بازار آریا - دنیای اقتصاد-شیرین جمشیدیان : کلیات لایحه بودجه 1404 امروز در صحن علنی
مجلس به رای گذاشته میشود. این در حالی است که اگرچه نمایندگان نقاط قوتی را برای بودجه 1404 از جمله یکپارچگی و ارقام و اعداد واقعبینانه را عنوان میکنند، اما در عین حال نقاط ضعف پررنگی را برای بودجه قائل هستند. آنطور که نمایندگان در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کردند یکی از نقاط ضعف بودجه بلاتکلیفی بنزین است. بر اساس گفته نایب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه
مجلس در حالی میزان واردات بنزین در بودجه 1404، معادل 65 همت در نظر گرفته شده که در سال جاری 90 همت بنزین وارد شده است و بر همین اساس وضعیت بنزین در سال آینده بلاتکلیف است.
یکی دیگر از بخشهای مورد انتقاد نمایندگان میزان افزایش حقوق کارکنان دولت است، اما آنطور که رئیس کمیسیون اجتماعی
مجلس میگوید، میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در بودجه 1404 از سوی
مجلس افزایش پیدا میکند. اما سوال این است که با وجود این انتقادات به لایحه بودجه 1404 آیا کلیات بودجه در
مجلس به تصویب میرسد؟ بیات، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 1404 میگوید چنانچه دولت قیود و شروط
مجلس را بپذیرد، کلیات لایحه بودجه در صحن علنی به تصویب میرسد در غیر اینصورت احتمالا بودجه به دولت عودت داده میشود. با همه این انتقادات رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق روز گذشته با اشاره به بررسی لایحه بودجه در این کمیسیون گفت: بعد از سه روز بررسی کلیات لایحه بودجه 1404، کلیات این لایحه را در جلسه دوشنبه کمیسیون به تصویب رسید.
نکات مثبت و منفی بودجه چیست؟
مهرداد لاهوتی، نایب رئیس کمیسیون برنامهوبودجه
مجلس در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» به ویژگیهای مثبت بودجه اشاره و اظهار کرد: سقف بودجه 1404 افزایش پیدا کرد و این به دلیل این است که تبصره 14 قبلا در بودجه میآمد، اما به سقف بودجه اضافه نمیشد و این از نکات مثبت بودجه است. او با اشاره به نکات منفی بودجه 1404 تاکید کرد: استقراض از صندوق توسعه ملی یکی از نکات منفی بودجه 1404 است. بیش از 540 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی استقراض میشود و این دومین مرحلهای است که دولت پزشکیان استقراض میکند. این نماینده
مجلس با انتقاد از کاهش بودجه اختصاص داده شده به کالاهای اساسی، تصریح کرد: در بودجه 1403، بودجه کالاهای اساسی 15 میلیارد
دلار در نظر گرفته شده بود که این میزان در بودجه 1404 با 3 میلیارد
دلار کاهش 12 میلیارد
دلار در نظر گرفته شده است.
در این شرایط کاهش 3 میلیارد دلاری بودجه کالاهای اساسی اقدام خوبی نبود. از سوی دیگر نرخ
ارز ترجیحی را از 28500 به 37 هزار تومان افزایش دادند و این به معنای آن است که در عمل 30 درصد غیر از افزایش قیمتهای جهانی، قیمتها را افزایش دادیم. لاهوتی با انتقاد از وضعیت واردات بنزین در لایحه بودجه خاطرنشان کرد: بنزین در بودجه 1404 در حالت بلاتکلیفی قرار دارد. امسال ما 90هزار میلیارد تومان واردات داشتیم، اما میزان واردات بنزین در سال 1404 را 65 هزار میلیارد در نظر گرفتند! میخواهند چه کنند؟ ما در بودجه اجازه افزایش نمیدهیم. اما این ابهام وجود دارد در حالیکه واردات بنزین در سال جاری 90 همت بوده و در سال آینده قاعدتا باید میزان واردات افزایش پیدا کند، اما کاهش یافته و سوال این است که چه میخواهند بکنند.
او افزود: صرفهجویی در بنزین که نمیتواند اتفاق بیفتد، در این شرایط دولت باید چه کار کند و این موضوع مبهم است. این نماینده
مجلس در مورد میزان شفافیت بودجه 1404، یادآور شد: بودجه را چندان مثبت نمیبینم. لاهوتی در خصوص اینکه آیا کلیات بودجه در صحن
مجلس رای میآورد، اظهار کرد: من اگر قانع نشوم به کلیات بودجه رای نمیدهم.
حقوق کارکنان دولت را افزایش میدهیم
علی باباییکارنامی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به ویژگیهای بودجه 1404 اشاره و تاکید کرد: اعداد و ارقام بودجه 1404 نسبت به سنوات قبل واقعیتر است. یکی از ویژگیهای لایحه بودجه سال آتی عدالتطلبی است و شاخصه آن برنامه هفتم است. همچنین برنامههای رئیسجمهور در این لایحه آمده است. بودجه 1404 منطبق بر برنامه هفتم به عنوان اسناد بالادستی است، البته توقع بالاتر بود. او تصریح کرد: از سوی دیگر ضعفهایی هم در بودجه وجود دارد از جمله نرخ رشد
اقتصادی مورد نیاز که دولت باید سازوکارهایی را طراحی میکرد که در این خصوص جای بحث وجود دارد.
همچنین میزان افزایش حقوق کارکنان دولت جای بحث و گفتوگو دارد. علاوه بر این برخی از قوانین دائمی نیز در بودجه دیده نشده است مانند قانون جوانی جمعیت و ارتباط آن با بهرهوری و نیروی کار که در این خصوص تدابیر لازم اتخاذ نشده است. از سوی دیگر نظراتی در خصوص ارز، مقدار
نفت قابل فروش، سقف مالیات و برخی از اعداد و ارقام بودجه وجود دارد.این نماینده
مجلس بیان کرد: سیاستهای پولی و مالی بانکها نسبت به گذشته بهتر است، اما دوست داشتیم که در سال اول برنامه هفتم توقعاتی که از دولت وجود داشت، دقیقتر و شفافتر در بودجه آورده میشد. چون سال پایهای برنامه هفتم، سال 1404 است و هر عددی برای بودجه 1404 گذاشتیم 5 سال آینده به نسبت سال اول تصمیمگیری میشود. بر همین اساس باید دقت نظر بیشتری شود. به گفته باباییکارنامی، برنامه هفتم در بودجه 1404 به صورت کلی دیده شده است، اما به صورت جزئی لحاظ نشده است.
او در ادامه با اشاره به درنظر گرفتن رشد
اقتصادی 3.5 درصد در لایحه بودجه 1404، گفت: توقع ما این بود که در لایحه بودجه رشد 8 درصدی دیده شود. اگر زیرساختهای لازم برای تحقق رشد
اقتصادی 8 درصدی وجود نداشت ما این عدد را در برنامه هفتم نمیگنجاندیم. رئیس کمیسیون اجتماعی
مجلس در خصوص میزان 20 درصد افزایش حقوق کارکنان دولت، اظهار کرد: میزان افزایش 20 درصد حقوق کارکنان دولت در بودجه 1404 مورد اعتراض است، اما در مورد افزایش درصد حقوق باید بررسیهایی صورت پذیرد. اما بعد از رای به کلیات میزان افزایش حقوقها را بررسی میکنیم. باباییکارنامی تاکید کرد: حتما میزان رشد حقوق کارکنان دولت در بودجه 1404 را افزایش میدهیم.
کلیات بودجه با قیود و شروط به تصویب میرسد
محمد بیات، عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 1404، یکپارچهسازی را از نقاط مثبت بودجه دانست و گفت: یکی از نکات مثبت بودجه یکپارچهسازی و شفافیت است و در یک نگاه میتوان بودجهای را که برای هر حوزه تخصیص داده شده، دید. هزینهها و درآمدهای بودجه باید به صورت گلوبال دیده شود و در این شرایط نقش نظارتی
مجلس به حاشیه نمیرود و در این راستا باید تدابیر لازم دیده شود. او به نقاط ضعف بودجه اشاره کرد و ادامه داد: عدم انطباق بودجه 1404 با برنامه هفتم توسعه یکی از نقاط ضعف بودجه سال آینده است. در واقع به مرگ گرفتهاند که به تب راضی شویم. برخی نمایندگان پیشنهاد داده بودند که حداقل یکپنجم برنامه هفتم باید در بودجه 1404 عملیاتی شود، اما ما میگوییم باید تمام برنامه هفتم در بودجه بیاید؛ در غیر اینصورت چرا برنامه هفتم به تصویب رسید؟
اگر قرار باشد برنامهای بنویسیم و دورنمایی برای آینده کشور ترسیم کنیم و بعد بگوییم ما به دنبال یک پنجم آن هستیم که نمیشود.این عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه 1404 خاطرنشان کرد: اگر دید نمایندگان اجرای یک پنجم برنامه هفتم باشد، تحقق آن صفر میشود. برای مثال در بودجه 1403 برای حوزه
کشاورزی 107 همت در نظر گرفته شده بود که ابلاغ و اعتبار 4 همت شد و تخصیص آن هم صفر شد!بیات در خصوص اینکه آیا کلیات لایحه بودجه 1403 در
مجلس رای میآورد، تصریح کرد: نمیتوانم بهجای 200 نماینده تصمیم بگیرم، اما در کل باید از سه منظر بودجه را بررسی کرد. ابتدا باید ویژگیهای بودجه را بگوییم، دومین مورد نقاط ضعف و قوت بودجه را بگوییم و سومین مورد قیود و شروط را اعلام کرد. اگر قیود و شروطی را که ما میگذاریم، دولت بپذیرد؛ امکان دارد کلیات بودجه به تصویب برسد. اما اگر دولت قیود و شروط را نپذیرد؛ لایحه به دولت عودت داده میشود تا دولت تدابیری را برای بودجه در نظر بگیرد.
بودجه انبساطی است؛ نگران
تورم هستیم
سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی، عضو کمیسیون برنامهوبودجه
مجلس گفت: یکی از نکات مهم بودجه 1404 افزایش میزان بودجه خصوصا اعتبارات عمرانی است و بودجه تملک دارایی سرمایهای از 300 هزار میلیارد تومان به 500 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که اگر این رقم تحقق پیدا کند، نوید بخش رونق در فعالیتهای زیربنایی،
اقتصادی و تولیدی است. او ادامه داد: نکته مهم دیگر بودجه کاهش استقراض از طریق روشهایی همچون استفاده از صندوق توسعه ملی است و افزایش درآمدهای دولت از طرق مختلف از جمله مالیات و
نفت به صورت شفاف گفته شده است. بودجه به صورت انبساطی است چون بیش از 40 درصد رشد دارد و امیدواریم انبساطی بودن بودجه منجر به
تورم نشود، بلکه موجب رونق و ایجاد اشتغال شود. این نماینده
مجلس در خصوص اینکه ارقام بودجه واقعی دیده شده است، تصریح کرد: اگر عزم ما در استفاده از همه ظرفیتهایمان جزم باشد خصوصا در استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی میتوانیم درآمدهایی را که پیشبینی شده، محقق کنیم.
--> اخبار مرتبط لایحه عفاف؛ شاید سال دیگر تردید بزرگ
بورس رویای
اقتصاد دانشپایه جوابیه وزارت
اقتصاد به یک گزارش روایت شمس از بررسی بودجه در بهارستان