزایش مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، تخصیص گاز به صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها کاهش و مصرف سوخت مایع آنها افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد. کرامت ویس‌‌‌‌‌‌کرمی افزود: در ابتدای شهریور امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، سطح ذخایر نفت‌گاز یا گازوئیل نیروگاه‌ها 43‌درصد و سطح ذخایر نفت‌کوره یا مازوت آنها 23‌درصد کمتر بود. در مجموع ذخایر هر دو سوخت مایع، 36‌درصد کمتر از پارسال بود. وی با بیان اینکه تعویق تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های گاز در افزایش تقاضا برای تامین سوخت مایع جایگزین موثر بوده، گفت: تولید گازوئیل در شهریور 2‌درصد، در مهر 6‌درصد و در 12 روز ابتدایی آبان 6‌درصد نسبت به مدت‌‌‌‌‌‌های مشابه پارسال افزایش‌یافت. تولید نفت‌کوره هم در شهریور 2‌درصد، در مهر 10‌درصد و در 12 روز ابتدایی امسال 5‌درصد افزایش‌یافت. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: مقدار نفت‌گاز تحویلی به نیروگاه‌ها در شهریور 32‌درصد، در مهر 27.5درصد و در 12روز آبان نیز 42.6‌درصد افزایش‌یافته‌است. وی همچنین گفت: مقدار تحویل نفت‌گاز نیروگاه‌ها از ابتدای 1403 تا روز 12 آبان با میانگین روزانه 25‌میلیون لیتر، 23‌درصد افزایش‌ یافته‌است.
وی درباره تحویل نفت‌کوره به نیروگاه‌ها بیان کرد: در شهریور امسال 75‌درصد، در مهر 80‌درصد و در 12 روز ابتدای آبان نیز 60‌درصد افزایش تحویل نفت‌کوره به نیروگاه‌ها افزایش ‌یافته‌است. مجموعا 38‌درصد گازوئیل و نفت‌کوره بیشتری از ابتدای سال‌نسبت به مدت مشابه پارسال به نیروگاه‌ها تحویل داده شده‌است.
توسعه زیرساخت انتقال
ویس‌‌‌‌‌‌کرمی با اشاره به برنامه‌های این شرکت برای توسعه زیرساخت‌ها به‌منظور نقل و انتقال فرآورده‌ها گفت: درحال‌توسعه زیرساخت‌های انتقال فرآورده در بخش ناوگان ریلی و کشتیرانی هستیم. هم‌اکنون حدود 2‌هزار و 200مخزن‌‌‌‌‌‌دار ریلی در ناوگان حمل‌ونقل فرآورده فعالند که 700مخزن‌‌‌‌‌‌دار جدید به این عدد اضافه خواهدشد. وی افزود: در بخش جاده‌ای نیز تقویت نفتکش‌های سوخت‌‌‌‌‌‌رسان از ابتدای شهریور در دستور کار قرارگرفته و حداقل 500 دستگاه به ناوگان نفتکش کشور افزوده شده‌است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه بالغ بر 15‌هزار دستگاه نفتکش جاده‌ای، کار انتقال سوخت کشور را انجام می‌دهند، تاکید کرد: در 24 ساعت شبانه‌‌‌‌‌‌روز بالغ بر 260‌میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی از طریق ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور برای مصارف بخش‌های مختلف در مسیرهای مواصلاتی جابه‌‌‌‌‌‌جا می‌شود. ویس‌‌‌‌‌‌کرمی افزود: از همین‌جا لازم می‌دانم از زحمات رانندگان و پیمانکاران بخش حمل‌ونقل بابت این زحمات طاقت‌‌‌‌‌‌فرسا تشکر و قدردانی کنم. وی بیان کرد: با توجه به شرایط سخت جابه‌‌‌‌‌‌جایی حمل فرآورده به‌ویژه در فصول سرد سال، از ابتدای آبان امسال هر ناوگانی که سوخت را از مبادی تولید به نیروگاه‌ها جابه‌‌‌‌‌‌جا می‌کنند، ‌‌‌‌‌‌ 20‌درصد افزایش کرایه دارند.
اتصال 11 نیروگاه جدید به شبکه خطوط لوله انتقال
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: به‌منظور افزایش سرعت‌عملیات، کاهش هزینه‌ها و تامین ایمنی، در 6 ماهه دوم سال، اتصال تعدادی از نیروگاه‌ها به شبکه خطوط لوله را خواهیم‌داشت که شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران متولی آن است. 11نیروگاه جدید در برنامه اتصال قرارگرفته‌است که چهار نیروگاه نکا، علی‌‌‌‌‌‌آباد، خرم و تابان تاکنون متصل شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال‌مابقی نیروگاه‌ها را نیز به شبکه متصل کنیم. ویس‌‌‌‌‌‌کرمی به بر‌‌گزاری نشست‌های هماهنگی به‌صورت هفتگی در بخش تولید، ‌‌‌‌‌‌ انتقال و ذخیره‌سازی اشاره و تصریح کرد: در این نشست‌ها مصرف‌کنندگان عمده نیروگاه‌ها و تولیدکنندگان برای افزایش ظرفیت تولید انواع فرآورده، همچنین افزایش حجم و سرعت انتقال برای تامین مطلوب سوخت زمستانی، ‌‌‌‌‌‌ بحث و بررسی می‌کنند و تصمیم‌گیری می‌شود.
واردات روزانه بنزین در آبان به 9‌میلیون لیتر رسید
او با بیان اینکه به‌طور میانگین از ابتدای امسال، روزانه 8‌میلیون لیتر و در مهرماه روزانه 9‌میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده‌است، گفت: مصرف روزانه بنزین به‌طور میانگین از ابتدای امسال تا 12 آبان، 124.5میلیون لیتر بوده؛ درحالی‌که در مدت مشابه پارسال حدود 116‌میلیون لیتر بوده که افزایش 7.4درصدی را نشان می‌دهد. وی افزود: در 12 روز ابتدایی آبان امسال هم، مصرف روزانه بنزین 122‌میلیون لیتر بوده درحالی‌که در مدت مشابه پارسال 113.7میلیون لیتر مصرف ثبت‌شده و افزایش 7.4‌درصدی را نشان می‌دهد.
ویس‌‌‌‌‌‌کرمی با اشاره به اینکه در بخش حمل‌ونقل، مصرف گازوئیل بسیار بالاست، بیان کرد: از ابتدای امسال تا روز 12آبان، میانگین مصرف روزانه گازوئیل 59‌میلیون لیتر بوده‌است.
وی با اشاره به اجرا‌نشدن الزام قانونی تخصیص سوخت بر اساس عملکرد از سوی سازمان‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و شهرداری‌‌‌‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌‌‌‌های کشور گفت: با اجرا‌نشدن سامانه‌‌‌‌‌‌های سپهتن و سیپاد، طرح تخصیص سوخت بر مبنای اسناد حمل در مسیر را آغاز کردیم. این مقام مسوول اظهار کرد: این طرح برای ناوگان باری بالای 50‌تن برون شهری به‌صورت آزمایشی آغاز شده و تا زمانی‌که نواقص آن برطرف نشود، در کل کشور اجرا نخواهد شد. وی بدون اشاره به تاریخ دقیق برای پایان این طرح آزمایشی گفت: باید بازدید مشترکی با سازمان راهداری از جایگاه‌های عرضه گازوئیل داشته باشیم تا بتوانیم آن را به‌درستی ارزیابی کنیم.
70‌درصد بنزین تولیدی استاندارد یورو 4 دارد
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به تلاش‌های وزارت نفت برای افزایش تولید بنزین و کاهش واردات آن گفت: طبق آیین‌نامه فنی و اجرایی ماده‌2 قانون هوای پاک، اگر مصرف روزانه بنزین بیش از 85‌میلیون لیتر باشد، وزارت نفت دیگر الزامی به تولید بنزین با استاندارد یورو4 ندارد. وی اظهار کرد: پالایشگاه‌های کشور می‌توانند حداقل 70‌درصد کل بنزین تولیدی را با استاندارد یورو 4 تولید کنند. البته شاخص‌های محیط‌زیستی رعایت می‌شود و فقط عدد اکتان بنزین تغییر می‌کند تا بتوانیم تولید بنزین را در پالایشگاه‌ها افزایش دهیم. ویس‌‌‌‌‌‌کرمی تاکید کرد: بنزین توزیعی در کلانشهر‌‌‌‌‌‌های کشور مانند تهران، اراک، تبریز، مشهد، اهواز و شیراز با حداکثر توان و باکیفیت یورو4 است. وی در ادامه گفت: در کشور 14 نیروگاه داریم که سوخت دوم آنها مازوت است و طبیعتا زمانی‌که تامین گاز طبیعی آنها با محدودیت روبه‌رو می‌شود، وارد مرحله سوخت دوم می‌شوند. سیکل دوم عمده نیروگاه‌ها نفت‌گاز است. نیروگاهی که سوخت دوم آنها مازوت است برای آنها محدودیت‌های زیست‌محیطی هم درنظر گرفته می‌شود. مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تمام پالایشگاه‌های تولیدکننده نفت‌کوره مشمول طرح‌های کیفی‌سازی هستند، گفت: در برخی ازپالایشگاه‌ها این طرح‌ها شروع شده و بعضا مثل پالایشگاه اصفهان پیشرفت فیزیکی هم داشته‌اند و قرار است تا پایان سال‌1405 محصول نفت‌کوره متناسب با استاندارهای ملی داشته‌باشند. طرح استاندارد ملی نفت‌کوره هم مصوب و در سامانه بارگذاری شده‌است ولی به‌دلیل برخی محدودیت‌های مالی یا عدم‌امکان دریافت برخی مجوزها، نتوانسته‌ایم بخشی از پروژه‌ها را شروع کنیم.
وی گفت: ما از طریق سازمان حفاظت از محیط‌زیست پیگیری می‌کنیم که این بخش از مجوزها هم گرفته شود و جلساتی هم با آنها برگزار کرده‌ایم. مصوبه هیات‌وزیران هم راجع‌به این موضوع داریم که تا پایان سال‌1406 بحث کیفی‌سازی نفت‌کوره پالایشگاه‌ها را انجام دهیم.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه ظرفیت 2500‌جایگاه سی‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌جی می‌تواند به کاهش مصرف بنزین کمک کند، گفت: روزانه حداقل 35‌میلیون مترمکعب ظرفیت عرضه سی‌‌‌‌‌‌ان‌‌‌‌‌‌جی داریم، اما حدود 15‌میلیون مترمکعب آن خالی است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: قرار است 100جایگاه جدید در این حوزه با اولویت استان‌های سیستان و بلوچستان،‌کرمان و هرمزگان احداث شود. او با اشاره به اهمیت افزایش تولید خودرو‌‌‌‌‌‌های عمومی پایه‌‌‌‌‌‌گازسوز تصریح کرد: قرار بوده 900‌هزار دستگاه خودروی بنزین‌‌‌‌‌‌سوز را به دوگانه‌‌‌‌‌‌سوز تبدیل کنیم که تاکنون 400‌هزار دستگاه انجام‌شده، اما به علت مشکل تامین مالی و پرداخت به پیمانکاران، متوقف شد. این مقام مسوول گفت: با حل‌شدن مشکل تامین مالی، در روز‌‌‌‌‌‌های آینده فعالیت سامانه تبدیل خودرو‌‌‌‌‌‌های بنزین‌‌‌‌‌‌سوز به دوگانه‌‌‌‌‌‌سوز از سر گرفته خواهدشد.
--> اخبار مرتبط اختصاص یک‏‏‏‏‌سوم گاز کشور به نیروگاه‌ها تنوع‌بخشی ژاپن به سبد LNG پشتیبانی وزارت نفت برای تامین برق افزایش تحویل سوخت به نیروگاه‌ها آرامکو و انحصار بازار lng

https://www.bazarearya.ir/fa/News/1206836/افزایش-تحویل-سوخت-مایع-به-نیروگاه‌ها
بستن   چاپ